×

آموزش ها به پلیس قضایی در راستای حقوق شهروندی باشد

آموزش ها به پلیس قضایی در راستای حقوق شهروندی باشد

یک حقوقدان احیای پلیس قضایی را گامی بسیار مثبت دانست و گفت برای هرچه بهتر عمل کردن پلیس قضایی باید آموزش‌های لازم را از هر جهت فرا گیرند

آموزش-ها-به-پلیس-قضایی-در-راستای-حقوق-شهروندی-باشد وکیل 

یک حقوقدان احیای پلیس قضایی را گامی بسیار مثبت دانست و گفت: برای هرچه بهتر عمل کردن پلیس قضایی باید آموزش‌های لازم را از هر جهت فرا گیرند.

اعلام وصول لایحه تشکیل واحد پلیس قضایی ارائه شده از سوی رئیس قوه قضاییه - گزارش پلیس قضایی باید در چارچوب موازین قضایی باشد - پلیس قضایی گامی مهم در تخصصی شدن رسیدگی به پرونده ها - تشکیل پلیس قضایی موجب کاهش اطاله دادرسی می شود - نقش پلیس قضایی در اجرای عدالت و ضرورت احیای آن -  فواید احیای پلیس قضایی از نگاه یک مستشار دادگاه - ضرورت احیای پلیس قضایی 

سیدمحمدصادق آل محمد ، درباره ارسال لایحه پلیس قضایی به مجلس گفت: اولین قانون راجع به تشکیل پلیس قضایی در سال 1359 توسط شورای عالی انقلاب به تصویب رسید و از آن زمان پلیس قضایی به عنوان یک نهاد مستقل در خدمت دادگستری قرار گرفت و جزء عوامل دستگاه قضایی شناخته شد.

وی ادامه داد: تأسیس و تشکیل پلیس قضایی یک تجربه خوب است و می‌توان گفت که این نهاد خیلی خوب توانست خود را معرفی کند و در دادرسی‌هایی که انجام می‌گرفت موثر باشد، اما در سال 1369 وظایف شهربانی، پلیس قضایی،‌ ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی به عنوان ضابط عام دادگستری به نیروی انتظامی محول شد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بعد از گذشت سال‌ها مسئولین به این نتیجه رسیدند که پلیس قضایی در دادرسی‌های دادگستری، کشف جرایم، تعقیب مجرمین، شناخت آنها و سایر کارهایی که انجام می‌داد، مفید بوده است.

این وکیل دادگستری با بیان این‌که کار پلیس قضایی، تخصصی است، گفت: باید آموزش‌ها و تعلیمات لازم از هر جهت برای نیروهای پلیس قضایی صورت گیرد تا بهتر عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون آیین دادرسی کیفری ضابطین دادگستری مشخص شده‌اند و تکالیفی نیز بر عهده دارند. کار مهم این افراد این است که تحت تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار، علائم و ادله وقوع جرم، شناسایی متهم، یافتن آنها و جلوگیری از فرار آنها اقدام کنند.

 حقوق شهروندی و آشنایی با دادسراها - حقوق بشر و حقوق شهروندی - دولت اعتدال ، حقوق عمومی و منشور حقوق شهروندی - اخلاق حرفه ای وکالت و رابطه آن با حقوق شهروندی - فرهنگ سازی برای حقوق شهروندی و حاکمیت قانون - تمایز میان حقوق بشر و حقوق شهروندی 

آل‌محمد گفت: ضابطین دادگستری به دو قسمت عام مانند نیروی انتظامی و خاص مثل پلیس راه‌آهن، مأموران جنگلبانی و ... تقسیم می‌شوند. در هر صورت اگر پلیس قضایی بخواهد در دستگاه قضایی موثرتر باشد مأمورینش باید تحت تعلیمات لازم از هر قبیلی و هر نوعی که برای تحقیقات جزایی لازم است، قرار گیرند.

این حقوقدان افزود: رابطه بین پلیس قضایی و افرادی که کشف جرایم و تحقیق از متهم را بر عهده دارند وظیفه‌ای است که با حقوق شهروندی در ارتباط است و این مأموران باید به گونه‌ای آموزش داده شوند که عملکردشان حقوق شهروندی را پایمال نکند.

این وکیل دادگستری بیان کرد: پلیس قضایی باید مسائلی را از لحاظ قانونی رعایت کند که به خاطر رعایت حقوق شهروندی و رعایت قانون تصمیم گرفته شد که پلیس قضایی از نیروی انتظامی جدا شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.