×

لیست بهترین وکلای صدور پروانه ساختمانی بر خلاف اصول شهرسازی ایران - صفحه 3 از 2 صفحه

لیست-بهترین-وکلای-صدور-پروانه-ساختمانی-بر-خلاف-اصول-شهرسازی-ایران

شناسه : 783

شهرداری ها در موقع صدور پروانه ساختمان مکلف هستند ضوابط و معیارهای فنی، شهرسازی و معماری را که در طرح های تفصیلی منعکس شده است، رعایت نمایند.

صدور پروانه ساختمانی بر خلاف اصول شهرداری

شهرداری ها در موقع صدور پروانه ساختمان مکلف هستند ضوابط و معیارهای فنی، شهرسازی و معماری را که در طرح های تفصیلی منعکس شده است، رعایت نمایند.

مجوز هایی که بر خلاف ضوابط مذکور صادر می شوند باعث ایجاد مزاحمت و سلب آسایش مجاورین و همسایگان می گردد، صدور پروانه ساختمانی بر خلاف اصول تعریف شده شهرداری و مغایر با ضوابط و معیارهای نامبرده قابل شکایت و پیگیری خواهد بود.

پروانه ساختمانی چه اطلاعاتی در اختیار مالک قرار می دهد؟

پروانه ساختمان اطلاعاتی از بنا و سازه های آن در اختیار مالک قرار می دهد که این اطلاعات عبارتند از :

•    ابعاد زمین

•    مساحت زیربنا

•    تعداد طبقات

•    کاربری

•    نوع اسکلت ساختمان

•    مشخصات متقاضی صدور پروانه (مالک حقیقی یا حقوقی)

•    شماره پلاک ثبتی ملک

•    نام مهندس یا مهندسین ناظر

•    تاریخ صدور پروانه

•    کروکی زمین

•    تاریخ اعتبار (مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه عموماً در صفحه اول پروانه صادرشده نوشته می شود که در صورت لزوم قابل تمدید است).

لازم به ذکر است که اخذ سند مالکیت برای هر واحد مسکونی، با ارائه پایان کار توسط ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه ساختمان امکان پذیر است.

مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان

•    تشکیل پرونده:

در اولین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان مالک یا شخصی که از مالک وکالت دارد برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه‌حساب عوارض نوسازی  و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه داده و درخواست خود را به صورت کتبی در این مراکز ثبت کند.

•    دستور صدور بازدید:

 بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، مسئولان شهرداری سایر روال پیشبرد پرونده را بر عهده می‌گیرند. بنابراین مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه می‌کند تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را موردبررسی قرار دهد. این بازدید در صدور مجوز ساخت تعداد طبقه‌های جدید ساختمان مؤثر خواهد بود.

•    بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک:

 در برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران طرح تفصیلی اجرا می‌شود یعنی قوانین ساخت و ساز در هر نقطه شهر مشخص‌شده است. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص می‌کند. در این بررسی اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرح‌های شهرداری قرار دارد این موضوع با دقت بیشتری بررسی‌شده تا مشخص شود که ساخت و ساز بنا با پروژه‌های عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات آن انجام شود.

•    دستور نقشه:

بعد از انجام مراحل فوق توسط کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه به مالک صادر می‌شود. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغال شده توسط هر طبقه ذکر می‌شود. بر این اساس حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر طبق پهنه‌ای که ملک در آن واقع‌شده است و همچنین متراژ سند (نه متراژ موجودی زمین) و عرض‌گذر تعیین می‌شود. در مرحله بعد دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع داده می‌شود.

•    طراحی نقشه:

 در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک طراحی می‌شود. طراحی نقشه معماری از مهم‌ترین مراحل صدور پروانه ساختمان است زیرا که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه می‌شود.بعد از طراحی نقشه معماری باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شده تا بررسی شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه بوده و پس از اصلاح مجدداً نقشه به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع داده می‌شود تا تأییدیه نقشه دریافت شود.

•    پرداخت عوارض شهرداری:

بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوان شده از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می‌شود.

•    تهیه مدارک پیش‌نویس:

بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، باید مدارک پیش‌نویس آماده شود. برای تهیه پیش‌نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات بماند. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته می‌شود.

•    چاپ پروانه:

 بعد از تأییدیه نقشه‌های چهار رشته و پروسه اخذ تاییدیه های دفتر خدمات شهری و تاییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تاییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تاییدیه شهردار نیاز است که تمام این تاییدیه ها به‌صورت سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ می‌شود.

هر گونه پروانه ساختمانی که خارج از چارچوب این مراحل صادر شود، پروانه صادر شده بر خلاف اصول شهرداری می باشد و قابل پیگیری به کمک وکیل شهرداری خواهد بود.

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.