×

قوه قضاییه باید در بحث امنیت اجتماعی کاملا طرف مردم را بگیرد

قوه قضاییه باید در بحث امنیت اجتماعی کاملا طرف مردم را بگیرد

قوه قضاییه باید در بحث امنیت اجتماعی کاملا طرف مردم را بگیرد

قوه-قضاییه-باید-در-بحث-امنیت-اجتماعی-کاملا-طرف-مردم-را-بگیرد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش سراسری قوه قضاییه    
                                       
رئیس مجلس شورای اسلامی: همه باید در برابر قانون برابر باشند
رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قوه قضاییه باید در بحث امنیت اجتماعی کاملا طرف مردم را بگیرد گفت: باید به امر امنیت اجتماعی مردم بهای زیادی داد چرا که مردم سیستم های نگهبانی کافی ندارند

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قوه قضاییه باید در بحث امنیت اجتماعی کاملا طرف مردم را بگیرد گفت: باید به امر امنیت اجتماعی مردم بهای زیادی داد چرا که مردم سیستم های نگهبانی کافی ندارند.

علی لاریجانی، در همایش سراسری قوه قضاییه، با بیان اینکه شهید بهشتی سه کار مهم انجام داد اظهار داشت: با اینکه قوه قضاییه در آن زمان وضعیت به سامانی نداشت، اما وی با تلاش و بکارگیری نیروهای خدوم، قوه قضاییه را در نظام جمهوری اسلامی بنیانگذاری کرد و سازوکارهای اجرایی آن را فراهم نمود. همچنین مقاومت نسبت به تحقق عدالت اسلامی را مورد توجه قرار داد.
لاریجانی کار همزمان دیگر شهید بهشتی را، سازماندهی حزب جمهوری اسلامی دانست و گفت: برخی از افراد با کژفکری ها و نگاه منفی نگذاشتند این حزب تداوم یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به تلاش های بنی صدر برای انهدام حزب جمهوری اسلامی اشاره داشت و عنوان کرد: این فرد با این عنوان که حزب جمهوری اسلامی انحصارطلب است خودش تشکیلات درست کرد و حزب را تحت فشار قرار می داد.
وی کار سوم شهید بهشتی را، مجاهدت وی در اداره کشور بیان کرد و گفت: ایشان نمی گفت که من فقط مسئول قوه قضاییه هستم، بلکه با برگزاری جلسات متعدد تلاش در جهت سامان بخشی به وضع آشفته ای می کرد که بنی صدر ایجاد نموده بود.

لاریجانی خاطر نشان کرد: مظلومیت دکتر بهشتی از این جهت است که با اینکه دغدغه وی، حفظ نظام است اما نوک تمام پیکان های اتهامات به سوی او قرار داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر می خواهیم اکنون راه شهید بهشتی را برویم باید نسبت به تشویش هایی که در کشور پیش می آید نگران باشیم، تشویش هایی که کمتر از آن زمان نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مجلس هشتم با همکاری کمیسیون حقوقی، گام های خوبی در تنقیح قوانین برداشته شد، عنوان کرد: علاوه بر تصویب قوانینی همچون قانون مجازات اسلامی، در قانون بودجه مجلس نیز به نیازهای قوه قضاییه توجه شد و تلاش شد که حتی المقدور این نیازها مرتفع شود.

لاریجانی گفت: اگر دغدغه انقلاب داریم و می خواهیم انقلاب طراوت داشته باشد باید به اصل برابری همه در برابر قانون توجه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید مسئولیت ها و شئونات مختلف در برابر قانون مطیع باشند، گفت: اگر همین یک اصل محکم اجرا شود التزام به قانون در کشور سامان می یابد.

لاریجانی با بیان اینکه روح دین و قانون اساسی ما این اصل است، گفت: در هر مکتبی که در مورد عدالت، تنوع فکری باشد در امر اطاعت از قانون تنوعی وجود ندارد و این جایی است که نباید برای قوه قضاییه چالشی ایجاد نمود.
وی خاطر نشان کرد: مساله مهم در قوه قضاییه این است که چگونه می تواند اعتماد مردم را داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نگاهی که در مکتب اسلامی به قضاوت می شود یک نگاه متعالی است، امری که انبیای الهی در آن بودند و به حق در میان مردم حکم می کردند.
لاریجانی به مساله استقلال در قوه قضاییه اشاره کرد و با بیان اینکه استقلال در این قوه یک ژست حکومتی نیست، گفت: استقلال دستگاه قضایی مبنای کار در تمدن های جدید است اما ما در تمدن اسلامی آن را نهادینه کرده بودیم.

وی در ادامه با بیان اینکه امنیت روانی در کشور به معنای این است که مردم زندگی قابل پیش بینی داشته باشند، اظهار داشت: هیچ چیز جز قانون و قانون گرایی نمی تواند امنیت روانی را برای مردم ایجاد کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای این امر در کنار فراهم کردن سازوکارها در درون قوه قضاییه باید به موضوعاتی که دغدغه اصلی کشور است توجه نمود.
لاریجانی با بیان اینکه باید به امنیت اجتماعی مردم بهای زیادی داد چرا که مردم سیستم های نگهبان کاملی و کافی ندارند، خاطر نشان کرد: قوه قضاییه باید در این مساله کاملا طرف مردم را بگیرد.
وی همچنین به نقش رسانه ها و جنبه بازدارنده آنها در این مساله اشاره نمود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور چالش های سیاسی زیادی وجود دارد اما دغدغه مردم، مسائل زندگی روزمره آنهاست.
لاریجانی با بیان اینکه باید در مساله امنیت اجتماعی قاطع برخورد نمود، گفت: اگر این امر نیازمند قانون است ما آماده همکاری هستیم.
وی در ادامه به مساله فساد مالی اشاره کرد و افزود: با این روش های فعلی در برخورد با این موضوع بعید می دانم ناجح باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این اعمال نتیجه بخش نیست چرا که با اشخاص دون برخورد می شود اما اصل موضوع ریشه کن نمی شود.
وی گفت: در این امر نیازمند یک سازمان هستیم که بتواند با کمک سازمان های دیگر از جمله دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 و ... کار بازدارندگی انجام دهد.
لاریجانی پیشگیری از جرم را جزء وظایف قوه قضاییه دانست و افزود: در این موضوع می توان به دو گونه نگریست؛ نگاه اول پیشگیری از جرم از علل قریبه، آن که مختص قوه قضاییه است اما پیشگیری از امر منبسط و با توجه به علل بعیده، امری که قوه قضاییه نمی تواند به تنهایی کار کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چارچوب مسائل قانونی متعارف بعید می رسد در این امر بتوان به سرانجامی رسید، گفت: یا باید ضوابط در قانون اساسی محکم شود و یا چیزی شبیه شورای امنیت ملی به وجود آید که بتواند در این امر پشتیبان قوه قضاییه باشد.

برگرفته از سایت ماوی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.