×

قانون موافقتنامه همکاریهای فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت جمهوری تاجیکستان

قانون موافقتنامه همکاریهای فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت جمهوری تاجیکستان

قانون-موافقتنامه-همکاریهای-فرهنگی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-با-دولت-جمهوری-تاجیکستان

وکیل


ماده واحده – قانون موافقتنامه همکاریهای فرهنگ بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان، مشتمل بر یک مقدمه و (17) ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه همکاریهای فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت تاجیکستان که از این پس «طرفهای متعاهد» نامیده می شوند، با تمایل به تحکیم روابط فرهنگی و مودت اسلامی بین دو ملت دوست و برادر، و برای بسط و گسترش همکاری در زمینه های فرهنگی، علمی و آموزشی تصمیم به انعقاد موافقتنامه به شرح زیر گرفتند :
ماده 1- طرفهای متعاهد کوشش خواهند کرد با استفاده از تمامی راههای ممکن، روابط فرهنگی بین دو کشور را براساس حقوق متقابل و احترام به قوانین و مقررات داخلی یکدیگر گسترش دهند و مردم کشور خویش را با فرهنگ و تمدن یکدیگر آشنا سازند.
ماده 2- طرفهای متعاهد همکاری در زمینه های فرهنگی ، علمی، فنی، آموزشی، هنری و سایر امور مربوط را تشویق و تسهیل خواهند نمود و بدین منظور اقدامات زیر را معمول خواهند داشت:
الف – مبادله کتب، نشریات ، عکس، اسلاید، نوار، فیلم ، میکروفیلم و کارشناس در زمینه های آموزشی، تاریخی، فرهنگی، هنری، باستان شناسی ، معماری، مردم شناسی، جهانگردی، هنرهای سنتی و ورزشی.
ب – مبادله گروههای فرهنگی، هنری و علمی در زمینه های مورد علاقه.
پ – برگزاری هفته های فرهنگی و فیلم ، جلسات سخنرانی و شبهای شعر.
ت – تشکیل نمایشگاههای مختلف از جمله نمایشگاههای کتاب، آثار هنرهای تجسمی،هنرهای سنتی ، صنایع دستی و علمی و شرکت در نمایشگاهها و جشنواره های ملی و بین المللی در کشور مقابل .
ث – همکاری بین کتابخانه های ملی و مراکز اسناد و مدارک دو کشور.
ج – گنجاندن مطالب و اطلاعات مفید و صحیح از تاریخ، فرهنگ و جغرافیای کشور طرف دیگر در کتابهای درسی خود.
چ – همکاری در زمینه چاپ، نشر و مطبوعات و ایجاد تسهیلات لازم در این زمینه.
ح – همکاری بین مراکز ملی تولید فیلم و تبادل فیلمهای سینمایی و سایر آثار تصویری.
ماده 3- طرفهای متعاهد همکاری بین دانشگاهها، مؤسسات علمی، آموزشی، پژوهشی و مراکز فرهنگی، هنری و اسلامی دو کشور را در حدود قوانین و مقررات داخلی خود تشویق خواهند کرد.
ماده 4- طرفهای متعاهد مبادله استادان، محققان، علما، دانشمندان، معلمان و کارشناسان آموزشی و هنرمندان را تشویق و تسهیلات لازم راجهت مسافرت آنان فراهم خواهند آورد.
ماده 5- طرفهای متعاهد یکدیگر را از تشکیل اجلاسها، سمینارها، کنفرانسها، سمپوزیومها، گردهماییها، مسابقات، جشنواره های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و ورزشی ملی و بین المللی که در کشورشان برگزار می گردد آگاه و ضمن دعوت از نمایندگان طرف دیگر تسهیلات لازم را جهت شرکت آنها فراهم خواهند ساخت.
ماده 6- طرفهای متعاهد درحدود امکانات خود بورسهای تحصیلی، فنی و حرفه ای را در رشته های مورد علاقه در اختیار طرف دیگر قرار خواهند داد.
