×

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران راجع به طرح جامع شهر قم

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران راجع به طرح جامع شهر قم

مصوبه-شورای-عالی-شهرسازی-و-معماری-ایران-راجع-به-طرح-جامع-شهر-قم

وکیل

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران راجع به طرح جامع شهر قم شماره 9378/310/300



استاندار محترم قم
موضوع: اعلام مصوبه طرح جامع شهر قم

در اجرای بند (5) ماده (4) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ماده (42) آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مصوب 12/10/1378 هیأت محترم وزیران، به استحضار می‌رساند؛ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 24/2/1382 طرح جامع شهر قم را که در اجرای بند (2) از ماده (3) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن، توسط این وزارتخانه تهیه و در تاریخ 8/3/1385 در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان قم به تصویب رسیده بود را پیرو 9 جلسه در کمیته فنی و یک نوبت بازدید با توجه به موارد زیر مصوب نمود:
1ـ ضمن تمدید افق طرح تا سال 1400 مقرر گردید که جمعیت افق طرح براساس سرشماری سال 1385 شهر قم و نرخ رشد پیشنهادی، محاسبه و ملاک عمل قرار گیرد.
2ـ ضمن اعلام ضرورت ساماندهی گورستان‌های موجود داخل شهر، خط محدوده شهر در شمال و شمال شرق به حریم قانونی داخلی اتوبان محدود گردد.
3ـ شورای عالی ضمن موافقت با الحاق روستای جمکران و موافقت با افزودن باند 400 متری (از خط محدوده تا روستای جمکران) و اراضی سمت شرق آن به محدوده شهر قم، مقرر می‌نماید که نقشه تفصیلی اراضی اضافه شده صرفاً با کاربری خدمات عمومی در مقیاس منطقه فضای سبز و گردشگری (بدون کاربری مسکونی) تهیه شده و پس از طی مراحل استانی با تأییددبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری به مراجع مربوطه ابلاغ گردد.
4ـ شورای عالی ضمن تأکید بر الزام به تأمین پارکینگ در کلیه ساخت و سازها و همچنین حفظ سرانه‌های فضای سبز و باغات، مقرر می‌نماید که روش‌های اجرایی تحقق موضوع در جلسات کمیسیون ماده 5 شهر قم به ریاست استاندار محترم بررسی و تصمیم‌گیری شود.
5 ـ علاوه بر « طرح ساماندهی پیرامون بیت حضرت امام (ره) در شهر قم» موضوع ساماندهی بیوت سایر حضرات علمای عظام نیز با نظر استاندار محترم قم در لیست طرح‌های موضوعی و موضعی شهر قم قرار گیرد.
6 ـ موضوع « حذف عبور راه‌آهن مسافری از داخل شهر قم» منتفی می‌باشد.
7ـ حریم شهر قم با رویکرد کاهش از سمت جنوب غرب (تا خط آهن موجود) و کاهش از سمت شمال شهر (با خروج کفتارکوه کوچک و کفتارکوه بزرگ) اصلاح گردد.
8 ـ مکانیابی کشتارگاه با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست و مکانیابی ترمینال‌های حمل و نقل (مسافری و باری) هماهنگ با طرح جامع حمل و نقل انجام گرفته و به همراه ضوابط و مقررات طرح جامع و همچنین نقشه منطقه‌بندی و ضوابط و مقررات حریم، به تصویب کمیته فنی شورای عالی برسد.
ضروری می‌داند از مشارکت مؤثر و ثمربخش شورای توسعه و برنامه‌ریزی آن استان به ریاست جنابعالی در فرایند بررسی و تصویب طرح مذکور قدردانی نموده و امید است که با اجرای دقیق طرح لازم‌الاجرای یادشده توسط شهرداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در توسعه و عمران شهر، زمینه توسعه کالبدی موزون شهر و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن و مالاً آسایش و رفاه و سلامت محیط‌زیست شهروندان محترم شهر قم بیش از پیش فراهم گردد.
این طرح براساس جمعیت پیش‌بینی شده برای شهر تا پایان دوره طرح (1395) معادل 1309946 نفر در محدوده‌ای به وسعت 13029 هکتار شامل کاربریهای مورد نیاز ساکنان شهر (با تراکم ناخالص پیشنهادی 5/100 نفر در هکتار و تراکم مسکونی خالص پیشنهادی 358 نفر در هکتار) تهیه شده است.
خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به طرق مقتضی به اطلاع شورای محترم اسلامی شهر و شهردار محترم مربوط و سایر مراجع ذی‌ربط رسانیده شود.
اسناد و مدارک طرح متعاقباً جهت اجراء ابلاغ خواهد شد.

معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ امیر فرجامی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18135

تاریخ تصویب : 1385/3/8

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : شورای شهرسازی و معماری استان قم -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.