شناسه : 546
قرارداد فرانشیز، قراردادی است که بر پایه آن به یک کمپانی این اختیار داده میشود تا تولیدات و یا فرآوردههای کمپانی دیگر را به فروش برساند و در مقابل آن مبلغی را دریافت کند. گستردگی و وسعت دنیای تجارت، سبب میشود تا این ایده در ذهن هر کسب و کاری شکل بگیرد که پس از مدت زمانی که از ایجاد و شکلگیری شرکت تجاری گذشت، شرکت مورد نظر وارد عرصه بینالمللی شود. بنابراین در این راستا و به منظور برقراری تعاملات مؤثرتر و مفیدتر نیازمند انعقاد قراردادهای بینالمللی است. از آنجایی که تسلط بر این قبیل از قراردادها نقطهی قوت و موفقیت برای یک کمپانی به شمار میرود، در نتیجه اخذ بهترین وکلای قرارداد فرانشیز بسیار بااهمیت است.
قرارداد فرانشیز
قرارداد فرانشیز، قراردادی است که بر پایه آن به یک کمپانی این اختیار داده میشود تا تولیدات و یا فرآوردههای کمپانی دیگر را به فروش برساند و در مقابل آن مبلغی را دریافت کند. گستردگی و وسعت دنیای تجارت، سبب میشود تا این ایده در ذهن هر کسب و کاری شکل بگیرد که پس از مدت زمانی که از ایجاد و شکلگیری شرکت تجاری گذشت، شرکت مورد نظر وارد عرصه بینالمللی شود. بنابراین در این راستا و به منظور برقراری تعاملات مؤثرتر و مفیدتر نیازمند انعقاد قراردادهای بینالمللی است. از آنجایی که تسلط بر این قبیل از قراردادها نقطهی قوت و موفقیت برای یک کمپانی به شمار میرود، در نتیجه اخذ بهترین وکلای قرارداد فرانشیز بسیار بااهمیت است.
ماهیت قرارداد فرانشیز
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، فرانشیز یک نوع استراتژی کسب و کار است که برای جذب کردن مشتری و نگه داشتن آن به مدت طولانی مورد استفاده قرار میگیرد. در حقیقت، قراردادهای فرانشیز یک نوع سیستم بازاریابی است که هدف اصلی آن ایجاد یک نوع تصویر واقعی از محصولات و خدمات شرکتهای مختلف در ذهن فردی است که قرار است از آنها استفاده کند.
قرارداد فرانشیز در حقوق داخلی
قرارداد فرانشیز در چارچوب حقوق ایران از لحاظ ماهیتی با هیچ یک از عقود معین شده توسط قانون، قابل تطبیق نیست. علاوه بر این، در موازین و قوانین داخلی نیز این قرارداد حتی به نحو اجمالی مورد اشاره قرار نگرفته است. در نتیجه، باید فرانشیز را نوعی قرارداد به شمار آورد که در دیدگاه نخست به مثابه مصداقی از توافقات مشمول ماده 10 قانون مدنی است.
قرارداد فرانشیز از نظر بین المللی
در بعد بینالمللی نیز تاکنون در مورد همه ابعاد قرارداد فرانشیز به عنوان سندی بینالمللی، به تصویب و اجماع نرسیدهاند. در حقیقت از نظر بین المللی این توافق از شالوده و چارچوبهای خاصی برخوردار بوده که هویتی متمایز از سایر قراردادها به آن میبخشد.
هدف قرارداد فرانشیز
فرانشیز یک شبکه ارتباطی میان کسب و کارهای مستقل کوچک است که به هر یک از این کسب و کارهای مستقل این امکان را میدهد تا تحت یک نام بازرگانی مشترک فعالیت کنند. قرارداد فرانشیز یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر درباره فرآوردهها یا خدمات یک شرکت مستقل در ذهن مشتریان است. در حقیقت هدف از قرارداد فرانشیز، تعیین روشی برای معرفی فرآوردهها یا خدمات به گونهای است که نیازهای مشتری را برآورده کند.
انواع قرارداد فرانشیز
قرارداد فرانشیز دارای 3 نوع تولیدی، توزیعی و خدماتی است که در ادامه این بخش به معرفی هر یک از این انواع میپردازیم. بهترین وکلای قرارداد فرانشیز به عنوان بخشی از وظایف و اختیارات خود به عنوان یک وکیل حقوقی متخصص در این حوزه به تنظیم این نوع قراردادها میپردازند.
