×

داوری راهی برای رهایی از اطاله دادرسی است

داوری راهی برای رهایی از اطاله دادرسی است

داوری راهی برای رهایی از اطاله دادرسی است

داوری-راهی-برای-رهایی-از-اطاله-دادرسی-است وکیل 

رییس کانون وکلای خراسان، داوری را یکی از راهکارهای کاهش ورودی پرونده به محاکم قضایی دانست و گفت: افتتاح اتاق داوری کانون یکی از راه‌هایی است که مردم با اطاله دادرسی که به دلیل تراکم پرونده و کمبود محاکم قضایی ایجاد می‌گردد، مواجه نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، مهدی عامری در مراسم افتتاح اتاق داوری کانون وکلای خراسان که در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، با بیان اینکه با تاسیس اتاق داوری در کانون وکلای خراسان اساسنامه و آیین‌نامه آن نیز تنظیم شد، اظهار داشت: با توجه به آمار بالای ورودی پرونده به محاکم استان، یکی از راهکارهای کاهش ورودی پرونده شرط داوری در قراردادها در رابطه با شرکت و صنوف مختلف است به گونه‌ای که این امر به دادگستری کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: در سازمان‌ها و بخش‌های دیگر نیز اتاق داوری تشکیل شده اما به جهت آنکه آن‌ها تخصص خاص خود را دارند و در موضوعات حقوقی تبحری نداشته‌اند، این امر نه تنها باعث کاهش ورودی نشده است بلکه خود موجب تشکیل دو یا سه پرونده دیگر در محاکم قضایی گردیده است.

عامری افزود: اما در کانون وکلا بر اساس تخصص خاص وکیل پرونده برای امر داوری به وی ارجاع داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افتتاح اتاق داوری کانون یکی از طرق کمک به مردم در جهت رهایی از رسیدگی‌های طولانی محاکم قضایی است.

رییس کانون وکلای خراسان با بیان اینکه نهاد داوری امر جدیدی نیست، گفت: برای اولین بار بحث داوری در قانون سال 1308 تحت عنوان قانون حکمیت و در قانون داوری سال 1318 وجود داشته است و به طور کامل‌تر در قوانین آیین دادرسی مدنی سال 76 و 79 گنجانده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون 22 کانون مستقل با 40 هزار وکیل در سراسر کشور وجود دارند، عنوان کرد: روزانه 8 تا 10 وکیل توسط واحد معاضدت مشاوره رایگان می‌دهند و برای کسانی که استطاعت گرفتن وکیل را ندارند، وکیل معاضدتی تعیین می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.