×

مدلینگ ها زیر ذره بین دستگاه قضایی

مدلینگ ها زیر ذره بین دستگاه قضایی

پس از انهدام 50 سرشاخه مهم فعالیت مدلینگ در تهران، برخورد با فعالیت غیرمجاز آتلیه‌ها و برخی مزون‌ها در زمینه مدلینگ در سراسر کشور آغاز شد و پس از انهدام یک شبکه مدلینگ در خراسان رضوی، چندی پیش نیز شبکه‌های مشابه مدلینگ در شهرهای زاهدان و اراک نیز شناسایی و دستگیر شدند؛ البته مسئولان قضایی پیش از این هشدار داده بودند که نسبت به فعالیت این شبکه‌ها در فضای مجازی حساس هستند و با هرگونه فعالیت غیرمجاز در این زمینه برخورد خواهند کرد

مدلینگ-ها-زیر-ذره-بین-دستگاه-قضایی

 پس از انهدام 50 سرشاخه مهم فعالیت مدلینگ در تهران، برخورد با فعالیت غیرمجاز آتلیه‌ها و برخی مزون‌ها در زمینه مدلینگ در سراسر کشور آغاز شد و پس از انهدام یک شبکه مدلینگ در خراسان رضوی، چندی پیش نیز شبکه‌های مشابه مدلینگ در شهرهای زاهدان و اراک نیز شناسایی و دستگیر شدند؛ البته مسئولان قضایی پیش از این هشدار داده بودند که نسبت به فعالیت این شبکه‌ها در فضای مجازی حساس هستند و با هرگونه فعالیت غیرمجاز در این زمینه برخورد خواهند کرد.

اطلاعات اولیه از فعالیت شبکه‌های مدلینگ در‌ایران نشان می‌دهد که علاوه بر گرداندن صفحات اجتماعی خاص برخی آتلیه‌ها و مزون‌ها در تهران و شهرستان‌ها، مدل‌های ایرانی به مجلات غربی و اروپایی هم راه پیدا کرده و تصاویر آنها به صورت سازمان‌یافته در ایران تولید و به آنسوی مرزها فرستاده می‌شود. این شبکه‌ها، علاوه بر ارائه‌ها مدهای غربی‌ و مخالف ارزش‌های ایرانی و اسلامی و ترویج فساد و فحشا در میان جوانان، در برخی استان‌ها به فعالیت‌های ضد دینی و مذهبی هم پرداخته و آنگونه که مسئولان قضایی در خراسان رضوی اعلام کردند: برخی از این شبکه‌ها، با عناصر فرقه ضاله بهاییت در ارتباط هستند.

درآمد بالای مدلینگ‌ها در ایران

موضوع برخورد با مدلینگ‌ها در حالی چندی پیش از تهران شروع شد که یکی از فعالان این شبکه‌ها، پس از دستگیری و در جلسه‌ای با حضور دادستان تهران، به افشای بخشی از پشت پرده این شبکه‌ها در کشور پرداخت.  این فرد که خود را «الهام» معرفی کرده بود، در پاسخ به این سوال که چقدر در ماه درآمد دارید و آیا موضوع درآمد مالی علت جذب در این شبکه‌ها بود، گفته بود: یکی از علت های جذب در‌این شبکه‌ها، این بود که دوست داشتم دیده شوم و دیگری درآمد بالایی که مدلینگ بودن در ایران و در کشورهای دیگر دارد موجب جذب من به این کار شد در این کار،به طور میانگین ماهانه 10 میلیون درآمد وجود دارد.

وی در خصوص جذبش به این شبکه‌ها هم تاکید کرده بود: اولین بار به وسیله یکی از خانم ها که گریمور من بود وارد این کار شدم و سپس از طریق عکاس‌ها و گریمورهای دیگر از من دعوت شد و این‌شبکه، با انتشار عکس‌ها، زمینه فعالیت‌های بیشتری را برای مدل‌ها فراهم کرده بودند.

 برخورد با 50 شبکه مدلینگ در تهران

این اظهارات در حالی مطرح شد که دادستان تهران البته از هوشیاری مسئولان قضایی نسبت به آسیب‌های فضای مجازی خبر داده و گفته بود: ظرف دو سال گذشته در حوزه مبارزه با آرایشگاه ها و مزون‌های مرتبط با مدلینگ کارهای خوبی انجام شده است و دو پرونده عنکبوت یک و عنکبوت 2 توسط سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای و همکارانمان کلید خورد،‌ حدود 50 آرایشگاه،‌ 50‌مزون و 50 آتلیه عکاسی تحت شاخه اطلاعاتی و قضایی در آمدند ودستگیری های انجام و صفحات زیادی بسته شد. وی تصریح می‌کند: می‌توانیم ادعا کنیم که حداقل با ضرباتی که صفحات مختلف خورده‌اند آنها به همین راحتی نمی‌توانند فعالیت کنند چرا که اشراف نظارت در صفحات اینستاگرام و فیسبوک وجود دارد. دادستان تهران ادامه می‌دهد: خانواده ها مطمئن باشند که نهادهای نظارتی در این زمینه ورود کرده اند و نظارت لازم را انجام می دهند لذا افرادی که به دنبال جاذبه های جنسی و درآمد بیشتر هستند مطمئن باشند که دادستان تهران ورود کرده و اقدامات بیشتری در این زمینه خواهد کرد.

