×

انتقاد یکی حقوقدانان از معطل ماندن لایحه قانون تجارت در مجلس

انتقاد یکی حقوقدانان از معطل ماندن لایحه قانون تجارت در مجلس

قاسم شعبانی ، در مورد لایحه قانون تجارت، اظهار کرد از سال 1311 قانون تجارت در کشور ما لازم‌الاجرا شده است که نزدیک به 80 سال از عمر آن می‌گذرد و بر اساس مقررات حقوقی وقت کشورهای اروپایی تدوین شده است

انتقاد-یکی-حقوقدانان-از-معطل-ماندن-لایحه-قانون-تجارت-در-مجلس وکیل 

قاسم شعبانی ، در مورد لایحه قانون تجارت، اظهار کرد: از سال 1311 قانون تجارت در کشور ما لازم‌الاجرا شده است که نزدیک به 80 سال از عمر آن می‌گذرد و بر اساس مقررات حقوقی وقت کشورهای اروپایی تدوین شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون نیز قانون تجارت مورد اصلاحات جدی قرار نگرفته است و با وجود انقلاب اسلامی و حاکمیت مقررات اسلامی در کشور موفق نشده‌ایم قوانین تجارتی که بسیاری از امور اجتماعی کشور به ویژه بازرگانی و تجارت منوط به آن است را اطلاح کنیم.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: انتظار می‌رفت با وجود اینکه حدود 10 سال از آماده شدن لایحه قانون تجارت می‌گذرد، این لایحه به قانون تبدیل شود، اما جای تعجب است که تاکنون موفق نشدیم این قانون را تصویب کنیم. امیدواریم مجلس شورای اسلامی و مراکز ذی‌ربط هرچه سریع‌تر تصمیماتی را اتخاذ کنند تا این قانون تصویب شود.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: قانون تجارت از نواقض بسیار جدی برخوردار است و در شرایط فعلی با توجه به نیازهای امروز جامعه به هیچ وجه کارآمد نیست؛ بنابراین باید هرچه سریعتر این قانون اصلاح شود تا بتوانیم بخش مهمی از امور اجتماعی و به ویژه امور بازرگانی کشور را اصلاح کنیم.

شعبانی افزود: می‌توان گفت که اکثر بخش‌های قانون تجارت به اصلاح و بازنگری نیازمند است و با توجه به شرایط جدیدی که در خصوص قانون شرکت‌ها، ورشکستگی، اسناد تجاری و ... پیش آمده، علی‌القاعده باید اصلاحات اعمال شود.

وی ادامه داد: اینطور نیست که بخش کوچکی یا چند ماده خاص از قانون تجارت مورد اصلاح قرار گیرد.

این وکیل دادگستری دلیل طولانی شدن روند بررسی قانون تجارت را عدم آگاهی دانست و اظهار کرد: کوتاهی افرادی که برای به ثمر رساندن این موضوع دارای مسوولیت هستند و ناآگاهی نسبت به اهمیت این موضوع از دلایل طولانی شدن روند بررسی به این قانون است.

وی خاطرنشان کرد: قانون تجارت جزو مسائل مهم زندگی ما محسوب می‌شود و در واقع نباید به مدت 10 سال در مجلس شورای اسلامی باقی بماند، البته زمانی که ورزشکار، نماینده مجلس یا نماینده شورای شهر می‌شود انتظاری بهتر از این نباید داشت. اکنون این سوال مطرح می‌شود که ما چند حقوقدان که توانایی درک حقوق تجارت سنگین و پیچیده را دارند در مجلس داریم؟، بنابراین قانون تجارت طبیعتا به همین گونه باقی می‌ماند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.