×

شرایط و چگونگی تعلیق مجازات یک مجرم؟

شرایط و چگونگی تعلیق مجازات یک مجرم؟

آیا می‌دانید قانونگذار در جرایم کیفری و اصولا در محکومیت‌های تعزیری و بازدارنده‏ امکان تعلیق مجازات را قرار داده است؟ در این نوشتار به بررسی شرایط و چگونگی اعمال این تعلیق می‌پردازیم

شرایط-و-چگونگی-تعلیق-مجازات-یک-مجرم؟ وکیل 

آیا می‌دانید قانونگذار در جرایم کیفری و اصولا در محکومیت‌های تعزیری و بازدارنده‏ امکان تعلیق مجازات را قرار داده است؟ در این نوشتار به بررسی شرایط و چگونگی اعمال این تعلیق می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماده 25 قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «در کلیه محکومیت‌های تعزیری و بازدارنده‏ حاکم‏ می‏‌تواند اجرای تمام‏ یا قسمتی‏ از مجازات را با رعایت شرایط زیر از دو تا پنج سال معلق‏ نماید یا قسمتی‏ از مجازات را با رعایت شرایط زیر از دو تا پنج سال معلق‏ نماید.

الف- محکوم علیه‏ سابقه محکومیت قطعی به مجازات‌های زیر نداشته باشد.

1- محکومیت قطعی به حد.

2- محکومیت قطعی به قطع یا نقص عضو.

3- محکومیت قطعی به مجازات حبس به بیش از یک سال در جرایم عمدی.

4- محکومیت قطعی به جزای نقدی به مبلغ بیش از دو میلیون ریال.

نظریات اداره کل امور حقوقی قوه قضاییه

- نظریه 5258/ 7- 2/ 8/ 1367: تعلیق اجرای حکم از مصادیق تخفیف نیست و دادگاه نمی‏‌تواند به عنوان تخفیف اجرای حکم را معلّق نماید.

- نظریه 1907/ 7- 31/ 3/ 1375: استفاده از تخفیف مقرر در ماده 22 و همچنین تعلیق قسمتی از اجرای مجازات در یک جرم با لحاظ مقررات مواد 22 و 25 قانون مجازات اسلامی بلا اشکال است.

- نظریه 4228/ 7- 10/ 7/ 1380: در مورد اتباع خارجه که به اتهام عبور غیر مجاز از مرز تحت تعقیب واقع و محکوم می‏‌شوند، تعلیق اجراء مجازات آنان بلااشکال است و تعلیق مانع طرد نیست بلکه با صدور حکم تعلیقی بلافاصله محکوم باید طرد شود و اگر در خلال مدت علیق مجددا بدون مجوز وارد کشور شود، حکم تعلیقی هم درباره‏‌اش اجرا خواهد شد.

- رجوع شود به اصلاحیه 28/ 5/ 1382 بند «د» ماده واحده قانون تعریف محکومیتهای مؤثر در قوانین جزایی مصوب 26/ 7/ 1366 مبنی بر افزایش میزان محکومیت به جزای نقدی از «دو میلیون ریال و بالاتر» به مبلغ «بیست میلیون ریال و یا بالاتر در جرایم عمدی».

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.