×

آیین‌نامه روان‌سازی و سلامت ترانزیت خارجی کالا از کشور

آیین‌نامه روان‌سازی و سلامت ترانزیت خارجی کالا از کشور

آیین‌نامه-روان‌سازی-و-سلامت-ترانزیت-خارجی-کالا-از-کشور آیین‌نامه روان‌سازی و سلامت ترانزیت خارجی کالا از کشور شماره103740/ت42953ک

وزارت راه و ترابری ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت کشور ـ وزارت امورخارجه
وزارت بازرگانی
وزیران عـضو کارگروه ساماندهی، همـاهنگی و توسعه و تشـویق امر خدمات عبور کالا از کشـور (ترانزیت) به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره 56291/ت38693هـ مورخ 16/4/1387، آیین‌نامه روان‌سازی و سلامت تزانزیت خارجی کالا از کشور را به شرح ذیل تصویب نمودند:

آیین‌نامه روان‌سازی و سلامت ترانزیت خارجی کالا از کشور

ماده 1 ـ تـرانزیت خارجی کالا صرفاً مشمول تعریف مذکور در ماده (1) قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب1374ـ می‌باشد.
ماده2ـ کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی پس از انجام تشریفات گمرکی و بارگیری و قبل از خروج از گمرک مربوط باید مبادرت به دریافت پروانه تردد از نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نمایند.
تبصره1ـ زمان سفر براساس هر شبانه‌روز پانصد کیلومتر محاسبه و در پروانه تردد قید می‌‌گردد.
تبصره2ـ زمان سفر کامیونهای حامل کالاهای‌ترافیکی تابع ضوابط خاص خود می‌باشد.
ماده3ـ نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موظفند مشخصات کامیونهایی را که برای آنها پروانه تردد صادر می‌گردد، با ذکر نام کالا و مبدأ و مقصد آن در پایان هر روز به طریق مقتضی به نیروی انتظامی ارسال نمایند.
ماده4ـ کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی باید دقیقاً در مسیر تعیین شده در پروانه تردد حرکت نمایند.
ماده5 ـ چنانچه وسیله نقلیه حامل کالاهای ترانزیتی در طول مسیر به علت نقص فنی یا دلایل موجه دیگر متوقف گردد، باید طبق تبصره‌های (2)، (3) و (4) ماده (37) آیین‌نامه اجرایی قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویب‌نامه شماره 38582/ت19789هـ مورخ 20/9/1377 عمل نموده و مدارک مربوط را در طول مسیر همراه داشته باشد.
ماده6 ـ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مسیرهای ترانزیتی را به نیروی انتظامی اعلام تا در مسیرهای مذکور نظارت لازم را بر کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی به‌عمل‌آورده و در صورت انحراف کامیونها از مسیر، ضمن هدایت آنها به مسیرهای تعیین‌شده، مراتب را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام نماید.
تبصره ـ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موظف است مسیرهای ترانزیتی را با نصب تابلوی خاص مشخص نماید.
ماده7ـ در صورت عدم رعایت مسیر توسط رانندگان مربوط، علاوه بر جریمه راننـدگی مقرر، متـخلفان توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از یک ماه تا یـک سال از فعالیت در امر حـمل و نقل بیـن‌المللی و حمل کالاهای تـرانزیـتی محروم می‌گردند.
ماده8 ـ فک پلمب و بازرسی کامیونهای حامل محمولات ترانزیتی جز در موارد مقرر در ماده (19) آیین‌نامه اجرایی قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ممنوع می‌باشد.
ماده9ـ نیروی انتظامی در بنادر امام خمینی، شهید رجایی و شهید باهنر مطابق با ساعت کاری بنادر مذکور در مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یک نفر با لباس شخصی صرفاً برای مهر نمودن پروانه تردد وسیله نقلیه حامل کالاهای ترانزیتی (پروانه صادرشده از سوی نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) مستقر نموده تا به هنگام خروج وسیله نقلیه از گمرک پروانه یادشده را مهر نماید.
ماده10ـ واحدهای اجرایی نیروی انتظامی در طول مسیر صرفاً پروانه تردد وسیله نقلیه را کنترل و مهر می‌نمایند و از مطالبه دیگر مدارک مربوط و کنترل آنها خودداری می‌نمایند، مگر در موارد ظن قوی که طبق ماده (8) عمل می‌نمایند.
تبصره1ـ واحدهای اجرایی کنترل‌کننده طول مسیر برحسب بعد مسافت حداکثر سه واحد خواهندبود.
تبصره2ـ اسامی واحدهای اجرایی کنترل‌کننده پروانه تردد در طول مسیر، توسط نیروی انتظامی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و گمرک معرفی می‌گردند.
تبصره3ـ مفاد این ماده شامل کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی که از بنادر و مرزهای زمینی بارگیری یا وارد می‌شوند، می‌گردد.
