×

نا آشنایی شرکت های دانش بنیان با حقوق مالکیت معنوی تهدیدی جدی است

نا آشنایی شرکت های دانش بنیان با حقوق مالکیت معنوی تهدیدی جدی است

آشنا نبودن شرکت های دانش بنیان با مباحث حقوق مالکیت معنوی تهدیدی جدی برای آنهاست؛ چرا که ممکن است دارایی های فکری آنها مورد سوء استفاده فرصت طلبان قرار گیرد

نا-آشنایی-شرکت-های-دانش-بنیان-با-حقوق-مالکیت-معنوی-تهدیدی-جدی-است

 آشنا نبودن شرکت های دانش بنیان با مباحث حقوق مالکیت معنوی تهدیدی جدی برای آنهاست؛ چرا که ممکن است دارایی های فکری آنها مورد سوء استفاده فرصت طلبان قرار گیرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ازسازمان ثبت اسناد و املاک کشور، محمد حسن کیانی افزود: سرمایه اصلی شرکت های دانش بنیان مقوله «فن آوری» اعم از دانش فنی، فرآیندها، ابزارها و سیستم های به کار رفته در ساخت محصول و ارائه خدمات و به عبارت کامل تر «مالکیت فکری» است که ضرورت دارد این گونه شرکت ها علاوه بر مدیریت شرکت داری، مدیریت دارایی های فکری را نیز در سبد توانمندی های خود بگنجانند.

وی که در آئین افتتاحیه «کارگاه منطقه ای مدیریت موثر مالکیت معنوی شرکت های کوچک و متوسط » در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران سخن می گفت همچنین، افزود: برای پیشگیری از سرقت و نیز تبدیل تهدید به فرصت و نقطه قوت، شایسته است این شرکت ها نسبت به «مدیریت دارایی فکری» بیش از پیش واقف شوند.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارکرد: فعالان این بخش برای ورود به عرصه اقتصاد جهانی باید ادبیات خاص دنیای امروز از جمله حقوق مالکیت فکری را در حد نیاز بدانند.

وی با تاکید بر اهمیت شرکت های کوچک و متوسط که امروزه بیش از 90 درصد شرکت ها را در اکثر کشورهای جهان شامل می شوند، افزود: فعالیت این گونه شرکت ها عمدتا متکی بر دانش فنی است و دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است ؛ به همین جهت این مقوله در ایران در برنامه ریزی ها و سیاست گزاری های کلان به ویژه در اسناد بالادستی اعم از سند چشم انداز 20 ساله نظام و قوانین برنامه های توسعه ای به اشکال مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

کیانی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی ضمن تاکید به تقویت شرکت های دانش بنیان، این شرکت ها را عامل شکوفایی حقیقی اقتصاد کشور معرفی فرموده اند که حکایت از اهمیت نقش فعالان حوزه کسب و کار در چرخه اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: برای تبدیل ایده های نوآورانه و اختراعات به محصولات رقابتی، ثبت مالکیت های مربوط به اختراعات، علائم تجاری و طرح های صنعتی امری اجتناب ناپذیر است تا صاحبان این محصولات بتوانند ضمن دستیابی به حقوق انحصاری از مزیت های حضور مستمر در بازار، بازگشت سریع تر سرمایه، فرصت اعطای حق بهره برداری یا فروش حق اختراع، افزایش قدرت چانه زنی و ایجاد تصویر مثبت از کسب و کار در قالب ثبت و استفاده از علامت تجارتی برخوردار شوند.

مدیرکل مالکیت معنوی سازمان ثبت با اشاره به رسالت مهم ادارات ملی مالکیت معنوی کشورها برای ایجاد نظام حمایتی در این زمینه اظهار کرد:سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی امر حمایت از حقوق مالکیت صنعتی سعی می کند تا ساز و کارهای حقوقی، اجرایی و ثبتی موثری را برای حمایت از این گونه مالکیت ها در کشور فراهم کند.

توماس لیهاروفسکی، مدیر برنامه حمایت از کارآفرینی و شرکت های کوچک و متوسط سازمان جهانی مالکیت معنوی نیز از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمایت از مالکیت معنوی بویژه سازمان ثبت اسناد و املاک قدردانی کرد.

وی گفت: ایران از اعضای فعال وایپو(سازمان جهانی مالکیت معنوی) و عضو بسیاری از معاهده های این سازمان جهانی است و این، نشان دهنده اهمیت دولت ایران برای حفاظت از مالکیت های معنوی افراد است که شاخص خوبی برای رشد و توسعه یافتگی است.

وی افزود: ابداع و خلاقیت، پیش نیازهای غیر قابل انکاری برای توسعه هستند و سازمان جهانی مالکیت معنوی موظف است در این راستا حمایت های لازم را از اعضای خود به عمل آورد.

لیهاروفسکی با تاکید بر اهمیت ارتباط سه جانبه دولت، دانشگاه و صنعت افزود: تشویق دانشگاه ها برای بازیگری فعال در توسعه اقتصادی، روندی مهم و اثبات شده در دنیا به شمار می رود.

«کارگاه منطقه ای مدیریت موثر مالکیت معنوی شرکت های کوچک و متوسط» به مدت سه روز از سوم لغایت پنجم آبان ماه از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی، پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و وزارت دادگستری

در محل پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

در این کارگاه مخترعین، صاحبان صنایع، اساتید و دانشجویان و مدرسانی از سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) حضور دارند.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.