×

دادگاه های تجدید نظر نقش موثری در احقاق حقوق مردم دارند

دادگاه های تجدید نظر نقش موثری در احقاق حقوق مردم دارند

رییس کل دادگستری استان خراسان‌ شمالی گفت دادگاه‌های تجدیدنظر از نظر نظارت بر حسن اجرای قوانین می‌توانند در مراقبت از خطاها و اشتباهات دادگاه‌های بدوی موثر بوده و در احقاق حقوق مردم نقش موثری داشته باشند

دادگاه-های-تجدید-نظر-نقش-موثری-در-احقاق-حقوق-مردم-دارند وکیل 

رییس کل دادگستری استان خراسان‌ شمالی گفت: دادگاه‌های تجدیدنظر از نظر نظارت بر حسن اجرای قوانین می‌توانند در مراقبت از خطاها و اشتباهات دادگاه‌های بدوی موثر بوده و در احقاق حقوق مردم نقش موثری داشته باشند.

 حجت الاسلام نورالله قدرتی اظهار کرد: میزان ورودی پرونده‌ها به محاکم تجدیدنظر استان در سال گذشته 10 هزار و 476 فقره بوده و از این تعداد تنها آرای یک هزار و 320 فقره پرونده نقض و تغییر پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت پرونده‌های اعتراض شده به کل پرونده‌های منجر به رای تنها 19 صدم درصد و نسبت پرونده‌های نقض شده به اعتراض شده 13 صدم درصد بوده است، خاطرنشان کرد: این آمار نشان دهنده استحکام و اتقان آراء صادره از محاکم بدوی استان است.

قدرتی افزود: بر اساس مفاد مواد 233 قانون آیین دادرسی کیفری و 330 قانون آیین دادرسی مدنی اصل بر قطعیت آراء است مگر در موارد مندرج در مواد قانون مذکور به طور مثال در امور کیفری جرائمی که مجازات آنها اعدام یا رجم است یا جرایمی که مشمول حد یا قصاص نفس و اطراف می‌باشد.

وی افزود: جرائمی که طبق قانون مستلزم پرداخت دیه بیش از خمس دیه کامل است و ضبط اموال بیش از یک میلیون ریال و مصادره اموال و محکومیت‌های انفصال از خدمت قابلیت تجدیدنظرخواهی دارند و در امور حقوقی دعاوی که خواسته یا ارزش آن از سه میلیون ریال بیشتر باشد و تمامی احکام صادره در دعاوی غیرمالی که قانونگذار به دلیل اهمیت موضوع اینگونه جرائم و دعاوی را قابل تجدیدنظر خواهی دانسته و در سایر موارد به لحاظ نوع پرونده‌ها و عدم پیچیدگی و سادگی در رسیدگی که احتمال خطا را کاهش می‌دهد و از طرفی کم اهمیت بودن آنها قانون‌گذار اینگونه موارد را غیرقابل اعتراض تشخیص داده است .

قدرتی عنوان کرد: بدیهی است در مسائل حقوقی اختلاف‌نظر امری عادی و اقتضای کار حقوقی است؛ بنابراین سعی و کوشش قضات بر این است که تصمیمی که در دادگاه تجدیدنظر اتخاذ می‌شود بر پایه و اساس قوانین و برابر موازین و اصول حقوقی باشد، حتی اگر نظر خلاف و مغایر با آن نیز وجود داشته باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.