×

ثبت نام داوطلبان دارای صلاحیت بدون آزمون از 10 تیرماه

ثبت نام داوطلبان دارای صلاحیت بدون آزمون از 10 تیرماه

ثبت نام داوطلبان دارای صلاحیت بدون آزمون از 10 تیرماه

ثبت-نام-داوطلبان-دارای-صلاحیت-بدون-آزمون-از-10-تیرماه

رئیس مرکز جذب و آزمون قضات معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه خبر داد                          

دکتر عالی پناه با بیان اینکه ثبت نام داوطلبان منصب قضاوت از تاریخ 3 تا 10 مهر ماه جاری به عمل می آید، گفت: این آزمون در روز جمعه 25 آبان ماه جاری برگزار می شود

دکتر عالی پناه با بیان اینکه ثبت نام داوطلبان منصب قضاوت از تاریخ 3 تا 10 مهر ماه جاری به عمل
می آید، گفت: این آزمون در روز جمعه 25 آبان ماه جاری برگزار می شود.
به گزارش ماوی، دکتر علیرضا عالی پناه رئیس مرکز جذب و آزمون قضات معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه در نشست خبری با خبرنگاران که در معاونت آموزش تحقیقات قوه قضاییه برگزار شد اظهار داشت: آزمون جذب قضات طبق آیین نامه جذب دواطلبان قضاوت مصوب رئیس قوه قضائیه در سال جاری تجمیع شده و طلاب و فضلای حوزوی و دانشگاهی در یک آزمون شرکت می کنند.


وی افزود: مرکز جذب و آزمون قضات معاونت آموزش و تحقیقات، این آزمون را با استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این مرکز برگزار می کند.
عالی پناه از استقرار سامانه ثبت نام داوطلبان قضاوت معاف از آزمون خبر داد و گفت: داوطلبان دارای شرط معدل از 10 تیرماه سال جاری می توانند به سامانه ثبت نام معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه مراجعه نموده و در این آزمون ثبت نام کنند. داوطلبان پس از دارا شدن شرایط برای مصاحبه دعوت خواهند شد.
وی افزود: آزمون جذب قاضی در هفت شهر شامل تهران، قم، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز و اصفهان برگزار می شود.
وی در خصوص آیین نامه جذب آزمون جذب قضات بیان کرد: در جلسات قبل در آیین نامه جذب آزمون قضاوت که در 22 فروردین ماه سال جاری به تصویب ریبس قوه قضاییه رسیده بود، مواردی را برای جذب طلاب و روحانیون که به صورت خاص پیش بینی شده بود که از آن به عنوان جذب اختصاصی طلاب بیان شده بود، یاد کردیم.


رئیس مرکز جذب و آزمون قضات معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه با اشاره به این که « ابهاماتی در این خصوص پیش آمد که آیا مرکز جذب آزمون که مستقر در معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه است پیگیر جذب طلاب داوطلب امر قضا می باشد یا طبق روال قبلی مرکزی در قم پیگیر این موضوع است» افزود: مرکز جذب آزمون قوه قضاییه با استفاده از سخت افزارهای موجود در قم، راسا جذب قضات از طلاب و حوزویان را برعهده دارد و این کار از طریق مرکز آموزش و تحقیقات قوه قضاییه انجام می شود.


وی ادامه داد: آگهی ای در سایت معاونت تحقیقات و آموزش قوه قضاییه در خصوص جذب طلاب که از طریق سایت معاونت آموزش قوه قضاییه انجام می شود، قرار داده ایم و در آن آگهی آمده که جذب قضات اعم از طلاب و غیر طلاب منحصرا از طریق مرکز جذب آزمون از تاریخ 22 فروردین ماه سال جاری انجام می شود.


عالی پناه با اشاره به استقرار سامانه ثبت نام اشخاص معاف از آزمون تصریح کرد : از تاریخ10 تیرماه سال جاری این سامانه در معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه در دسترس است و داوطلبان با رجوع به سایت معاونت می توانند ثبت نام کرده و تاریخ مصاحبه خود را مشخص کنند.
وی افزود: بین معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه و مرکز مدیریت حوزه های علمیه تفاهم نامه ای امضا و در آن مقرر گردیده که مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی، برنامه آموزشی و همچنین نظام پذیرش طلاب را متناسب با نیازهای دستگاه قضایی از بین فارغ التحصیلان مرکز مذکور به عنوان قاضی به اجرا درآورد.
وی از برگزاری امتحان آزمون کتبی از طریق سازمان سنجش خبر داد و خاطرنشان کرد: مقرر شد از تاریخ سوم مهرماه تا دهم مهرماه سال جاری داوطلبان ثبت نام کنند و در تاریخ 25 آبان ماه سال جاری، آزمون در مرکز استان های کشور به صورت سراسری در تهران، قم، مشهد، تبریز، اصفهان و اهواز برگزار گردد.


