×

رأی شماره 451 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع اعطای گروه تشویقی به کارکنان ایثارگر شاغل

رأی شماره 451 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع اعطای گروه تشویقی به کارکنان ایثارگر شاغل

رأی-شماره-451-هیأت-عمومی-دیوان-عدالت-اداری،-موضوع-اعطای-گروه-تشویقی-به-کارکنان-ایثارگر-شاغل اداری
شماره ویژه نامه: 628
شنبه،11 آبان 1392
سال شصت و نه شماره 20001 رأی شماره 451 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع اعطای گروه تشویقی به کارکنان ایثارگر شاغل
شماره هـ/90/629 4/8/1392
تاریخ دادنامه : 15/7/1392 شماره دادنامه: 451 کلاسه پرونده : 90/629
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی : آقای مجید فرهادی
موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری
گردش کار : آقای مجید فرهادی به موجب لایحه‌ای اعلام کرده است که:
احتراماً، به استحضار می‌رساند اینجانب مجید فرهادی شاغل در استانداری فارس یکی از جانبازان جنگ تحمیلی می‌باشم که مطابق تبصره 7 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به ایثارگران علاوه بر گروههای تشویقی تبصره فوق 1 الی 2 گروه تشویقی دیگر نیز باید اعطا شود و طبق بخشنامه شماره 95729/3ط ـ 28/5/1381 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دستگاههای مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از تاریخ 7/3/1381 به بعد به آن دسته از مستخدمان ایثارگر واجد شرایط که مشمول بندهای د و هـ تبصره 4 ماده 3 قانون فوق‌الذکر پرداخت می‌شود و قبلاً از حداکثر دو گروه تشویقی برخوردار شده‌اند باید 1 الی 2 گروه تشویقی دیگر اعطا شود. اینجانب مشمول دریافت 4 گروه تشویقی می‌شوم که 3 گروه آن را دریافت نموده‌ام ولی نسبت به یک گروه باقی مانده استانداری فارس قایل به اجرای بخشنامه و قانون مذکور نمی‌باشد.
مراتب از طریق شعبه 26 دیوان عدالت اداری مورد دادخواهی قرارگرفت اما متأسفانه شعبه 26 دیوان برخلاف عملکرد سایـر شعب دیوان کـه در ایـن خصوص آراء را بـه نفع جانبازان در راستای اجـرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی صادر کرده‌اند دعوای اینجانب را وارد ندانسته است.
با عنایت به این که در مـورد مشابه آراء متـناقض از شعب بدوی دیوان صادر شده است به پیوست این آراء، آن جناب را مطلع ساخته و به استناد ماده 20 اصلاحی مورخ 1/2/1378 قانون دیوان عدالت اداری استدعامند است با طرح موضوع در هیأت عمومی دیوان و اتخاذ تصمیم شایسته از تضییع حقوق اینجانب و سایر جانبازان عزیز جلوگیری به عمل آورده شود.
گردش کار پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زیر است:
الف: شعبه بیست و ششم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 26/88/2273 با موضوع دادخواست آقای مجید فرهادی به طرفیت استانداری فارس و به خواسته اعطای گروه تشویقی کارکنان ایثارگر شاغل به موجب دادنامه شماره 1748ـ 27/6/1389، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
خواستة آقای مجید فرهادی به طرفیت استانداری فارس الزام به اعطای گروه تشویقی است، با توجه به این که ایراد مؤثر و موجهی که موجب نقض اقدامات و تصمیمات مشتکی عنه باشد ابراز و اقامه نشده است و تخلفی از قوانین که موجب تضییع حقوق شاکی باشد مشهود نیست. علی هذا دعوای مطروح را وارد تشخیص نمی‌دهد و به رد شکایت حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.
ب: شعبه بیستم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 20/84/1167 با موضوع دادخواسـت آقایان منوچهر هوشـمند 2ـ غلامرضا حقیقت 3ـ احمد دریائی به طرفیت استانداری فارس و به خواسته اعطای گروه تشویقی به کارکنان ایثارگر شاغل به موجب دادنامه شماره 2787ـ27/9/1384، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
در خصوص شکایت آقایان 1ـ منوچهر هوشمند 2ـ غلامرضا حقیقت 3ـ احمد دریائی به طرفیت استانداری فارس مبنی بر درخواست یک گروه تشویقی. با عنایت به این که شکات از جانبازان هستند و اعطای گروه 2 تشویقی به آنان در راستای ایثارگری آنان بوده است و با عنایت به تبصره 7 ماده 3 قانون نظام هماهنگ که حداکثر می‌توانند از چهار گروه تشویقی برخوردار شوند لذا با توجه به بخشنامه شماره 34/3/7570ـ 7/8/1379 وزارت کشور با وارد دانستن شکایت آنان، خوانده را به اعطای یک گروه تشویقی به شکات ملزم می‌نماید. رأی دیوان قطعی است.
ج: شعبه بیست و پنجم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 25/88/73 با موضوع دادخواست آقای مسعود شفیعی به طرفیت استانداری فارس و به خواسته اعطای گروه تشویقی به کارکنان ایثارگر شاغل به موجب دادنامه شماره 2518ـ26/7/1388، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
نظر به این که شاکی از زمره جانبازان انقلاب اسلامی است و با توجه به این که طبق تبصره 7 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به ایثارگران مشمول علاوه بر گروههای تشویقی تبصره مذکور 1 الی 2 گروه تشویقی دیگر نیز باید اعطاء شود و طبق بخشنامه شماره 95729/3ـ 28/5/1381 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دستگاههای مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از تاریخ 7/3/1381 به بعد به آن دسته از مستخدمان ایثارگر واجد شرایطی که مشمول بندهای (د) و (هـ) تبصره 4 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت می‌شـوند و قبلاً از حداکثر دو گروه تشویقی برخوردار شده‌اند باید در صورت استحقاق 1 الی 2 گروه تشویقی دیگر نیز اعطاء شود و با توجه به این که استانداری فارس نیز در لایحه‌ای ایراد و دفاع موجهی در رد شکایت شاکی به عمل نیاورده است، بنابراین با پذیرش خواسته به الزام استانداری فارس نسبت به اعطای گروه تشویقی شاکی حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.
د: شعبه بیست وچهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 24/88/221 با موضوع دادخواست آقای مهدی حسن‌پور به طرفیت استانداری فارس و به خواسته اعطای گروه تشویقی به کارکنان ایثارگر شاغل به موجب دادنامه شماره 1043ـ7/5/1388، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
نظر به این که شاکی از زمره جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی است و با توجه به این که طبق تبصره 7 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به ایثارگران مشمول علاوه بر گروههای تشویقی تبصره مذکور 1 الی 2 گروه تشویقی دیگر نیز باید اعطا شود و طبق بخشنامه شماره 95729/3ط ـ 28/5/1381 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، دستگاههای مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از تاریخ 7/3/ 1381 به بعد به آن دسته از مستخدمان ایثارگر واجد شرایطی که مشمول بندهای د و هـ تبصره 4 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت می‌شوند و قبلاً از حداکثر دو گروه تشویقی برخوردار شده‌اند باید در صورت استحقاق 1 الی 2 گروه تشویقی دیگر نیز اعطا شود و با توجه به این که استانداری فارس نیز در لایحه‌ای استحقاق شکات جهت دریافت گروه تشویقی را رد نکرده است، لذا بر این پایه با پذیرش خواسته شکات به الزام سازمان طرف شکایت نسبت به اعطای گروه تشویقی به نامبردگان حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.
هـ: شعبه بیست و چهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره 24/88/ 145 با موضوع دادخواست آقای مختار غضنفری به طرفیت استانداری فارس و به خواسته اعطای گروه تشویقی به کارکنان ایثارگر شاغل به موجب دادنامه شماره 380ـ 21/2/1389، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
نظر به این که شاکی از زمره جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی است و با توجه به این که طبق تبصره 7 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به ایثارگران مشمول، علاوه بر گروههای تشویقی تبصره مذکور 1 الی 2 گروه تشویقی دیگر نیز باید اعطاء شود و طبق بخشنامه شماره 95729/3ط ـ 28/5/1381 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دستگاههای مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از تاریخ 7/3/1381 به بعد به آن دسته از مستخدمان ایثارگر واجد شرایطی که مشمول بندهای د و هـ تبصره 4 ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت می‌شوند و قبلاً از حداکثر دو گروه تشویقی برخوردار شده‌اند باید در صورت استحقاق 1 الی 2 گروه تشویقی دیگر نیز اعطا شود و با توجه به این‌که استانداری فارس نیز در لایحه‌ای استحقاق شکات جهت دریافت گروه تشویقی را رد نکرده است، لذا بر این پایه با پذیرش خواسته شکات به الزام سازمان طرف شکایت نسبت به اعطای گروه تشویقی به نامبردگان حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می ‎ کند.

