×

تصویبنامه در مورد حمایت مناسب از روند افزایش صادرات غیر نفتی

تصویبنامه در مورد حمایت مناسب از روند افزایش صادرات غیر نفتی

تصویبنامه-در-مورد-حمایت-مناسب-از-روند-افزایش-صادرات-غیر-نفتی

وکیل


شماره 61212 / ت 11555 هـ 27 /2/1374

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت دادگستری
هیئت وزیران در جلسه مورخ 27 /2 / 1374 به استناد بند 6 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز ـ مصوب 12/2/1474 ـ مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نمود :
به منظور تنظیم بازار ، بازگردان ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور و استفاده مطلوب ازآن با رعایت اولویتهای ، تامین ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه و ماشین آلات و سایر نیازهای واحدهای تولیدی ، تامین ارز برای واردات مایحتاج عمومی و خدمات ضروری ، حمایت از ارزش ریال ، جلوگیری از تغییرات بی رویه نرخ ارز ، نثبیت دوره ای نرخ ارز موثر در اقتصاد ملی ، جلوگیری از تاثیر نوسانات نرخ ارز به قیمت کالا و خدمات ، کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان و سوداگران ، جلوگیری از مبادله ارز در معاملات داخلی ، حمایت مناسب از روند افزایش صادرات غیر نفتی ، اقداماتی به شرح زیر به مورد اجرا گذاشته شود :
1 ـ هنگام صدور کالا و خدمات کلیه صادرکنندگان موظف به سپردن تعهد برای برگرداندن صد در صد ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات در موعد مقرر می باشد .
تبصره 1 ـ تعهد صادر کنندگان (50% ارز صادرات ) موضوع مصوبه مورخ 6/11/1373 کمیته بند 3 تبصره 29 قانون بودجه سال 1373 کل کشور مشمول این آیین نامه خواهد بود .
تبصره 2 ـ ارزیابی قیمت کالاها و خدمات براساس نظر کمیته نرخ گذاری کالاهای صادراتی خواهد بود .
2 ـ صادر کننده ملزم به فروش ارز حاصل از صادرات به بانکهای دولتی می باشد و نرخ تا پایان سال 1374 برای هر دلار معادل 3000 ریال تعیین می گردد .
3 ـ مهلت ایفای تعهد برای معرفی و فروش ارز حاصل از صادرات به بانکها در مورد فرش شش ماه و در مورد کالاهای دیگر سه ماه می باشد . به صادر کنندگانی که قبل از پایان مهلت مذکور ارز خود را معرفی و بفروشند متناسب با ارزش ریالی حاصل از فرش ارز مهلت قانونی براساس نرخ سود تسهیلات کوتاه مدت بانک ها جایزه ریالی پرداخت می شود . و برای کسانی که با تاخیر غیر موجه به تشخیص بانک مرکزی ارز خود را معرفی و به فروش برسانند . علاوه بر اعمال تعزیرات حکومتی ، متناسب با ارزش ریالی معرفی شده و مدت زمان تاخیر با احتساب نرخی معادل دو برابر سود تسهیلات اعطایی بانکها جریمه خواهند شد .
4 ـ صادرات به جمهوریهای استقلال یافته شوروی سابق نیز مشمول اخذ صد در صد تعهد بازگشت ارز حاصل می باشد و برای تسویه حساب به استثنای مواردی که کمیته موضوع بند 5 این تصویبنامه تعیین می کند صادر کننده مجاز است از طریق ارایه جواز سبز گمرکی واردات کالا از همان مبادی ( با گواهی مبدا ذی ربط ) رفع تعهد نماید .
5 ـ ارز خریداری شده توسط سیستم بانکی براساس اولویت نیازهای برای مصارف مربوط واردات کالا و خدمات ، تخصیص می یابد . تعیین اولویت برای استفاده ارزهای خریداری شده و نیز ارزهای اختصاصی توسط بانک مرکزی به نرخ مذکور در بند 2 ( به جز ارزهایی که براساس قانون بودجه و یا مصوبات دولت و ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار با نرخ 1750 ریال به فروش می رسد ) توسط کمیته ای که از طرف ریاست جمهوری تعیین می شود انجام خواهد شد . صادر کنندگانی که ارز حاصل از صادرات تولیدات خود را به بانک فروخته اند برای نیازهای تولیدی خود با تایید کمیته مذکور در اولویت خواهند بود .
6 ـ خرید و فروش ارز خارج از شبکه های بانکی کشور و یا مراکز مجاز از طرف بانک مرکزی و مغایر مندرج در بند 2 مبادله کالا و خدمات در مقابل ارز ، حواله ارز به خارج ، خروج غیرمجاز ارز به خارج از کشور برخلاف ضوابط بانک مرکزی به طور کلی ممنوع بوده و با متخلفین مطابق مقررات قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب مجمع مصلحت نظام رفتار خواهد شد .
سیستم بانکی موظف است تسهیلات لازم را برای افتتاح حساب سپرده ارزی برای دارندگان ارز فراهم نماید .
این تصویبنامه از تاریخ 31/2/1374 لازم الاجرا است .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 14630

تاریخ تصویب : 1374/02/27

تاریخ ابلاغ : 1371/03/08

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری - وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.