×

راههای پیشگیری از جرم، تعدد و تکرار آن در ابعاد فردی و اجتماعی

راههای پیشگیری از جرم، تعدد و تکرار آن در ابعاد فردی و اجتماعی

در این مقاله سعی گردیده تا با اشاره به عوامل ایجادکننده جرم، به عوامل پیشگیری کننده آن هم پرداخته شود متغیرهایی که در این زمینه بیشترین سهم را داشته اند عبارتند از

راههای-پیشگیری-از-جرم،-تعدد-و-تکرار-آن-در-ابعاد-فردی-و-اجتماعی وکیل 

چکیده :

در این مقاله سعی گردیده تا با اشاره به عوامل ایجادکننده جرم، به عوامل پیشگیری کننده آن هم پرداخته شود. متغیرهایی که در این زمینه بیشترین سهم را داشته اند عبارتند از:   

1-  خانواده:ارائه الگوها وتعریف شفاف از خانواده سالم ومورد قبول، ایجاد روابط صمیمانه در خانواده، کمکی است به نوجوانان وجوانان تا بتوانند مشکلات خود را صادقانه با والدین در میان بگذارند و مجبور نباشند به محیط خارج از خانه پناه ببرند. مشاهدات روزمرّه نشان داده است،کودکان و نوجوانان بزهکار عادات ناپسند خود را از پدر و مادرویا دوستان وافراد منحرفی که با آنان در ارتباط بوده اند ، فرا می گیرند واز باب عنوان تقلید دست به کارهای خلاف می زنند.

 2-  تأمین نیازهای مادی و معنوی: اگر نوجوان در این مورد دچار کمبود باشند، به سرکشی و ستیزه جویی پناه می برند. حق هر فرزنداین است که از تغذیه، پوشاک، مسکن و تفریحات مناسب برخوردار باشد. در این رابطه دولت و مسئولان جامعه موظفند در مواقع وقوع طلاق هم، حداقل امکانات (یک زندگی معقول) را برای نوجوانان بخصوص افراد کم بضاعت فراهم آورند. بی کاری، تنهایی،فقر فرهنگی ، نداشتن تحرّک و فعالیت و نداشتن سرگرمی از عللهای جرم بشمار آمده اند.   

3-  تأمین محل اسکان و یا مسکن مناسب: شهرهای بزرگ که دارای تحرّک جمعیت زیادی می باشند و از اطراف و اکناف آنها مهاجرانی با  آداب و رسوم و فرهنگ های گوناگون به این شهرها مهاجرت می کنند؛.همین امر باعث عدم یکپارچگی در میان مردم اینگونه شهرها شده وبر همین اساس،  به همان اندازه که خاصیت یکپارچه کردن جمعیت دشوار باشد میزان جرم نیز  در آنها از آمار بالایی برخوردار است .   

4-  آموزش و پرورش مناسب: با توجه به تعداد زیاد شاگردان یک کشور، استفاده از افراد متخصص وبا تجربه به عنوان معلم؛ معین بودن اهداف تربیتی وتبیین آنها در جهت معرفی انسان کامل ومورد قبول عقل ووجدان انسانها، همچنین ایجاد وسایل تفریحی مناسب برای دانش آموزان می تواند در کاهش جرم  بسیار مؤثّر گردد.   

5-  تربیت مذهبی;    اعتقاد به اینکه خدا ناظر بر اعمال انسانهاست وانسان نتیجه اعمال خود را در دنیا وآخرت خواهد دید، همچنین معرفی پیامبر(ص) وامامان معصوم (ع) به عنوان انسانهای کامل وسعادتمند به همراه نشر سخنان گوهربار آنان، عامل بسیار مؤثری در کاهش جرم وجنایت خواهد بود.   

6- فراهم نمودن شغل مناسب برای کسب در آمدکافی و حلال ، همچنین ایجاد سرگرمی های سالم برای افراد جامعه یکی از عوامل مؤثر در کاهش جرم وجنایت میباشد.   

7-  دستگاه های تبلیغاتی با انتشار مطالب سودمند، انتشار عکس از عاقبت افراد مجرم ،خلاف عقل و وجدان معرفی کردن بزهکاری وجرم توسط آنها، می توانند از عوامل مهم در کاهش جرم به حساب می آیند;   

8-  مقرّرات تأمینی: بالا بردن سطح آگاهی مردم، گسترش خدمات بهداشتی، منع رفت و آمد به مراکز فساد، کنترل برنامه ها از سوی مراکز مختلف فرهنگی وتربیتی به همراه افزایش وسایل تفریحی، وضع مقررات به منظور جلوگیری از ولگردی، تعیین ضوابطی برای جلوگیری از انحراف، سلب ولایت قهری از والدین غیرصالح، تحصیل علوم مختلف برای رشد ذهنی کودکان و نوجوانان همگی از عوامل مهم در جلوگیری جرم و تکرار آن به شمار می روند.

9- تهدید به مجازات:که به طور بالقوّه شامل همه بزهکاران می شود از دیگر علل کاهش جرم محسوب می گردد..   

10- ایجاد مؤسسات راهنمایی و تربیتی: استفاده از روان پزشک، روان شناس، مشاور و مددکار اجتماعی برای مشاوره والدین و نوجوان به جهت تبیین زندگی سالم، خانواده سالم، وهمچنین ارائه الگوی انسان کامل وانتظاراتی که از انسان با توجه به شخصیت وسن او می توان از وی انتظار داشت.

 11. پلیس و دادگاه های نوجوانان: پلیس در این مورد بایستی علاوه بر ضابط قضایی بودن ، نقش مربی و راهنما را داشته باشد، نه نقش کیفردهنده. دکتر چسر معتقد است بزهکار، بیماری است که باید معالجه شود نه مجازات. پلیس برای پیشگیری باید کنترل کننده باشد (در اماکنی مثل پارک ها، خیابان های شلوغ، محل های تفریح، فروشگاه های بزرگ و باشگاه های ورزشی). پلیس باید فردی تعلیم دیده و آشنا به روان شناسی و جرم شناسی باشد تا بتوانند به عنوان مربی،راهنما وکنترل کننده انجام وظیفه نمایند.. برای کودکان بهتر است از پلیس زن استفاده گردد. رفتار پلیس باید بر اساس تجربه وتخصص باشد و همچنین او قادر باشد تفاوت های بین بزرگسالان مجرم و نوجوان را شناخته و بر حسب شرایط و در نظر گرفتن تفاوتهای آنان عمل نماید..در این خصوص آنچه لازم به ذکر است اینکه در برخورد با جوانان ونوجوانان بزهکار نباید به زور و شکنجه متوسل گردید، باید اعتماد نوجوان را جلب کرد و عمل معالجه نیز باید به صورت انفرادی و با توجه به تفاوت های فردی آنان صورت پزیرد.   

به طور کلی، برای پیشگیری از بزهکاری، جرم وتکرار آن بایستی تمامی گروه ها و اقشار جامعه همکاری کنند; مدرسه، نهادهای مذهبی، نیروهای انتظامی و انجمن ها. حتی کسانی که فرزند بزهکار ندارند باید در این امرمشارکت نمایند. همچنین برای پیشگیری باید به کل بافت جامعه از نظر فرهنگی، اجتماعی واعتقادی، توجه نمود و نظریاتی را در همان اجتماع تدوین کرد، نه اینکه از طرح های از پیش ساخته شده سایر جوامع برای حل معضل اجتماع استفاده کنیم. خدمات پیشگیری شامل روان درمانی، آموزش های انفرادی و گروهی می گردد که بایستی توسط متخصصین وافراد دلسوز اعمال گردد. 

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.