رئیس مرکز جذب و آزمون قضات معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه به امکان جذب بانوان برای تصدی منصب قضا، اشاره کرد و تصریح کرد: پس از بررسی های به عمل آمده در مرکز جذب آزمون در مورد امکان استفاده بانوان برای تصدی مناصب قضایی، گردش کار آن به ریبس قوه قضاییه از جانب معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه سپرده شد و ایشان موافقت کردند که امسال در آزمون کتبی قضاوت از بانوان ثبت نام به عمل آید و بانوان هم بتوانند بعد از پذیرفته شدن در آزمون کتبی در روند گزینش و جذب برای مناصب قضایی قرار گیرند و در حال حاضر درصد قطعی برای پذیرفته شدگان بانوان در مناصب قضایی در نظر گرفته نشده است.


وی در خصوص قضات ویژه شوراهای حل اختلاف نیز یادآور شد: مقرر شده بود، این قضات از بین مردان انتخاب شوند که با دستور رییس قوه قضاییه و ابراز تمایل ایشان مبنی بر حضور بانوان، مقرر شد از بانوان هم برای قضات شورای حل اختلاف ثبت نام به عمل آید.
عالی پناه افزود: از سوم تا 10 مهرماه سال جاری جذب عمومی بانوان برای منصب قضا را داریم که می توانند به سایت معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه مراجعه کرده و در تاریخ 25 آبان ماه سال جاری در آزمون شرکت کنند. از 10 تیرماه جذب اختصاصی برای بانوان را داریم، ولی هنوز برای این امر به جمع بندی نهایی نرسیده ایم.


وی با اشاره به اینکه اگر اشکال شرعی برای حضور بانوان در مناصب قضایی وجود داشته باشد مخصوص پست هایی است که بانوان در آن پست ها می خواهند حکم صادر کنند، اظهار کرد: اساسا قضا در جمهوری اسلامی اذنی است، یعنی قاضی متکی به اذن صادره از ولی فقیه به کار خود می پردازد؛ بنابراین بحث زن و مرد تفاوتی ندارد و ولی فقیه بر اساس مصالح، این اذن را به مردان و زنان اعطاء کرده است.
رییس مرکز جذب آزمون قوه قضاییه با بیان این که به احتمال اواخر تابستان آزمون شوراهای حل اختلاف برگزار شود گفت: 500 قاضی ویژه شورای حل اختلاف دعوت خواهند شد که این تعداد ثابت است و شرایط شرکت در این آزمون همان شرایط قبلی است.


وی در رابطه با حداقل سن پذیرش قضات گفت: در زمینه حداقل و حداکثری سن قضات بحث های مختلفی وجود دارد و هنوز به تصمیم گیری قاطعی نرسیده ایم.
وی به تعداد پذیرش قضات در سال جاری، اشاره کرد و اظهار کرد: ما در چارچوب قانون برنامه پنج ساله توسعه، می توانیم 800 قاضی جذب کنیم و در حدودی که این 800 قاضی اجازه بدهد ما سیستم جذب فعال خواهیم داشت.
عالی پناه تصریح کرد: پذیرفته شدگانی که به معاونت آموزش دعوت می شوند در حدود سه پروسه دیگر را باید بگذرانند و بعد از این که در مرحله آزمون کتبی پذیرفته شدند، وارد مرحله گزینش و سپس وارد مرحله کارآموزی می شوند و تعدادی از این افراد ابلاغ قضایی می گیرند، بنابراین اینطور نیست که ورودی با خروجی پذیرفته شدگان یکی باشد و ما متناسب با نیازها در موعد مقرر حد نصاب را مشخص و تعدادی را در یکی دو نوبت دعوت به مصاحبه خواهیم کرد.
وی به جذب قضات ویژه مناطق محروم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از داوطلبانی که در آزمون سال گذشته رتبه آنها 1733 تا 2500 باشد، برای مناطق محروم دعوت می شوند و در پروسه دعوت و مصاحبه قرار می گیرند.


