×

ایران پرچمدار تفکر اسلامی در حقوق بشر

ایران پرچمدار تفکر اسلامی در حقوق بشر

جمعه در پیش روی، ایران گزارش UPR خود را به سازمان ملل ارایه می‎دهد UPRمخفف universal periodic review))است؛ یعنی بررسی دوره‌ای و جهانی حقوق بشر کشورها در سال‎های گذشته جمهوری اسلامی ایران تعامل همه جانبه‌ای با شورای حقوق بشر در قالب مکانیسم UPR داشته است و جای هیچ بهانه‌ای را برای مدعیان حقوق بشر باقی نگذاشته است از همین روی؛ شب گذشته هیاتی متشکل از اعضای ستاد حقوق بشر به ریاست دکتر محمدجواد لاریجانی عازم ژنو شد

ایران-پرچمدار-تفکر-اسلامی-در-حقوق-بشر وکیل 

جمعه در پیش روی، ایران گزارش UPR خود را به سازمان ملل ارایه می‎دهد.  UPRمخفف universal periodic review))است؛ یعنی بررسی دوره‌ای و جهانی حقوق بشر کشورها. در سال‎های گذشته جمهوری اسلامی ایران تعامل همه جانبه‌ای با شورای حقوق بشر در قالب مکانیسم UPR داشته است و جای هیچ بهانه‌ای را برای مدعیان حقوق بشر باقی نگذاشته است. از همین روی؛ شب گذشته هیاتی متشکل از اعضای ستاد حقوق بشر به ریاست دکتر محمدجواد لاریجانی عازم ژنو شد.

پیش از این و در آستانه نشست UPR دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری حضور یافت و فعالیت ها و اقدامات این ستاد را تشریح کرد. وی  افزود: در سیستم حقوق بشر که در حال حاضر شورای حقوق بشر بالا‌ترین نهاد آن است، فرآیندهای پایش وجود دارد که از مهم‌ترین آنها فرایند گزارشگری با سه تقسیم‌بندی است.  وی با بیان اینکه گزارشگری UPR یکی از این تقسیم‏بندی‏هاست، ادامه داد: همه کشور‌ها بدون استثنا و بر اساس ضابطه‌ای هر 4 سال یک بار باید امور حقوق بشرشان بررسی شود که در این باره جمهوری اسلامی ایران نه تنها مخالف این قضیه نیست بلکه خودمان از طرفداران و پایه‌گذاران این نظام هستیم.  لاریجانی تصریح کرد: بر این اساس برای نخستین بار کشورهای مدعی حقوق بشر مثل آمریکا مجبور شدند کنار سایر کشور‌ها بنشینند و راجع به حقوق بشردر کشورشان صحبت کنند. ما هم اشکالات عمیق آنها را بیان کردیم؛ از این رو مکانیزم UPR بهترین فرایند گزارشگری است.

حقوق بشر ، رویکردها و چالش ها 

 «احمد شهید» حق ندارد برای ملت ما و برای اسلام استنباطِ حکم کند

لاریجانی درادامه سخنانش با اشاره گزارش«احمد شهید» و نقدهای وارده بر آن اظهارکرد: یکی از این نقد‌ها، مسئله توهین وی به اسلام است. وی حق ندارد برای ملت ما و برای اسلام استنباط حکم کند. به طور مثال وی عنوان می‌کند که معتقد است قصاص کار بدی است در حالی که نمی‌تواند قضاوت ارزشی داشته باشد.  وی با تاکید بر اینکه رفتار «احمد شهید» رفتار کاملاً غیرحرفه‎ای است، تصریح کرد: اگر وی می‌خواهد به ایران بیاید و‌‌ همان رفتارهای غیر حرفه‎ای‎اش را تکرار کند دلیلی ندارد که او را راه دهیم. وی ادامه داد: ضمن آنکه دسترسی وی به ایران زیاد است و هر سوالی که دارد ما می‌توانیم پاسخ دقیق به آن بدهیم. حتی سطوحی از مسئولان ما نیز با او مذاکرات مفصلی داشته‌اند اما در نتیجه کار ندیدیم که تغییری در مسیر گزارش‌های وی انجام گیرد؛ بنابراین اگر وی قصد دارد برای تایید حرف‎های خود به ایران بیاید لازم نیست این سفر صورت گیرد.  دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه در هیچ یک از پرونده‎هایی که علیه ما مطرح است، ابایی نداریم که مورد بحث قرار گیرد، ادامه داد: اما معتقدیم این موضوع باید در چارچوب تعهدات صورت گیرد.  لاریجانی همچنین در ادامه سخنانش و در پاسخ به پرسش دیگری که آیا ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی ماهیتا با حقوق بشر مشکل داریم یا خیر؟ هم گفت: اسناد حقوق بشر 70 سال پیش در حالی نوشته شد که دول غربی هیچ امتنایی از سایر تفکرات نداشتند و در واقع اساس اسناد حقوق بشر عقلانیت «سکولار لیبرال» است.