ماده 7- طرفهای متعاهد ضمن رعایت شوون ملی و مذهبی کشور مقابل در مطبوعات خویش، همکاری بین سازمانها و مؤسسات رادیویی و تلویزیونی ، سینمایی، مطبوعاتی و خبرگزاری یکدیگر را تشویق و تسهیلات لازم را به منظور مبادله اطلاعات و تجربیات و اعزام کارشناس معمول خواهند داشت و نسبت به افتتاح دفاتر نمایندگی در کشورهای یکدیگر اقدامات مقتضی را به عمل خواهند آورد.
ماده 8- طرفهای متعاهد با تأسیس مراکز و انجمنهای فرهنگی در کشورهای یکدیگر موافقت نمودن و تسهیلات لازم را بدین منظور فراهم خواهند آورد.
ماده 9- طرفهای متعاهد ایجاد مساجد، مدارس علوم دینی و مراکز عام المنفعه را در کشور خویش تشویق و نسبت به مبادله مدرسان و طلاب علوم دینی همکاریهای لازم را به عمل خواهند آورد.
ماده 10 – طرفهای متعاهد شرایط و ضوابط لازم جهت ارزشیابی گواهینامه های تحصیلی و علمی مدارس، آموزشگاهها و دانشگاههای یکدیگر را مورد بررسی قرار خواهند داد.
ماده11- طرفهای متعاهد همکاری بین سازمانهای ورزشی دو کشور را تشویق و موجبات برگزاری مسابقات دوستانه بین تیمهای ورزشی را فراهم و نسبت به تبادل و استخدام مربی در رشته های مورد علاقه خویش اقدامات لازم را به عمل خواهند آورد.
ماده 12- طرفهای متعاهد جهانگردی بین دو کشور را که وسیله موثری برای ارتقای تفاهم متقابل بین دو ملت است تشویق خواهند نمود.
ماده 13- طرفهای متعاهد گسترش و ترویج زبان فارسی و تاجیکی را تشویق و تسهیلات لازم را به این منظور برای یکدیگر فراهم خواهم ساخت.
ماده 14- طرفهای متعاهد به منظور تسهیل در اجرای این موافقتنامه و انجام تمامی امور مربوط به همکاریهای فرهنگی دو کشور نمایندگان فرهنگی به کشورهای یکدیگر اعزام خواهند نمود.
ماده 15- به منظور اجرای این موافقتنامه ، دو طرف مبادرت به تنظیم برنامه مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی خواهند نمود و وسایل و امکانات لازم را در اختیار یکدیگر قرار خواهند داد.
ماده 16- طرفهای متعاهد، این موافقتنامه را برابر قوانین داخلی خود به تصویب می رسانند و این موافقتنامه از تاریخ آخرین اعلامیه رسمی دو طرف مبنی بر تصویب آن لازم الاجرا می شود.
ماده 17- این موافقتنامه پس از لازم الاجرا شدن برای مدت پنج سال معتبر می باشد و در پایان این مدت خود به خود برای دوره های پنج ساله دیگر تمدید خواهد شد، مگر اینکه یکی از دو طرف شش ماه قبل از انقضای مدت یادشده به صورت کتبی تمایل خود را جهت تجدید نظر در مفاد و یا فسخ آن اعلام نماید.
این موافقتنامه در تاریخ بیست و هفتم تیرماه یکهزار و سیصد و هفتاد و چهار هجری شمسی برابر با هجدهم جولای سال یکهزار و نهصد و نود و پنج میلادی در شهر تهران در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، تاجیکی و انگلیسی تنظیم و امضاء گردید که هر سه متن از اعتبار یکسان برخوردار خواهد بود.
در صورت بروز هرگونه اختلاف نظر در مورد تفسیر این موافقتنامه متن انگلیسی ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری تاجیکستان
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و هفده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هفدهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 19/1/1376 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری


نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/01/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.