×

استکی در اجرای قانون برای مقابله با فساد، عادلانه عمل نکرده ایم

استکی در اجرای قانون برای مقابله با فساد، عادلانه عمل نکرده ایم

یک حقوقدان گفت اگر مردم در جامعه شاهد فسادهای مختلف باشند، اعتمادشان نسبت به نظام از بین می‌رود و همین امر موجب ناامنی در جامعه می‌شود

استکی-در-اجرای-قانون-برای-مقابله-با-فساد،-عادلانه-عمل-نکرده-ایم وکیل 

یک حقوقدان گفت: اگر مردم در جامعه شاهد فسادهای مختلف باشند، اعتمادشان نسبت به نظام از بین می‌رود و همین امر موجب ناامنی در جامعه می‌شود.

قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد - تفاوت تخلفات اداری و فساد اداری - موانع و راهکارهای تحقق سلامت اداری - سازو کارهای مبارزه با فساد اداری 

محمدحسن استکی ، گفت:‌ با توجه به گسترش دامنه اقدامات دولتی و روابطی که هر روز پیچیده‌تر می‌شود، اگر نظارت کامل به عملکرد دولت و کارمندان آن وجود نداشته باشد قطعا فساد رخ می‌دهد، البته فساد تنها منحصر به دولت نیست و می‌تواند در قوه مقننه و قوه قضاییه نیز رخ دهد؛ بنابراین برای جلوگیری از فساد نظارت یکی از ارکان اصلی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: طبیعی است که انسان به سمت منافع شخصی خود گرایش داشته باشد، اما باید کاری کنیم که این گرایش تحت کنترل قرار گیرد و لازمه این کنترل پایبندی به قانون است، البته باید گفت که قانون به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی این مشکل باشد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه ما قوانین زیادی درباره مبارزه با فساد داریم، تصریح کرد: در کشور در رابطه با فساد قوانین زیادی وضع شده و خوشبختانه در رابطه با این موضوع با کمبود قانون مواجه نیستیم، اما باید گفت که متاسفانه در کشور ما سیستم‌های نظارتی هرگز نتوانستند خوب عمل کنند؛ زیرا در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور روابط شخصی و آقازاده بودن تاثیر بسیاری دارد که همین امر موجب به وجود آمدن فساد می‌شود.

این حقوقدان با اعتقاد به اینکه در اجرای قانون عادلانه عمل نکرده‌ایم، گفت: برای مثال مشاهده شده که کارمندی برای دریافت 10 یا 200 هزار تومان رشوه به انفصال دائم از خدمات محکوم می‌شود، اما از طرف دیگر مشاهده می‌کنیم که افراد رشوه‌های میلیاردی دریافت می‌کنند و هیچ فردی متوجه این امر نمی‌شود؛ علت این امر این است که قانون نسبت به همه عادلانه اجرا نمی‌شود و نظارت وجود ندارد.

استکی خاطرنشان کرد: در واقع قانون برای مبارزه با فساد سخت‌گیری کرده است، اما می‌بینید که به قانون عمل نمی‌شود. باید گفت که در چنین نظام اداری اعتماد معنایی ندارد و ما باید فرض را بر این بگذاریم که هیچ کس مورد اعتماد نیست و با همه به وسیله قانون و نظارت بر اجرای عادلانه قانون برخورد می‌شود.

مبنای اصل 141 قانون ساسی جلوگیری از فساد اداری است - عوامل پیدایش فساد اداری 

وی با بیان اینکه اگر این فاکتورها در روابط اداری رعایت شود فساد ریشه‌کن خواهد شد، گفت: اگر روابط تنها بر اساس اعتماد باشد فساد دامن جامعه را همانند گذشته خواهد گرفت و زمانی که مردم مشاهده کنند فساد در جامعه وجود دارد نسبت به نظام بدبین می‌شوند و در این صورت اعتماد عمومی از بین می‌رود و جامعه ناامن می‌شود.

این حقوقدان در رابطه با تعامل و وظایف سه قوه برای جلوگیری از فساد گفت: تعامل 3 قوه در مبارزه با فساد بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا اگر قوه قضاییه با مصوبات قوه مقننه موافق نباشد وقتی قانون تصویب شود قوه قضاییه به آن عمل نمی‌کند؛ بنابراین سه قوه باید با یکدیگر تعامل داشته باشند، بدین معنی که اگر انتقادی نسبت به یکدیگر دارند در جلسات مشترک آن‌ها را بیان و درصدد رفع آن‌ها برآیند.

وی در پایان یادآور شد: آنچه مهم است این است که قوانینی که به تصویب می‌رسد باید با توجه به آسیب‌شناسی روابط گذشته بین قوای سه گانه باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.