×

برگزاری دوره آموزش های حقوقی قبل از ازدواج در وزارت دادگستری

برگزاری دوره آموزش های حقوقی قبل از ازدواج در وزارت دادگستری

اولین جلسه از سلسله نشست‌های آموزشی معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با عنوان «دوره آموزش‌های حقوقی قبل از ازدواج» در وزارت دادگستری برگزار شد

برگزاری-دوره-آموزش-های-حقوقی-قبل-از-ازدواج-در-وزارت-دادگستری وکیل 

اولین جلسه از سلسله نشست‌های آموزشی معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با عنوان «دوره آموزش‌های حقوقی قبل از ازدواج» در وزارت دادگستری برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از وزرات دادگستری، اولین روز این دوره آموزشی با سخنرانی محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و استاد دانشگاه و با حضور کارشناسان و مدیران دستگاههای اجرایی و نمایندگان برخی سازمان های مردم نهاد و مددکاران اجتماعی آغاز شد.

عباسی در این نشست ضمن تفکیک موضوعات حقوقی قابل بحث در دوره قبل از ازدواج به بحث و بررسی هر یک از آن موضوعات پرداخت و با تأکید بر اهمیت فراگیری آموزش های حقوقی قبل از ازدواج در جامعه و تأثیر مثبت آن در استحکام و آینده خانواده ها، بر گسترش اینگونه آموزش ها و افزایش اطلاعات حقوقی مردم تأکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: حقوق از جمله رشته های مهم علمی است که در لایه های مختلف زندگی اجتماعی امروزی ریشه دوانده است و از لحظه تولد تا پس از مرگ جریان دارد. این نشانه اهمیت والای حقوق و جایگاه ویژه آن در زندگی اجتماعی است.

عباسی خاطرنشان کرد: خانواده از مهمترین و اصلی‌ترین نهادهای اجتماعی است. سامان این نهاد به سامان جامعه می‌انجامد. روانشناسان انسان را حاصل وراثت، محیط، تربیت و اراده می‌دانند. روح بنیادین خانواده را باید در جامعه شناسی و روانشناسی جستجو کرد، لیکن علم حقوق در راستای تبیین حقوق و تکالیف افراد و برقراری نظم اجتماعی به بررسی ویژه این قانون پر اهمیت می پردازد.

وی ادامه داد: در اسلام پایه های استحکام خانواده بر سه عنصر اخلاق، مودت و رحمت بنیان گذشته شده و ابزار سنجش خانواده عشق و محبت و صداقت است نه مقررات خط کشی شده قانون. حرف اول را اخلاق و انجام وظیفه الهی می‌داند و آنگاه که این عوامل رنگ ببازد مقررات خشک قوانین رخ عیان می‌کند؛ بنابراین باید تاکید کرد که خانواده واحد بنیادین جامعه است و استحکام آن موجب استحکام جامعه می شود.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: برای استحکام خانواده تنها عشق و علاقه و تفاهم زوجین کافی نیست، بلکه آشنایی با حقوق و تکالیف قانونی متقابل موجب سامان یافتن و روابط منطقی زوجین با یکدیگر است. بررسی پدیده منفور طلاق نشان می دهد بخش زیادی از آمار آن مربوط به زوجینی است که سال‌های اولیه زندگی را با ناآگاهی از حقوق و مسئولیت های قانونی نسبت به یکدیگر گذرانیده اند، بنابراین آگاهی سازی عمومی با هدف ترویج قانون مداری از جمله وظایف دستگاههای متولی است.

دوره آموزش‌های حقوقی قبل از ازدواج در روزهای 10، 11 ، 13 و 14 مهرماه با همت معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با همکاری انجمن حقوق پزشکی ایران و ستاد ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از ساعت 7:30 تا 10 صبح در وزارت دادگستری برگزار می‌شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.