رأی هیأت عمومی
اولاً: تعارض در آراء محرز است.
ثانیاً: به موجب تبصره 7 الحاقی به ماده 3 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب سال 1381، مقرر شده است « دولت می تواند به ایثارگرانی که مشمول بندهای (د) و (هـ) تبصره 4 این ماده می‌شوند، علاوه بر گروههای تشویقی تبصره یاد شده یک الی دو گروه تشویقـی دیگر اعطاء نماید.» و بندهای (د) و (هـ) تبصره 4 ماده 3 قانون
یاد شده ناظر بر مدیران و مستخدمانی است که خدمات برجسته انجام داده باشند. نظر به این که در پرونده‌های موضوع تعارض دلیلی بر مدیر بودن شکات و یا این که مصدر خدمات برجسته بوده‌اند، وجود ندارد و با عنایت به این که بخشنامه شماره 74550/11ـ 20/1/1379 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (وقت) کشور مبنی بر اختیار اعطای یک گروه تشویقی به کارمندانی که خدمات برجسته انجام داده‌اند تا پایان سال 1380 اعتبار داشته است و پس از آن قابل استناد نیست، بنابراین رأی شعبه 26 دیوان عدالت اداری به شماره 1748 ـ 27/6/1389 در حدی که متضمن این معنی است و با عدم احراز شرایط مصرح در قانون بـه منظور برخورداری از گروه تشویقی بـه رد صادر شـده است، صحیح و مـوافق مقررات است.
این رأی به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392، برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 2001

تاریخ تصویب : 1392/7/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.