×

نظر متفاوت 3 مرجع تقلید درباره ماهواره

نظر متفاوت 3 مرجع تقلید درباره ماهواره

یک جوان از دفتر سه تن از مراجع تقلید پیرامون حکم شرعی استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره استفتاء کرده که دفتر این سه مرجع، به این استفتاء پاسخ‌های متفاوتی داده‌اند

نظر-متفاوت-3-مرجع-تقلید-درباره-ماهواره

یک جوان از دفتر سه تن از مراجع تقلید پیرامون حکم شرعی استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره ( مقالات مرتبط با ماهواره - سوالات مرتبط با ماهواره ) استفتاء کرده که دفتر این سه مرجع، به این استفتاء پاسخ‌های متفاوتی داده‌اند.

اصول حقوقی حاکم بر ماهواره ها - قانون و آیین نامه اجرائی ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره  - تفاوت قاچاق و نگهداری تجهیزات ماهواره ای - جریمه نصاب ماهواره - عادی جلوه دادن خیانت، تاثیر مخرب ماهواره بر بنیان خانواده

 متن پرسش این جوان و پاسخ حضرات آیات عظام نوری‌ همدانی، وحید خراسانی و شبیری‌ زنجانی در پی می‌آید:

سوال: با عرض سلام، بنده به عنوان یک جوان می‌خواستم بدانم استفاده از ماهواره و مشاهده برنامه‌های آن به لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟

آیت‌الله نوری‌همدانی: خرید و فروش و نگهداری آن جایز نیست.

آیت‌الله شبیری‌زنجانی: اگر خوف وقوع در گناه یا ترتب مفسده‌ای دیگر در آن نباشد، فی‌حدنفسه اشکالی ندارد. اگر قانونی در این زمینه وجود دارد بنا بر احتیاط رعایت شود.

مردم فریب تبلیغات ماهواره‌ای را نخورند - نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره خرید و فروش و نصب ماهواره 

آیت‌الله وحید خراسانی: اگر فایده حلال آن زیاد باشد که عرفا از آلات لهو به حساب نیاید، خرید، فروش، نصب و راه‌اندازی آن جایز است ولی خرید و فروش یا نصب و راه‌اندازی‌ برای استفاده حرام آن به فتوا حرام می‌باشد و اگر فایده‌های حلال آن کم باشد به طوری که عرفا از آلات لهو به حساب می‌آید، خرید، فروش، نصب و راه‌اندازی آن جایز نیست و بنا بر احتیاط واجب باید آن را از بین برد ولو به تغییر دادن هیات آن مثل اینکه آن را بشکنند.

روزنامه «وطن امروز»

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.