رییس مرکز جذب آزمون قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قضات ویژه مناطق محروم باید حتما سه سال ساکن منطقه مورد نظر باشند یا خیر؟ گفت: چنین شرطی را نگذاشتیم. جذب قضات ویژه مناطق محروم روند شفاف و روشنی بود که برای این مورد، پذیرفته شدگان را دعوت کردیم و همان طور که گفتم افرادی که رتبه آن ها بین 1733 تا 2500 باشد می توانند اولویت جذب منطقه خود را مشخص کنند و هیچ شرط سکونت اولیه ای برای ما مدنظر نیست. در خصوص رتبه 2500 تا 3500 هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. سکونت یکی از موارد بعدی از الزامات است که قاضی بعد از جذب در منطقه محروم 10 سال باید در آن منطقه سکونت کند.


وی افزود: قانون اجازه داده که قاضی از بین دارندگان لیسانس حقوق یا فقه یا مبانی حقوق اسلامی و همچنین از بین طلاب سطح دو انتخاب شود و این موضوع به عنوان سقف مقرر قانونی تصدی سمت قضا است.
عالی پناه به سیستم جذب عمومی و اختصاصی قضات اشاره کرد و یادآور شد: در جذب اختصاصی قضات تکیه بر کسانی است که مدارک تحصیلات تکمیلی را دارند، مشروط بر این که لیسانس فقه یا حقوق اسلامی را داشته باشند، سیاست جذب اختصاصی معطوف به کارشناسی ارشد و دکترا است ولی در جذب عمومی داشتن لیسانس کفایت می کند.


وی در رابطه با بحث نخبگی نیز خاطرنشان کرد: باید مشخص کنیم که ما چه سطحی از نخبگی را برای منصب قضا نیاز داریم، مراد ما از نخبه در آیین نامه، احراز صلاحیت علمی بوده نه احراز سایر صلاحیت ها.
رییس مرکز جذب آزمون قوه قضاییه در رابطه با مواد آزمون کتبی قضاوت که در 25 آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد، تاکید کرد: مواد آزمون عبارتند از حقوق مدنی، حقوق تجارت، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، حقوق جزای عمومی و اختصاصی، حقوق اساسی و فقه و اصول.
وی تصریح کرد: این مواد برای طلاب و غیر طلاب، مردان و زنان یکی است، فقط منابع فقه و اصول برای طلاب با دانشگاهیان فرق دارد. فقه اصول طلاب از یک منابع و فقه اصول غیر طلاب از غیر منابع است. همچنین ضرایب درسی طلاب با دروس غیرطلاب متفاوت است.
عالی پناه به ثبت نام داوطلبان دارای شرط معدل و بدون آزمون اشاره کرد و گفت: از 10 تیرماه این افراد می توانند ثبت نام کنند و محدودیت زمانی برای آن وجود ندارد.


وی در رابطه با شیوه نامه و آیین نامه آزمون قضاوت نیز گفت: شیوه نامه و آیین نامه در دست تدوین است، به احتمال با استقرار سامانه جذب معاف از آزمون لحاظ خواهد شد.
رییس مرکز جذب آزمون قوه قضاییه در پاسخ به پرسش مبنی بر این که مراحل طولانی شدن پذیرفته شدگان برای منصب قضا به کجا رسید، اظهار کرد: گلوگاه های طولانی شدن روند جذب قضات نیز شناسایی شده است که این سه گلوگاه مرحله جذب آزمون، گزینش و آموزش می باشد.
وی افزود: در مرحله جذب آزمون مشکلات آن پیدا و راهش باز شده است، مشکل مهمی که وجود داشت این بود که کار به صورت سنتی و دستی در این مرحله انجام می شد که پس از بررسی های به عمل آمده درصدد هستیم که سامانه کامپیوتری را در این قسمت ایجاد کنیم و این موضوع را جدی گرفتیم و درصددیم هرگونه جذب را از این طریق انجام دهیم.


وی در خصوص مشکلات پیش رو جذب قضات گفت: برای برگزاری آزمون عمومی نیز با همکاری ای که با سازمان سنجش داشتیم مشکلات را حل کردیم و در قسمت گزینش، رییس قوه قضاییه پیگیر حل اشکالاتی که احتمالا سبب طولانی شدن روند گزینش بود، شدند. در قسمت آموزش نیز که به معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه برمی گردد، در حال بازنگری هستیم و درصددیم زمان دوره های کارآموزی را نیز تعدیل کنیم.
رییس مرکز جذب آزمون قوه قضاییه در پایان گفت وگو با خبرنگاران هفته قوه قضاییه را تبریک گفت و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر را گرامی داشت.

برگرفته از سایت ماوی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.