ما و حقوق بشر 

   نگاه ایران به دنیا سیاه و سفید نیست

به گفته لاریجانی، عقلانیت جامعه اسلامی ایران بر پایه تمدنی است که به دنیا، نگاه سیاه و سفید ندارد. وی افزود: ما حتی در صورت قبول نداشتن برخی موارد، با نگاه عبرت به آن موضوع نگاه می‌‎کنیم و به آن احترام می‌گذاریم.  وی افزود: غرب می‌خواهد تفسیری نوین از ازدواج را که در کشورهای غربی رواج دارد در جمهوری اسلامی رشد دهد و خواهان این است که ما نیز مانند آنان این‌گونه تفسیر کنیم و این برای ما خطرناک است.  دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه متاسفانه این نوع تتبع در اسناد حقوق بشری وجود دارد، اظهار کرد: خطی که ما آن را دنبال می‌کنیم خطی است که توسط دستگاه دیپلماسی کشورمان با همت پیش‌رفته ‌است و حتماً باید در آن تنوع فرهنگی قید شود.  لاریجانی ادامه داد: البته این اسناد آسمانی نیست و بر اساس آرای سکولار نوشته شده و این در صورتی بود که برخی ملت‌ها در خواب بوده‌اند. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه در مورد بحث حقوق بشر شاهدیم که «احمد شهید» یک پیش‎نویس را نوشته، منتشر کرده و جوی را در رسانه‎‌ها راه انداخته و سخنرانی می‌‎کند، حال جمهوری اسلامی چطور به این موضوع پاسخ داده است؟ تاکید کرد: UPR گزارشگری منظم بوده که جمهوری اسلامی توانسته‌است گزارش ملی خود را با مشارکت همه نهاد‌ها و با نظارت ستاد حقوق بشر تهیه کند که در سازمان ملل به عنوان یکی از دقیق‌ترین UPR‌ها مطرح شده‌است.  لاریجانی ادامه داد: ما تمام اشکالات را به طور دقیق، کتبی، شفاهی و رسانه‎ای پاسخ می‌دهیم.  وی همچنین تصریح کرد: غرب می‌خواهد با این دروغ‎پردازی‎‌ها چهره ایران را خدشه دار کرده و بگوید در کشورمان بی‌قانونی و خشونت رواج دارد که خوشبختانه با وجود عروسک خودساخته‏اش به نام «داعش»، دنیا فهمید که اسلامِ آمریکا خشن است و اسلام ما یکی از بهترین نمونه‌های اسلام در جهان است. لاریجانی تاکید کرد: ایران پرچمدار تفکر اسلامی در حقوق بشر است.

رابطه بین مالکیت فکری و حقوق بشر 

  با قدرت، باجنایت صورت گرفته در اصفهان برخورد خواهیم کرد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره موضوع اسیدپاشی در اصفهان، به تبلیغات و شایعاتی که از سوی رسانه‌های بیگانه مطرح شده، اشاره کرد و گفت: این تبلیغات در ذهن من این گونه جلوه می‌کند که نکند خود این قضیه آلوده باشد و برخی از کشور‌ها در این مسئله دخالت کرده باشند؛ البته اگر دست آنها در کار باشد دست‌هایشان را قطع می‌کنیم.  وی با بیان اینکه در جریان فتنه 88، آنها در تهران «ندا آقاسلطان» را کشتند، افزود: این در حالی است که قاتل در انگلیس به راحتی راه می‌رود و کسی با او کاری ندارد.  لاریجانی با اشاره به اینکه آنها برای رسیدن به اهدافشان از هیچ جنایتی دست برنخواهند داشت، ادامه داد: آنها به اسلام و به حکمی مثل امر به معروف و نهی از منکر تهاجم کرده‌اند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.