×

تحصیلات پایین زوجین از عوامل بروز طلاق

تحصیلات پایین زوجین از عوامل بروز طلاق

معاون فرهنگی دادگستری کل استان کرمان ارایه مشاوره‌های روانشناختی و مددکاری اجتماعی به مراجعان دادگاه خانواده را از اولویت‌های دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان این دادگستری عنوان کرد

تحصیلات-پایین-زوجین-از-عوامل-بروز-طلاق

 معاون فرهنگی دادگستری کل استان کرمان ارایه مشاوره‌های روانشناختی و مددکاری اجتماعی به مراجعان دادگاه خانواده را از اولویت‌های دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان این دادگستری عنوان کرد.

محمدباقراسلامی: مشاوران دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری از سال 1386 فعالیت خود را درشهر کرمان آغاز کردند و از سال 1389 در شهرستان های سیرجان، بم، عنبرآباد و جیرفت مشغول به فعالیت شده‌اند.  وی خاطرنشان کرد: معرفی معتادان به مراکز ترک اعتیاد، برگزاری کلاس‌های آموزشی به منظور بهبود روابط زناشویی و جذب خیران و پیگیری پرونده‌ها در شعب دادگاه‌ها بر اساس اهداف تعریف شده این دفتر انجام می‌شود.

وی معرفی خانواده‌های نیازمند به مراکز حمایتی، مشاوره قبل و بعد از ازدواج، شناسایی زنان و دختران در معرض آسیب‌های اجتماعی برای ارجاع به بهزیستی استان و ارایه مشاوره به والدین و فرزندان بدسرپرست همچنین رضایت گرفتن برای شاکیان قصاص را هم از دیگر اقدام‌های انجام شده بیان کرد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی دلایل طلاق در استان کرمان پرداخت و گفت: طلاق و از هم پاشیدگی کانون خانواده معضل اجتماعی است که پیامدهای آن از مشکلات بزرگ جوامع کنونی به شمار می‌رود اما در وضع کنونی به عنوان متداول‌ترین راه‌حل یک ازدواج ناموفق درآمده است.

اسلامی با بیان اینکه گسستن رابطه زناشویی و رها ساختن زندگی مشترک، زوج ها را به راه‌های گوناگون می‌کشاند، اظهار کرد: هر چند امکان دارد برخ ازاین دسته از زوجین به خوشبختی برسند یا سعادت از دست رفته را در کنار همسری دیگر بیابند اما طبق بررسی‌های انجام شده چنین امکانی اندک و تنها برای درصد محدودی اتفاق می‌افتد.

معاون فرهنگی دادگستری کل استان کرمان می گوید: جامعه ما نسبت به زنان مطلقه پیشداوری منفی دارد و حدود 90 درصد زنان مطلقه را نمی‌پذیرند. از سوی دیگر مشکل وجود فرزندان در خانواده‌های طلاق که ناچارند در کنار یکی از والدین زندگی کنند و روزگار را زیر سایه ناپدری یا نامادری بگذرانند، مسئله دیگری است که بسیار قصه‌های غم‌انگیز آن را شنیده‌ایم.  وی افزود: این واقعیت را هر فردی می‌تواند دریابد که سابقه طلاق در زندگی هر فردی به عنوان یک نقطه منفی و ضعف محسوب می‌شود. از این‌رو، ایجاد چنین نگرشی در سطح جامعه و تلقی منفی از «طلاق» از مهمترین عوامل بازدارنده طلاق است.

اسلامی خاطرنشان کرد: البته اسلام به عنوان یک دین واقع‌گرا نمی‌تواند به دلیل خطرات ناشی از طلاق در هیچ شرایطی جدایی را نپذیرد، زیرا به هرحال در مواقعی اختلافات زن و مرد درون خانواده به نقطه انفجارآمیزی می‌رسد که اجبار به ادامه چنین وضعی، نه تنها به بهبود اوضاع نمی‌انجامد، بلکه به مصایب و فجایع دردناکی منجر می‌شود و سلامتی زن و شوهر یا فرزندان خانواده را در معرض مخاطره جدی قرار می‌دهد.

وی بر این باور است که دگرگونی در ساختار خانواده در جوامع امروزی، از کوچک شدن حجم خانواده، دگرگون شدن برداشت‌های افراد از طلاق و تغییراتی در نقش‌های مردان و زنان سرچشمه می‌گیرد.

این مقام قضایی استان کرمان با بیان اینکه برداشت مردم جوامع امروزی از طلاق در مقایسه با دهه‌های گذشته دگرگون شده است، تصریح کرد: در گذشته زوج‌ها بیشتر در کنار هم می‌ماندند و براین عقیده بودند که ادامه زندگی زناشویی‌شان به مصلحت فرزندانشان است، اما هم‌اکنون این تشخیص وجود دارد که طلاق پدر و مادر برای فرزندان، بهتر از ادامه زندگی خانوادگی پرکشمکش باشد.

وی در ادامه با اشاره به بررسی‌های انجام شده درباره عوامل مهم طلاق در یکی از شهرستان استان کرمان گفت: بافت خانواده در این شهرستان بافتی سنتی است؛ اکثر ازدواج‌ها با وساطت خانواده‌ها صورت می‌گیرد و به نوعی خانواده‌ها دست به انتخاب همسرگزینی فرزندان خود می‌زنند.

اسلامی افزود: دختران در سنین بین 15 تا 20 سالگی ازدواج می‌کنند و در سنین 20 تا 25 سالگی به دوران زندگی مشترک پایان می‌دهند و پسران در سنین 20 تا 25 سالگی ازدواج می‌کنند و در سن 25 تا 29 سالگی ازهم جدا می شوند.

معاون فرهنگی دادگستری کل استان با بیان اینکه به دلیل ازدواج‌های زودرس در این شهرستان زوج جوان استقلال مالی ندارد، اظهار کرد: در چنین وضعی زوجین ناگزیرند که اول زندگی مشترک خود را در خانه پدری یکی از زوجین شروع کند که قریب به اتفاق خانه پدری زوج انتخاب می‌شود و والدین به روش و سبک خود ادامه داده وهمانگونه که دست به انتخاب همسر برای فرزندش زده است، او را حمایت مالی می‌کند و این اجازه را به خود می‌دهند که در امور زندگی مشترک فرزند وهمسرش مداخله کنند که این مداخله در نظر زوج و زوجه خوشایند نیست و شروع اختلافات خانوادگی به عنوان دخالت مادر شوهر یا مادر زن از اینجا شروع می‌شود. اسلامی با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه طلاق در سال 1389 اظهار کرد: بر اساس تحقیق صورت گرفته دخالت والدین یکی از دلایل عمده طلاق زوجین بود. پایین بودن سطح تحصیلات در بین زوجینی که به دادگاه مراجعه می‌کردند از دیگر دلایل بروز طلاق به شمار می‌رفت که این موضوع هم نشات گرفته از ازدواج‌های زودرس بود. مهارت نداشتن در زندگی نیز از عوامل وقوع طلاق محسوب می‌شود زیرا زوجین در بحران‌های زندگی آنچنان که باید وشاید نمی‌توانند عکس‌العمل مناسب داشته باشند.

وی اعتیاد، بیکاری، سوء رفتار زوجین شامل خشونت‌های خانگی، سوءظن، ازدواج مجدد، فریب در ازدواج همچنین نارضایتی جنسی را از دیگر عوامل بروز طلاق دانست.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.