ماده11ـ شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی ترانزیت‌کننده اجازه بارگیری وسایط نقلیه غیر تحت پوشش را ندارد مگر با اجازه کتبی دفتر مرکزی شرکتی که کامیون، تحت پوشش آن می‌باشد.
ماده12ـ شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی در صورت نیاز به استفاده از کامیون یا کامیونهای خطوط داخلی لازم است درخواست کتبی خود را به یکی از شرکتهای حمل و نقل داخلی دارای مجوز فعالیت معتبر اعلام و پس از معرفی کتبی کامیون یا کامیونها از سوی شرکت حمل و نقل داخلی، مبادرت به بارگیری و درخواست صدور پروانه تردد نماید.
ماده13ـ هرگونه دخالت سازمانها و یا دستگاههای غیرمسئول برای ایجاد محدودیت در امر ترانزیت خارجی ممنوع است.
ماده14ـ مـصادیق قاچاق کالای ترانزیت خـارجی براساس قانون امور گـمرکی و قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل می‌باشد:
الف ـ خارج نکردن کالای ترانزیت خارجی به استناد اسناد خلاف واقع مبنی بر خروج کالا.
ب ـ تعویض کالای ترانزیتی، کسر آن یا اضافه نمودن به آن.
ج ـ خـارج نکردن کالای ترانزیتی از کشور که ورود یا صدور قطعی آن ممنوع یا مشروط باشد ظرف مهلت مقرر جز در مواردی که ثابت شود در عدم خروج سوء نیتی نبوده است.
د ـ تخلف موضوع تبصره (2) ماده (13) این آیین‌نامه و نیز اظهار خلاف موضوع تبصره (3) ماده یادشده.
هـ ـ خروج کالای ترانزیتی بدون اظهار و انجام تشریفات گمرکی از اماکن گمرکی یا اقدام به بارگیری آن در نقاط مجاز قبل از انجام تشریفات گمرکی مقرر در فصول اول، دوم و سوم از قسمت دوم آیین‌نامه اجرایی قانون امورگمرکی.
تبصره ـ چنانچه محموله ترانزیتی سرقت شود و ترانزیت‌کننده به تشخیص مراجع ذیصلاح قضایی مباشرت یا دخالتی در آن نداشته باشد، موضوع قاچاق محسوب نمی‌گردد و پس از کشف کالای سرقت‌شده، بلافاصله برای ادامه ترانزیت به ترانزیت‌کننده تحویل داده می‌شود و در صورت عدم کشف کالا، نسبت به اخذ حقوق ورودی آن اقدام می‌شود.
ماده15ـ رانندگانی که مبادرت به حمل کالای ترانزیتی می‌نمایند، چنانچه شخصاً یا با مشارکت صاحبان کالا و یا اشخاص ثالث مبادرت به قاچاق کالای مربوط نمایند و یا در اثر سهل‌انگاری آنها کالا سرقت و یا حیف و میل شود، منوط به احراز تخلف وی در مراجع ذی‌صلاح، علاوه بر مجازاتهای مقرر در قانون مربوط از یک تا پنج سال برحسب نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از فعالیت در امر حمل و نقل بین‌المللی و حمل کالاهای ترانزیتی محروم می‌گردند.
ماده16ـ در مواردی که شرکت حمل و نقل ترانزیت‌کننده با تشخیص مراجع قضایی در امر قاچاق یا تخلف دخالتی نداشته باشد از هرگونه محدودیت یا پرداخت جریمه مبرا می‌باشد، ولی چنانچه برحسب رأی نهایی مراجع قضایی محکوم گردد، علاوه بر مجازاتهای مقرر در قانون مربوط بر حسب نظر کمیسیون مربوط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از فعالیت در امر حمل و نقل بین‌المللی و حمل و نقل کالاهای ترانزیتی به صورت موقت یا دائم محروم می‌گردند.
ماده17ـ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موظف است تیر پارک‌های لازم در مسیرهای ترانزیتی کشور را تکمیل نماید.
تبصره1ـ توقف کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی فقط در تیر پارکها یا نقاط تعیین شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مجاز می‌باشد.
تبصره2ـ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اسامی تیرپارکها یا نقاط تعیین شده برای توقف کامیونهای حامل کالای ترانزیتی را به نیروی انتظامی اعلام تا اقدامات انتظامی در جهت خروج و ورود آنها به صورت موردی انجام پذیرد.
تبصره3ـ کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی که در خارج از تیرپارکها و نقاط تعیین‌شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توقف نمایند، توسط نیروی انتظامی به نقاط مذکور هدایت می‌گردند.
این تصـویب‌نامه در تاریخ 7/7/1388 به تأیید مقام محترم ریـاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی



نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18818

تاریخ تصویب : 1388/7/7

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری - وزارت بازرگانی - وزارت كشور - وزارت امور اقتصادی و دارائی - وزارت امور خارجه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.