×

باسلام درسال 1370بدلیل افزایش عرض خیابان اصلی روستا(که اکنون شهرشده)،

باسلام درسال 1370بدلیل افزایش عرض خیابان اصلی روستا(که اکنون شهرشده)،زمین ما که حدود 400م مربع و تعداد زیادی ازاهالی بدون آنکه پولی پرداخت شود به خیابان تبدیل شدآیا اینکار قانونی بوده؟ اگرغیرقانونی است بایدبه کجاشکایت کنیم؟و مراحل شکایت؟

باسلام
درسال-1370بدلیل-افزایش-عرض-خیابان-اصلی-روستا(که-اکنون-شهرشده)،زمین-ما-که-حدود-400م-مربع-و-تعداد-زیادی-ازاهالی-بدون-آنکه-پولی-پرداخت-شود-به-خیابان-تبدیل-شدآیا-اینکار-قانونی-بوده؟
اگرغیرقانونی-است-بایدبه-کجاشکایت-کنیم؟و-مراحل-شکایت؟
با سلام هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1387/3/26 طی رأی وحدت رویه شماره 199-87 نحوه رسیدگی به موضوعات یاد شده را روشن نمود . طبق رأی مذکور : « . . . مرجع رسیدگی به شکایات اشخاص به طرفیت واحدهای دولتی و شهرداری ها . . . در زمینه تملک اراضی و ابنیه واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها و همچنین صدور رأی در اساس استحقاق و یا عدم استحقاق مالکین اراضی و املاک مذکور به دریافت معوض و یا بهای اراضی و املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها ، دیوان عدالت اداری است .» بنابراین اشخاصی که ادعای تملک اراضی و ابنیه یا ادعای مطالبه اراضی و املاک معوض و بهای این املاک را دارند ، ابتدا بایداستحقاق خود را برای در یافت خسارت یا معوض ، در دیوان عدالت اداری ثابت کنند و پس از صدور رأی در مورد استحقای یا عدم استحقاق ، محاکم دادگستری می توانند به اظهار نظر بپردازند . رأی مذکور در حال حاضر مبنای اقدام مراجع قضایی است و چون جنبه شکلی دارد ومقررات شکلی اصولاٌٌ مربوط به نظم عمومی است،طبق قواعدبنیادین علم حقوق عطف به ماسبق می شود. فلذا بدوا در دیوان عدالت اداری اثبات حق شود و پس از صدور رای قطعی دیوان عدالت اداری رای به عنوان دلیل حقانیت پیوست دادخواست مطالبه معوض یا بهای روز به دادگاه حقوقی محل خودتان داده شود موفق باشید

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.