×

وضعیت فروش انباری آپارتمان به غیر ساکنین

وضعیت فروش انباری آپارتمان به غیر ساکنین

وضعیت فروش انباری آپارتمان به غیر ساکنین

وضعیت-فروش-انباری-آپارتمان-به-غیر-ساکنین

متن پرسش :

با سلام و تشکر از سایت مفیدتان سازنده یک اپارتمان ( مقالات مرتبط با آپارتمان - سوالات مرتبط با آپارتمان ) چهار طبقه که دارای چهار انباری مجزا هست به یکی از خریداران گفته است که انباری را به او نمیفروشد و میخاهد خودش از ان استفاده کند با توجه به اینکه این سازنده تمام چهار واحد اپارتمان را فروخته و دیگر در این پلاک ثبتی هیچ ملک یا متعلقاتی ندارد طبق قوانین ثبت میتواند فقط برای یک انباری به تنهایی سندی بزند؟

حقوق شهروندی و فرهنگ آپارتمان نشینی - دستورالعمل تفکیک آپارتمان ها - پیشگیری از مشکلات حقوقی در آپارتمان نشینی - آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها - حقوق آپارتمان نشینی هابایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی -

2. اصولا طبق اخرین قوانین ثبت در یک ملک چهار واحدی که دقیقا چهار انباری دارد میتوان برای یکی از طبقات بدون انباری سند صادر کرد یا اینکه چون تعداد انباری ها با تعداد طبقات برابر است امکان این موضوع وجود ندارد؟

متن پاسخ :

با سلام .اگر چه انباری یا پارکینگ حسب قانون تملک آپارتمان‌ها و آئین نامه اجرائی آن از قسمت‌های مشترک نبوده و جزء قسمت‌های اختصاصی است لیکن چون از لوازم و ملحقات آپارتمان ( مقالات مرتبط با آپارتمان - سوالات مرتبط با آپارتمان )  است نمی‌تواند مالک مستقل داشته باشد و فروش انباری یا پارکینگ با روح قانون تملک آپارتمان‌ها که از قواعد آمره است سازگاری ندارد زیرا تالی فاسد معامله مذکور این خواهد بود که اجنبی بدون داشتن مالکیت نسبت به آپارتمان یا حق استفاده از قسمت‌های اشتراکی از یک مجتمع مسکونی بتواند اتومبیل خود را در پارکینگ آنجا بگذارد و یا متصرف انباری شود و احتمالا از آن استفاده برخلاف منظور نماید و یا لزوما از قسمت‌های مشترک ساختمان استیفای منفعت کند، در حالی که حق استفاده از قسمت‌های اشتراکی فقط برای مالکین یا متصرفین آپارتمان‌ها شناخته شده است و لاغیر.

از این رو باید گفت این امر امکان عملی نداردو مستلزم مزاحمت مالکین و متصرفین سایر آپارتمان‌ها و تجاوز به حقوق آن‌هاست. نتیجه اینکه در ما نحن فیه،مالک آپارتمان ( مقالات مرتبط با آپارتمان - سوالات مرتبط با آپارتمان ) نمی‌تواند آپارتمان خود را به شخصی و پارکینگ یا انباری آن را که معمولا در سند تفکیکی دارای پلاک علیحده نیست به دیگری بفروشد و اگر فرضا خریدار آپارتمان هم راضی شده باشد که آپارتمان را بدون پارکینگ یا انباری معامله نماید باز هم مالک نمی‌تواند آنها را به غیر از مالکین آپارتمان‌های آن مجموعه بفروشد و در صورت فروش به غیر، چنانچه مبایعه‌نامه عادی بود مملک و قابل ترتیب اثر قانونی نیست و اگر رسمی باشد مالک یا مالکین سایر آپارتمان‌ها به عنوان ذی‌نفع می‌توانند بطلان معامله مذکور را از دادگاه بخواهند. البته در این باره نظرات دیگری نیز وچود دارد ولی نظر اکثریت همین است که عرض شد.

منبع : راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.