×

ارتباط نامشروع مقتول با همسرقاتل هرچندکه مسلم باشد ولی مجوزقتل نبوده وادعای مهدورالدم بودن مسموع نیست

ارتباط نامشروع مقتول با همسرقاتل هرچندکه مسلم باشد ولی مجوزقتل نبوده وادعای مهدورالدم بودن مسموع نیست

ارتباط-نامشروع-مقتول-با-همسرقاتل-هرچندکه-مسلم-باشد-ولی-مجوزقتل-نبوده-وادعای-مهدورالدم-بودن-مسموع-نیست
کلاسه پرونده : 20/26/3881
شماره دادنامه : 1522
تاریخ رسیدگی : 17/8/71
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف )31 ساله راننده اهل و ساکن ... با سواد،معیل ، فاقد پیشینه محکومیت کیفری متهم است به قتل عمدی آقای (ب ) در اثر تیراندازی با سلاح گرم بدین شرح که متهم در صفحه 25و غیر آن گفته : (خانم خود را به نام. .. به منزل پدرش بردم. بعد از سه روز اطلاع حاصل کردم که زنم مفقود شده . بعدا" متوجه شدم مقتول زنم و فرزندم را که دختر سله ساله است ربوده و چند روزی از جریان گذشت که مقتول با پدر خانم من تماس گرفته بود که ... (خانم )نزد من است و من او را برده ام و به من قول بده اورا به عقد من درآوری و پدرزنم به خاطر حفظ آبرو گفته بود اشکالی ندارد. بعدا" پدرخانمم به اتفاق مامورین مقتول را دستگیر کرده بودند، آوردند آگاهی و به زندان رفت و من حدود12 روز،هرروز صبح به دادگستری می آمدم تا روز حادثه خودم تنهادر کمین بودم تامقتول با مامورین بیرون آپدند و منتظر ماشین بودند و نزدیک جگرفروشی تیراندازی کردم و از پشت به او زدم و مامورین را تهدید کردم و دوباره به شکم او شلیک کردم و من دستگیر شدم. قبول دارم او را کشتم. خودم تنها بودم و از این موضوع خیلی خوشحالم. )
بر اساس شکایت اولیای دم دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره 112.. 4/9/70 تقاضای تعیین کیفر کرده و دادگاه کیفری یک ... شعبه 11طی دادنامه شماره :509و15508/6/71 با توجه به محتویات پرونده و اظهارات گواهان و گواهی پزشکی قانونی و اقرار متهم وی را به قصاص نفس محکوم نموده که مورد اعتراض محکوم علیه و وکیلش قرار گرفته مبنی بر اینکه با توجه به ارتباط نامشروع مقتول با همسر محکوم علیه و غلیان احساسات مذهبی اوواعتقادوی به مهدورالدم بودن مقتول ، قتل عمدی نیست بلکه شبه عمد است و لذا تقاضای تجدید نظر کرده اند و دادگاه مزبور به نظر خود باقیمانده و پرونده جهت تجدیدنظر به شعبه 26 دیوان عالی کشور ارسال گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر عدم موافقت با تجدیدنظر مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده ، اصل ارتباط نامشروع مقتول با همسر قاتل مسلم است ، ولی مجوز قتل نمی تواند باشد و رای صادره ازدادگاه کیفری یک ... مبنی بر قصاص نفس ، مطابق بر قصاص نفس ، مطابق موازین بوده و اعتراض وکیل موجه نیست بنابراین رای صادره ابرام شده ، جهت اقدام ارجاع می گردد. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2
تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
51

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1522

تاریخ تصویب : 1371/08/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.