جعفری دولت‌آبادی تاکید می‌کند: خانواده‌ها باید بر جوانان ونوجوانان کنترل بیشتری داشته باشند و نباید اجازه دهیم استفاده از جاذبه های زیبایی موجب نقض ارزشها و انحراف در رفتارهای جوانان شود.

  ردپای عناصر فرقه ضاله بهائیت در شبکه مدلینگ

جانشین سرپرست دادسرای مشهد چندی پیش از دستگیری 6 نفر از گردانندگان اصلی شبکه‎های سازمان یافته مدلینگ و احضار 17 نفر به دادسرا خبر داده بود و گفته بود: گردانندگان اصلی شبکه‌های سازمان یافته مدلینگ در دو سطح دستگیر و احضار شدند که در این راستا 6 نفر دستگیر شدند که 3 نفر از آنها مرد و 3 نفر دیگر زن هستند و در بین آنها عناصر فرقه ضاله بهاییت هم مشاهده می‎شوند.

مهدی خدابخشی، با اشاره به بخشی از جرایم این افراد در این حوزه، توضیح داد: این شبکه‏‌ها با انتشار تصاویر مستهجن و ترویج فساد و بی بندوباری اقدام به ترویج سبک زندگی غربی می‌کردند و در تلاش برای از بین بردن اصول و ارزش‎‏های مذهبی جامعه بودند که پیگیری این مورد با دستور قضایی از سوی معاونت اطلاعات سپاه در دستور کار قرار گرفت.

ترویج فساد هدف شبکه‌های مدلینگ

یکی دیگر از موارد مهم در برخورد با شبکه‌های مدلینگ، دستگیری اعضای بزرگترین شبکه سازمان یافته مدلینگ ورواج فساد در زاهدان بود که با همکاری مشترک دستگاه قضایی و اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان در هفته‌های اخیر اجرا شد. آنگونه که سپاه سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود: این شبکه مدلینگ با جذب تعداد زیادی از دختران و پسران به طور غیرقانونی و زیرزمینی، آنها را اغفال کرده و در حالت‌های مختلف از آنها تصویربرداری داشته است و خوراک تبلیغاتی برخی از مجلات و شبکه‌های مجازی مدلینگ بین‌المللی را تهیه می‌کرده است.

در این گزارش آمده بود که گردانندگان این شبکه مدلینگ، در ابتدا با وعده حقوق‌های هنگفت، جوانان را جذب خود می‌کردند اما پس از سوء‌استفاده از آنها، افراد جذب شده را با تهدید و ارعاب مجبور به همکاری می‌کردند که در نهایت 11 نفر از سرشبکه‌های این تیم که در زاهدان مستقر بودند در عملیات سربازان گمنام امام زمان(عج) مرکز اطلاعات سپاه سلمان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند. همچنین بیش از 50 نفر در این رابطه احضار و مورد ارشاد قرار گرفتند و تعداد سه باب آتلیه زیرزمینی از آنها کشف و پلمپ شد.

روابط عمومی مرکز اطلاعات سپاه اعلام کرده بود: فراهم کردن فساد و ترویج ابتذال و فحشا در‌جامعه به خصوص جوانان در شبکه‌های مجازی و آتلیه‌های زیر زمینی، رواج مدلینگ و عکاسی‌های غیرمجاز و انتشار آن در فضای مجازی در جهت کسب درآمد نامشروع و غیر اخلاقی از جمله جرایم این گروه است.

 عضویت 20 هزار نفر در صفحات اجتماعی یک شبکه مدلینگ

معاون دادستان عمومی و انقلاب اراک نیز از دستگیری سه نفر و بازجویی از 17 نفر در رابطه با‌فعالیت در زمینه مدلینگ در اراک خبر داد و می‌گوید: با تلاش مرکز سایبری معاون اطلاعات سپاه استان و صدور دستورات قضایی لازم 35 اتلیه عکاسی و آرایشگاه مورد بازرسی قرار گرفتند، در پی این بررسی‌ها متوجه شدیم برخی از این مراکز در حوزه مدلینگ فعالیت داشتند.

وی بابیان اینکه در پی بازرسی از آتلیه ها و آرایشگاه 5 آتلیه به صورت گسترده در حوزه مدلینگ فعالیت داشتند، تصریح می‌کند: این مراکز مبادرت به انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی داشتند که در پی این جریان 3 نفر دستگیر و حدود 17 نفر مورد بازجویی قرار گرفتند.   سلطانی ادامه می‌دهد: یکی از آتلیه‌ها در شبکه‌های تلگرام و اینستاگرام بیش از 20‌هزار عضو داشته است که در عرصه مدلینگ و انتشار تصاویر مبتذل شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشت که دستور پلمپ برخی از آتلیه‌ها که فعالیت گسترده داشتند صادر و پرونده قضایی تشکیل شده است.  این مقام مسئول، رصد شبکه‌های اجتماعی که فساد و بزهکاری را در جامعه ترویج می‌دهند قانونی دانست و ابراز کرد: زمانیکه یک گروه یا کانالی بیش‌از 20 هزار عضو دارد حاکی از اینست که جوانان و نوجوانان ما در معرض آلودگی و خطر هستند که  موضوع باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.