×

اعلام برنامه‌های جدید وزارت بهداشت برای مبارزه با الکل تدوین پروتکل سنجش الکل در رانندگان

اعلام برنامه‌های جدید وزارت بهداشت برای مبارزه با الکل تدوین پروتکل سنجش الکل در رانندگان

اعلام برنامه‌های جدید وزارت بهداشت برای مبارزه با الکل تدوین پروتکل سنجش الکل در رانندگان

اعلام-برنامه‌های-جدید-وزارت-بهداشت-برای-مبارزه-با-الکل-تدوین-پروتکل-سنجش-الکل-در-رانندگان

کارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تشریح پنج برنامه مهم وزارت بهداشت برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوء مصرف الکل در سال جاری، در عین حال تاکید کرد که در صورت تامین اعتبار این برنامه‌ها اجرایی خواهد شد.

دکتر نادره معماریان، در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوء مصرف الکل در کشور، گفت: این برنامه‌ها از سال 1388 به طور جدی در دستور کار دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت قرار گرفته است. به این ترتیب از سال 88 برنامه بررسی وضعیت موجود مصرف الکل در کشور آغاز شد و نیازسنجی‌های مربوطه صورت گرفت. در همان سال نیز پروتکل درمان مسمومیت با متانول (الکل چوب) تدوین شد و در اختیار ذی‌نفعان قرار گرفت.

وی گفت: از سال 1389 بررسی تحت عنوان «تخمین سایز سوء مصرف‌کنندگان الکل و مواد در کشور» آغاز شد. جمع‌آوری اطلاعات مربوطه نیز از سال1390 آغاز شد.

معماریان ادامه داد: جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تعداد سوء مصرف کنندگان الکل و مواد تقریبا در کشور انجام شده است و تنها آنالیز داده‌های مربوط به چند استان هنوز به پایان نرسیده است.

سوء مصرف الکل به تفکیک استان‌ها مشخص خواهد شد

آمار سوء مصرف الکل در کشور قابل توجه است

معماریان افزود: به دنبال بررسی‌های انجام شده، سوء مصرف الکل و مواد به تفکیک استان‌ها مشخص خواهد شد. آنچه که می‌توان گفت آن است که آمار سوء مصرف الکل در کشور قابل توجه بوده و بیش از آن چیزی است که انتظارش را داشتیم. این مبحث یکی از دغدغه‌های مسئولان وزارت بهداشت از سال‌های گذشته بوده است.

پروتکل سنجش الکل در رانندگان به زودی نهایی می‌شود

  دکتر معماریان از تدوین سند سیاست پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوء‌ مصرف الکل در سطح وزارت بهداشت در سال 90 خبر داد و گفت: در ادامه اقدامات، با پلیس راهور وارد مذاکره شدیم. بر این اساس تدوین پروتکل سنجش الکل در رانندگان و همچنین برنامه‌های عملیاتی برای پیشگیری از سوء مصرف الکل از دیگر برنامه‌های سال 90 بود که همچنان ادامه دارد.

وی در این باره ادامه داد: ماده 10 بند «ب» قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی به پلیس اجازه داده تا با رانندگانی که مشکوک به حالت مستی هستند، برخورد کرده و تست مربوط به الکل را انجام دهند. حمایت‌های فنی و تخصصی این موضوع از طریق وزارت بهداشت صورت می‌پذیرد. در مجموع در حال حاضر ارتباط خوبی با پلیس راهور برقرار است و پروتکل مربوط به سنجش الکل در رانندگان به زودی از سوی وزارت بهداشت آماده می‌شود.

برنامه‌ریزی برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوء مصرف الکل از سال 91 تا 94

  دکتر معماریان افزود: در سال 91 نیز سعی شده با توجه به سند سیاست پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوء‌ مصرف الکل، برنامه‌ها به شکلی مدون اجرا شود. در این سند برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوء مصرف الکل از سال 91 تا 94 صورت گرفته است.

پنج برنامه مهم وزارت بهداشت برای مبارزه با سوء مصرف الکل در سال 91

وی با اشاره به پنج برنامه مهم برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوء مصرف الکل در سال 91 افزود: ارتقای سواد جامعه درباره مضرات سوء مصرف الکل و همچنین علل ریشه‌ای این مبحث از جمله برنامه‌هایی است که برای سال 91 در نظر گرفته شده است. همچنین در سال جاری سند مقابله با مشروبات الکلی برای کشور با همکاری سایر سازمان‌های مرتبط تدوین خواهد شد.

دکتر معماریان، ساماندهی نظام ثبت داده‌های سوء مصرف الکل را از دیگر اقدامات در دست انجام در سال جاری عنوان کرد و گفت: باید داده‌ها به صورت مستمر رصد شود تا مشخص شود که مداخلات انجام شده تا چه میزان تاثیر مثبت داشته است. همچنین در برنامه داریم که در سال جاری از NGOها و سازمان‌های مردم ‌نهاد برای برنامه‌های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوء مصرف الکل استفاده کنیم.

وی بازنگری در پروتکل درمان مسمومیت با «متانول» را از دیگر اقدامات در دست انجام در سال جاری عنوان کرد و گفت: همچنین مقرر است طرحی با عنوان امکان ‌سنجی مراکز اورژانس یا اقامت کوتاه مدت مورد بررسی قرار گیرد.

برنامه‌های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سوء مصرف الکل در انتظار تامین اعتبار

  کارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد که برنامه‌های عنوان شده برای سوء مصرف الکل تنها در صورت تامین اعتبار اجرایی خواهند شد.

حتی یک بار مصرف الکل، سوء مصرف است
وی در پایان الکل را دریچه‌ای برای ورود به مصرف سایر مواد مخدر عنوان کرد و گفت: مصرف‌ الکل فرد را مستعد هر نوع رفتار پرخطر از جمله روابط جنسی پرخطر و بیماری‌های ناشی از آن، استفاده از سایر مواد مخدر از جمله محرک‌ها و ... می‌کند. مهم‌ترین عارضه استفاده از الکل مربوط به رانندگی‌های پرخطر است؛ چرا که در حالت سرخوشی، کنترل رانندگی از دست می‌رود و این موضوع آسیب‌های جدی را برای فرد مصرف‌کننده و سایر رانندگان در پی خواهد داشت. بنابراین باید تاکید کرد که حتی یک بار مصرف الکل نیز سوء مصرف محسوب می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.