×

کرامت همه انسان ها باید به طور کامل حفظ شود

کرامت همه انسان ها باید به طور کامل حفظ شود

یک وکیل دادگستری گفت شهروندی که به طور غیرمجاز در کشور است، از قانون تخطی کرده و جرم او ورود غیرقانونی در کشور محسوب می‌شود که این امر هیچ ارتباطی به درمان پزشکی و تحصیل وی ندارد و در حال حاضر هم آموزش و پرورش تضمین داده که افاغنه در کشور مورد آموزش قرار گیرند؛ بنابراین باید این موضوعات دسته‌بندی شود

کرامت-همه-انسان-ها-باید-به-طور-کامل-حفظ-شود وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت: شهروندی که به طور غیرمجاز در کشور است، از قانون تخطی کرده و جرم او ورود غیرقانونی در کشور محسوب می‌شود که این امر هیچ ارتباطی به درمان پزشکی و تحصیل وی ندارد و در حال حاضر هم آموزش و پرورش تضمین داده که افاغنه در کشور مورد آموزش قرار گیرند؛ بنابراین باید این موضوعات دسته‌بندی شود.

حسین احمدی نیاز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مرگ دختر افغان در یکی از بیمارستان‌های کشورمان گفت: در وادی امر پزشکان قسم یاد کرده‌اند که بیمار را بدون توجه به نژاد، زبان، دین، مذهب و ملیت مورد پذیرش و مداوا و بهبودی قرار دهند. اصل 19 قانون اساسی ایران و ماده دو اعلامیه جهانی حقوق بشر که ایران نیز آن را به رسمیت شناخته و جزو اسناد داخلی ایران محسوب می‌شود و حسب ماده 9 قانون مدنی قرار می‌گیرد و پیمان‌نامه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، به طور کامل پزشکان را ملزم و مکلف به پذیرش چنین بیمارانی کرده است.

وی افزود: از دیگر سو تمام انسان ها -اتباع کشورهای خارجی- که در ایران هستند، اعم از این‌که حضورشان قانونی باشد یا غیرقانونی،  باید کرامت‌شان به طور کامل حفظ شود و ایران طبق اسناد بین المللی متعهد به انجام این پروسه است. اگر از باب این‌که بیمار مذکور تبعه غیرقانونی افغان بوده، در مورد او اقدام نشده است، خلاف قانون و خلاف قوانین یا میثاق‌های بین‌المللی و خلاف اخلاق پزشکی رخ داده است و هیچ توجیهی در این زمینه قابل قبول نخواهد بود.

وی مدعی شدد: از دیگر سو گفته شده که خانواده متوفی اعلام کرده‌اند که بیمارستان مطالبه هزینه‌های مالی کرده و آن‌ها در تنگدستی و فقر  بودند و توان پرداخت نداشتند که این امر هم خلاف قانون بوده است؛ زیرا نداشتن پول در بیمارستان دولتی و حتی خصوصی نمی‌تواند توجیهی برای عدم  پذیرش بیمار محسوب شود و این نقض اساسی حقوق انسانی محسوب می‌شود که نیاز است وزیر بهداشت یا رییس‌جمهور به عنوان مجری و پاسدار قانون اساسی و قوانین ایرانی پیگیر این موضوع باشد.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: درباره این فرضیه که گفته شده در این حادثه قصور پزشکی رخ نداده ، باید بگویم که اکنون جامعه ایران با معضل قصورات پزشکی و فقدان مسوولیت برخی پزشکان در چارچوب حقوق و اخلاق پزشکی قرار دارد؛ زیرا به دلیل این‌که بنده وکالت بسیاری از قربانیان پزشکی را برعهده داشتم، این امر همواره وجود دارد و با وجود شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مثل گذشته این تقصیرات پزشکی در خفا قرار نمی‌گیرد و بایگانی نمی‌شود، بلکه به اطلاع مردم رسانده می‌شود.

وی افزود: متاسفانه روند رسیدگی به تقصیرات پزشکی با ایرادات و اشکالات اساسی مواجه و نیاز است که  کمیته حقیقت‌یابی  برای رسیدگی به این مساله تشکیل شود تا اگر قصوری وجود دارد با آن برخورد شود؛ زیرا در عالم پزشکی جان انسان مطرح است و جان انسان دارای کرامت است، همچنان که اصل 22 قانون اساسی به زیبایی این امر را مطرح می‌کند.

وی هم‌چنین یادآور شد: قانونی وجود ندارد که عمل پیوند برای اتباع بیگانه اعم از مجاز یا غیرمجاز صورت نگیر؛د زیرا ملاک عمل انسان بودن است و این امر خلاف عهدنامه‌ها ، پیمان نامه‌ها و میثاقین است و مبنای اصلی  اخلاق پزشکی، درمان بیمار بدون توجه به نژاد، زبان، مذهب و ملیت است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.