×

رأی شماره 299 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مورد رابطه استخدامی اشخاص مشغول به تحصیل در دبیرستان جهاد سازندگی

رأی شماره 299 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مورد رابطه استخدامی اشخاص مشغول به تحصیل در دبیرستان جهاد سازندگی

رأی-شماره-299-هیأت-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-در-مورد-رابطه-استخدامی-اشخاص-مشغول-به-تحصیل-در-دبیرستان-جهاد-سازندگی رأی شماره 299 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مورد رابطه استخدامی اشخاص مشغول به تحصیل در دبیرستان جهاد سازندگی شماره هـ/91/712



تاریخ دادنامه: 6/6/1391 شماره دادنامه: 299 کلاسه پرونده: 91/712
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای فتح‌اله زندی
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری
گردش کار: آقای فتح‌اله زندی به موجب لایحه‌ای اعلام کرده است که از دانش‌آموزان دارای تعهد خدمتی مشغول تحصیل در مقطع دبیرستان جهاد سازندگی بوده است، با تقدیم شکوائیه‌ای به شعبه هشتم دیوان عدالت اداری الزام جهاد کشاورزی استان کردستان به پرداخت حق بیمه ایام تحصیل و الزام تامین اجتماعی به قبول و احتساب آن را خواستار شده است. لیکن شعبه هشتم دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره 948ـ 2/5/1389 به رد شکایت حکم صادر کرده و این در حالی است که شعبه هفتم دیوان در مورد موضوع مشابه در پرونده کلاسه 7/88/598 شکایت آقای رئوف حسن‌پور را وارد دانسته است. نامبرده با توجه به صدور آراء متناقض، رفع تعارض و صدور رأی وحدت رویه را خواستار شده است.
خلاصه پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زیر است:
الف: شعبه هشتم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 8/88/2078 با موضوع دادخواست آقای فتح‌اله زندی به طرفیت 1ـ جهاد کشاورزی استان کردستان 2ـ سازمان تأمین اجتماعی استان کردستان و به خواسته الزام جهاد به پرداخت حق بیمه از 1/7/1365 تا 1/7/1369 به حساب تأمین اجتماعی و الزام تأمین اجتماعی به پذیرش و محاسبه حق بیمه به موجب دادنامه شماره 948ـ 2/5/1389 مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
با عنایت به این که شاکی در سالهای مورد درخواست شاغل نبوده است بلکه با استفاده از امکانات جهاد و به عنوان دانش‌آموز مشغول به تحصیل بوده است و با توجه به این که در مدت مزبور هیچ گونه قرارداد استخدامی با شاکی منعقد نشده است و مطالبه حق بیمه بدون این که کارکردی وجود داشته باشد منطبق با مقررات قانون نیست و تعهدنامه رسمی ثبتی شاکی نیز مؤید عدم اشتغال به کار وی نخواهد بود. علی‌هذا به رد شکایت حکم صادر و اعلام می‌شود. حکم دیوان قطعی است.
ب: شعبه هفتم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 7/88/598 با موضوع دادخواست آقای رئوف حسن‌پور به طرفیت 1ـ سازمان جهاد کشاورزی 2ـ تأمین اجتماعی استان کردستان و به خواسته الزام به پرداخت حق بیمه و قبول و احتساب آن به موجب دادنامه شماره 908 ـ11/8/1388 مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است.
سابقه اشتغال شاکی از تاریخ 1/7/1366 تا 1/7/1370 مطابق لایحه جوابیه اداره طرف شکایت که به شماره 1433ـ17/5/1387 ثبت دفتر شده محرز و مسلم است و چون مقررات قانون کار و تأمین اجتماعی پرداخت حق بیمه دوران اشتغال را به عهده کارفرما و قبول آن را به عهده تامین اجتماعی دانسته است. لذا با وارد دانستن شکایت شاکی دایر به الزام جهاد کشاورزی به پرداخت حق بیمه از تاریخ 1/7/1366 تا 1/7/1370 در وجه تأمین اجتماعی و الزام تأمین اجتماعی به قبول و احتساب آن جزء سوابق بیمه‌ایی حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می‎کند.

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء محرز است.
ثانیاً: نظر به این که شکات در ایام تحصیل فاقد رابطه استخدامی با جهاد سازندگی بوده‌اند بنابراین دستگاه متبوع تکلیفی به پرداخت حق بیمه بازنشستگی نداشته است و رأی شعبه هشتم دیوان عدالت اداری مبنی بر رد شکایت شاکی در حدی که متضمن این معنی باشد، صحیح و موافق مقررات است. این رأی به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.



رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 19687

تاریخ تصویب : 1391/6/6

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.