قرارداد فرانشیز تولیدی
قرارداد فرانشیز تولیدی یکی از انواع قراردادهای فرانشیز است که در طی آن فردی که فرانشیز دهنده محسوب میشود، تکنولوژی و دانش لازم برای تولید یک محصول مناسب و خاص را تحت عنوان و نام تجاری که در اختیار دارد به فرد فرانشیز گیرنده می دهد. در طی این فرآیند فرد فرانشیز گیرنده میتواند با استفاده از دانش و تکنولوژی که به دست آورده است، اقدام به تولید محصول مورد نظر کند.
قرارداد فرانشیز توزیعی
در این نوع از قراردادهای فرانشیز، فردی که در این میان فرانشیز گیرنده به شمار میآید، میتواند به توزیع و فروش محصولاتی بپردازد که توسط فرد فرانشیز دهنده تولید شدهاند.
قرارداد فرانشیز خدماتی
در این نوع از قرارداد فرانشیز، فرد فرانشیز گیرنده حق ارائه خدمات تحت نشان تجاری فرد فرانشیز دهنده را پیدا کرده و میتواند از این خدمات استفاده کند.
باتوجه به تمامی موارد اشاره شده در این مقاله، بهتر است همواره در این نوع قراردادهای تجاری از یک وکیل دادگستری متخصص و حاذق در این حوزه استفاده کنید. در صورت وجود مشکلات مالی بهتر است پیش از عقد این نوع قرارداد حتماً باید وکیل خوب مشورت کرده و یا از خدمات مشاوره وکیل استفاده کنید.
قرارداد فرانشیز چه نوع قراردادی است؟
اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند یکسری امتیازات را از طریق قرارداد در اختیار یکدیگر قرار دهند. در حقیقت قراردادهای فرانشیز که بین فرانشیز دهنده و فرانشیز گیرنده بسته میشوند، حق امتیاز یا فرانشیز در اختیار طرفین قرار خواهد گرفت. این نوع قرارداد یکی از انواع قراردادهای همکاری تجاری در حوزه حقوق مالکیت فکری محسوب میشود که طبق آن فرانشیز گیرنده وظیفه دارد تا طبق اصول فروش و بازاریابی طرف مقابل عمل کرده و در قبال فروش محصولات یا خدمات، مبلغی را به طرف مقابل خود پرداخت کند. بهتر است قبل از هرگونه اقدامی برای عقد چنین قراردادهایی، ابتدا با بهترین وکلای قرارداد فرانشیز مشورت کنید.
معرفی بهترین وکلای قرارداد فرانشیز
قراردادهای فرانشیز برای بسیاری از شرکتها، کسبوکارهای کوچک، مخترعان یا مالکان طرحهای صنعتی فرصتهای طلایی هستند که به آنها این امکان را میدهد تا زیر نظر یک برند تجاری موفق فعالیت کرده و از طریق روشهای بازاریابی موفق، محصولات خود را به فروش برسانند. وکلای قرارداد فرانشیز به هرکدام از طرفین بهخصوص مالکان طرحها و اختراعات کمک خواهند کرد تا در یک قرارداد کلیه مزایا و حقوق قانونی خود را در نظر گرفته تا یک قرارداد کاملاً قانونی و منصفانه بین طرفین منعقد شود
کلمه کلیدی: بهترین وکلای قرارداد فرانشیز
چرا قرارداد فرانشیز میتواند موجب کاهش هزینههای بازاریابی و فروش محصول شود؟
هزینه بازاریابی مستقل یک محصول میتواند بسیار زیاد باشد و با قرارداد فرانشیز یک شبکه گسترده و آماده وجود خواهد داشت که موجب کاهش هزینههای بازاریابی میشود.
آیا قراردادهای فرانشیز را میتوان بهصورت یک قرارداد بینالمللی تنظیم کرد؟
بله قراردادهای فرانشیز را میتوان بهصورت قراردادهای بینالمللی با شرکتها و برندهای کشورهای دیگر نیز منعقد کرد.
نقش بهترین وکلای قرارداد فرانشیز در این قراردادها چیست؟
وکلا میتوانند با حفظ منافع و اصول مالکیت فکری موکل خود اقدام به تنظیم یک قرارداد فرانشیز همراه با منفعتهای فراوان برای وی نمایند که بسیار ازنظر هزینه و امنیت کسبوکار اهمیت دارد.