×

افزایش سالانه دیه

افزایش سالانه دیه

یکی ازتاسیسات حقوقی که درجوامع اسلامی مورد توجه بوده وهست دیه می باشد دیه صرف نظر از اینکه مجازات است یا نوعی جبران خسارت ابزاری کارآمد

افزایش-سالانه-دیه

یکی ازتاسیسات حقوقی که درجوامع اسلامی مورد توجه بوده وهست دیه ( مقالات مرتبط با دیه - سوالات مرتبط با دیه ) می باشد دیه صرف نظر از اینکه مجازات است یا نوعی جبران خسارت ابزاری کارآمد برای مرهم درد آسیب دیدگان از جرائم می باشد تا بوسیله آن بتوانند بخشی از ضررهای خود را جبران کنند . این ابزار هر چند نمی تواند برای شخص آسیب دیده وسیله ای جایگزین باشد ولی مصدوم بوسیله آن می تواند به مداوای خود بپردازد یا زندگی خود را سامان دهد .

تغییر نام ستاد دیه به ستاد مهریه - ستادهای دیه باید از لحاظ  نیروی انسانی مجهز باشند - خسارت مازاد بر دیه - ماهیت حقوقی دیه ، مطالبه دیه در دادگاه های مدنی - تغلیظ دیه - جایگاه دیه در نظام حقوقی ایران - دیه در اسلام - آیا می دانید دیه در ماه های حرام چگونه محاسبه می شود ؟ 

ماده 15 ق.م.ا دیه را اینطور تعریف نموده است : دیه مالی است که از طرف شارع برای جنایت تعیین شده است هرچند که این ماده در فصل اول از باب دوم قانون مجازات اسلامی در تعیین انواع مجازاتها ذکر شده است اما مفاد این ماده حکایت از این دارد که دیه برای جبران خسارت است . ولی با این وجود در کتاب چهارم قانون مجازات اسلامی از مواد 294 تا 496 به مواردی پرداخته که دیه بعنوان مجازات اصلی یا جانشین تعیین می گردد . و در بخشی دیگر از جرائم عمدی در صورتی که امکان اجرای قصاص نباشد یا شاکی تقاضای دیه نماید نیز دیه تعیین می گردد . به هرحال هدف تعریف دیه یا موارد پرداخت آن و مجازات یا خسارت بودن نیست بلکه موضوع این است که متناسب با تغییر وضعیت اقتصادی جامعه هر ساله بوسیله قوه قضائیه مبلغی بعنوان دیه تعیین و اعلام می گردد که این اقدام به لحاظ عدم اجرای ماده 297 ق.م.ا می باشد زیرا در این ماده اشکال پرداخت دیه مشخص شده است و قاتل هر یک از امور 6 گانه رامی تواند انتخاب کند وپرداخت نماید ولی تبصره این ماده بیان می کند که در صورت تراضی طرفین قیمت امور شش گانه هم می تواند مورد عمل واقع شود، و یا اینکه امکان  عمل به این امور نباشد، باز قیمت پرداخت می شود. وظاهرا به استناد قسمت اخیر این تبصره هر ساله بهاء هر یک از امور شش گانه تعیین و اعلام می شود تا مبنایی برای پرداخت باشد و ظاهرا در حال حاضر فقط بهاء شتر – گاو – گوسفند و دینار و درهم اعلام می گردد . ودویست دست لباس سالم از حله های یمنی اعلام نمی گردد . ودر دادگاه ها هم عملا بهاء شتر که کمترین می باشد ملاک قرار می گیرد .

مبانی فقهی و قانونی پرداخت مابه التفاوت دیه - بزه کاری ، دیه و هزینه های پزشکی و قضایی - بررسی ماهیت حقوقی دیه - آیا غیر از دیه سایر ضررهای ناشی از جرم باید پرداخت شود ؟ 

ولی درحال حاضر گذشته از اشخاص عادی شرکتهای بیمه هم با توجه به قراردادهای بیمه متعهد به پرداخت دیه هستند لذا تغییر بهاء دیه هر ساله به چالشی برای مردم – دولت وشرکتهای بیمه تبدیل می شود . به نحوی که قوه قضائیه با این واقعیت روبروست که بهاء اقلامی که بعنوان دیه ( مقالات مرتبط با دیه - سوالات مرتبط با دیه ) تعیین شده هر ساله د رحال افزایش است و این دستگاه ناچار است که آن را اعلام کند. ولی از طرفی اشخاصی که دیه را پرداخت می کنند دچار مشکل می شوند . به نحوی که فقط تلفات تصادفات جاده ای مثلا در سال 89 بیش از 20 هزار نفر فوت شده بوده است. با توجه به قانون بیمه ومسئولیت شرکتهای بیمه در صورتی که بهاء واقعی اقلام ذکر شده مبنا باشد این شرکتها ظرف یکی دوسال ورشکسته می شوند . در نتیجه مشکلات دیگری برای جامعه بوجود می آید .
پس بایستی ملاکهای دیگری برای تعیین دیه در نظر گرفته شود، زیرا هیچ چیزی نمی تواند جایگزین فرد فوت شده یا عضو ناقص شده گردد. و یا با توجه به وضعیت افراد، دیه نمی تواند جبران مناسبی باشد . زیرا افرادی که فوت می کنند یا ناقص می شوند همگی منبع در آمد خانواده ای هستندو هر یک از این افراد هم در آمدهای متفاوتی دارند که قابل قیاس نیست . لذا بایستی پذیرفت که تغییر بهاء دیه باید به نحوی باشد که هم بازدارنده از جرم  باشد و هم خود مشکلات دیگری را برای جامعه ایجاد نکند .

آیا غیر از دیه سایر ضررهای ناشی از جرم باید پرداخت شود ؟ - دیه چطور تعیین و محاسبه می شود - جدول نرخ دیه سال 1393+لینک دانلود pdf + مبانی فقهی و قانونی پرداخت مابه التفاوت دیه

چند سالی می باشد که ستادی بنام ستاد دیه در جرائم غیر عمد اقدام به پرداخت وام به زندانیان محکومیتهای دیه می کند ، اما این اقدام فقط جابجا کردن مشکل از نقطه ای به نقطه دیگر می باشد .زیرا اگر افراد توان پرداخت اقساط وام را نداشته باشند قطعا با  اقدامات اجرایی بانک علیه خود وضامنین و وثیقه ملکی مواجه می گردند و به این ترتیب چندین نفر گرفتار می شوند. از طرفی پرداخت بخش دیگری از دیه بعهده نهادها وسازمانهای دولتی و گاها بیت المال می باشد . که این روند افزایش دیه آنهم براساس قیمت شتر – گاو وگوسفند یا هر چیز دیگری با انسانیت مغایرت داشته وبا انسان مثل یک کالای قابل معامله برخورد می شود که هر ساله بهایی دارد لذا حالا که در پایان سال 1390 می باشیم و احتمال افزایش دیه وجوددارد . بهتر است که دولت – مجلس و قوه قضائیه با بررسی واقعیتهای اجتماعی و مطابقت دادن آنها با شرع مقدس اسلام که هیچ وقت احکامش خارج از ضرورت و مصلحت نبوده است وضعیت دیه را برای همیشه روشن نمایند . زیرا این روند افزایش دیه ( مقالات مرتبط با دیه - سوالات مرتبط با دیه ) قطعا مشکلات اجتماعی و اقتصادی برای همه ایجاد می کند که قبل از بروز بیشتر بهتر است راه حلی چاره اندیشی گردد .

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.