×

افزایش حقوق مستمری بگیران صندوق بیمه روستاییان

افزایش حقوق مستمری بگیران صندوق بیمه روستاییان

رییس هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از افزایش حقوق مستمری بگیران این صندوق خبر داد

افزایش-حقوق-مستمری-بگیران-صندوق-بیمه-روستاییان وکیل 

رییس هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از افزایش حقوق مستمری بگیران این صندوق خبر داد.

محسن ایزدخواه در کرمانشاه در جمع خبرنگاران رشد امنیت اجتماعی را یکی از مهمترین دغدغه‌های نظام دانست و برخورداری از بیمه را یکی از نمودهای این امنیت برشمرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر17 صندوق بیمه‌ای و بازنشستگی در کشور وجود دارد، این صندوق‌ها را اطمینان خاطری برای دوران سالمندی افراد تلقی کرد و گفت: خوشبختانه از سال 83 بیمه روستائیان و عشایر به تصویب رسید.

ایزدخواه در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین شرایط استفاده ازاین بیمه، سکونت در روستا و یا مناطق عشایری بود، گفت: با توجه به اینکه بیشترین آسیب‌ها در زمان وقوع بلایای طبیعی به روستاییان و عشایر وارد می‌شود، به منظور رفاه جامعه هدف و در راستای گسترش این صندوق، طرح برخورداری کشاورزان غیرساکن در روستا از این بیمه به تصویب رسید.

رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر افزود: تا اسفند ماه سال گذشته فقط افراد ساکن روستا تحت پوشش این بیمه قرار می‌گرفتند که از اول امسال کلیه افرادی که کشاورز بودن آنها از سوی جهاد کشاورزی به تایید برسد، می توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند.

به گفته ایزدخواه 230 شغل در مجموعه کشاورزی تعریف شده و افرادی که در این مشاغل فعالیت می‌کنند، می‌توانند از فرصت بیمه شدن برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون تمامی افراد بالای 18 سال بدون رعایت شرط سنی می توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند، گفت: متاسفانه در سال 86 با ابلاغ یک بخشنامه افراد بالای 55 سال از این خدمات محروم شدند که این بخش نامه در حال حاضر لغو شده و تمام افراد بالای 18 سال می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

به گفته رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ابلاغ این بخشنامه حدود 3.5 تا چهار میلیون نفر از هموطنانمان را در این چند سال از پوشش بیمه‌ای محروم کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هشت سطح درآمدی برای متقاضیان تعریف شده است، این سطوح درآمدی را بین 200 تا 500 هزار تومان در سال دانست و گفت: بر این اساس هر روستایی بنا به تقاضای خود حق بیمه پرداخت می کند و دولت نیز دو برابر آن را می پردازد.

رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در ادامه نقش روستائیان و عشایر را در دستیابی به توسعه مهم ارزیابی کرد و گفت: به نظر می رسد اجرایی شدن چنین برنامه‌هایی می تواند مانع خروج روستائیان از روستاها شود.

وی سپس کشور را در فهرست 10 کشور بلاخیز دنیا قرار داد و گفت: احتمال وقوع 44 نوع از این بلایا در هر لحظه دور از انتظار نیست.

ایزدخواه در ادامه به بیان توضیحاتی درباره مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر پرداخت و گفت: یکی ازمهمترین مزایای این بیمه این است که هر روستایی که 65 سال سن و 15 سال سابقه پرداخت داشته باشد می‌تواند درخواست بازنشستگی دهد.

ایزدخواه افزود: افرادی که در حین کار دچار از کار افتادگی شوند و دارای سه ماه سابقه بیمه در یک‌ سال باشند از مزایای بیمه از کارافتادگی و بیمه فوت با داشتن حتی یک‌روز سابقه برای بازماندگان برخوردار خواهند شد.

وی در ادامه تعداد بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر را یک‌میلیون 100هزار نفر دانست و افزود: تاکنون 20 هزار پرونده مستمری تشکیل شده که 18 هزار پرونده مستمری در حال پرداخت و دو هزار پرونده نیز در دست بررسی است.

رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر افزود: در حال حاضر بالغ بر 70 تا 80 هزار نفر از مزایای مستمری بازماندگان و یا از کارافتادگان کلی برخوردار می شوند.

وی به بروز خشکسالی در 18 استان کشور در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: در صورتی که افراد تحت پوشش به هر دلیل توان پرداخت مبالغ ناچیز حق بیمه خود را نداشته باشند دولت موظف به پراخت آن خواهد بود.

وی سپس با بیان اینکه حدود 15 میلیون روستایی، عشایر و کشاورز غیرساکن در کشور واجد شرایط بیمه شدن هستند، گفت: تاکنون تنها حدود یک میلیون و 100 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند که این رقم پایینی است.

ایزد خواه اختیاری بودن این بیمه را مهمترین دلیل استقبال کم از آن دانست و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم بجای پرداخت نقدی یارانه‌ها، قشر هدف را تحت پوشش این بیمه ببریم که این اقدام به جای تزریق نقدینگی به شهر و روستا ضمن اینکه آثار تورم را کم می کند افراد را نیز تحت پوشش بیمه می برد.

به گفته رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر3500 کارگزار در سراسر کشور فعالند که در قالب دهیاری‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی یا عشایری فعالیت می کنند.

ایزدخواه از افزایش حقوق مستمری‌بگیران صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر به میزان حداقل 20 درصد خبر داد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا بیشتر از این میزان حقوق مستمری بگیران را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه در سال قبل 110 میلیارد تومان از کشاورزان، روستاییان و عشایر بابت حق بیمه وصول شد، گفت: 20 میلیارد تومان از بودجه امسال برای اعطای وام به بیمه‌شدگان و کارگزاران جامعه روستایی در نظر گرفته‌ شده است.

وی افزود: همچنین 2.5 میلیارد تومان برای راه اندازی تجهیزات و اتوماسیون اداری در راستای تسهیل روند بیمه روستاییان در نظر گرفته‌ایم.

ایزدخواه در ادامه گفت: به بیمه‌شدگان فوت شده دارای پنج سال سابقه بیمه و بدون بازمانده واجدالشرایط دریافت مستمری، پنج سال از حق بیمه را به‌عنوان هزینه کفن و دفن به یکی از بازماندگان پرداخت می‌کنیم.

وی در ادامه نقش بیمه را در جلوگیری از فقر و مهاجرت، کلیدی و حیاتی ارزیابی کرد و گفت: این اقدام در راستای اعتماد سازی نسبت به این بیمه عملیاتی خواهد شد.

وی در پایان از همه کسانی که با کشاورزان، روستائیان و عشایر در ارتباطند خواست تا در راستای شناساندن این صندوق به هموطنان گام بردارند و از این طریق آینده مطمئنی را برای جامعه هدف رقم بزنند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.