×

فساد از طریق خدشه وارد کردن بر سیاست دولت باعث اتلاف منابع ملی می شود

فساد از طریق خدشه وارد کردن بر سیاست دولت باعث اتلاف منابع ملی می شود

دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد نوشت فساد از طریق خدشه وارد کردن بر سیاست دولت در مقابله با منافع و اهداف اکثریت، باعث اتلاف منابع ملی می شود؛ آن هم زمانی که این منابع باید به شیوه های تداوم‌پذیر بهره‌برداری شوند

فساد-از-طریق-خدشه-وارد-کردن-بر-سیاست-دولت-باعث-اتلاف-منابع-ملی-می-شود وکیل 

دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد نوشت فساد از طریق خدشه وارد کردن بر سیاست دولت در مقابله با منافع و اهداف اکثریت، باعث اتلاف منابع ملی می شود؛ آن هم زمانی که این منابع باید به شیوه های تداوم‌پذیر بهره‌برداری شوند.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس محسن مردعلی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد پیامی صادر کرد که متن آن بدین شرح است:

فساد از طریق خدشه وارد کردن بر سیاست دولت در مقابله با منافع و اهداف اکثریت، باعث اتلاف منابع ملی می شود؛ آن هم زمانی که این منابع باید به شیوه های تداوم‌پذیر بهره‌برداری شوند. فساد مالی و اقتصادی از جمله اساسی‌ترین مسائل مورد توجه در دنیاست و اکثریت کشورهای جهان با پیوستن به کنوانسیون مبارزه با فساد به چاره‌اندیشی در مبارزه با فساد پرداخته‌اند. از آن جا که فساد، منابع ملی را از هدف خود منحرف می‌سازد این منابع نمی‌توانند کمک چندانی به رشد اقتصادی کشور کنند و بر توسعه اقتصادی کشور اثر نامطلوب می‌گذارد.

همچنین فساد مانع از رشد رقابت سالم و موجب خنثی شدن تلاش‌ها در جهت کاهش فقر و تبعیض اجتماعی می‌شود و با تضعیف انگیزه‌های فردی و اجتماعی شهروندان، موجب زیان‌های اجتماعی و با تضعیف نهادهای موجود، باعث زیان‌های سیاسی و با توزیع ناعادلانه منابع، موجب زیان‌های اقتصادی می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران با پیوستن به کنوانسیون مبارزه با فساد و اقدامات موثر و مستمر همواره در تلاش است ضمن تقویت اقدامات ملی ضد فساد، چهره‌ی ضدفساد نظام اسلامی را به تصویر بکشد و در این مسیر با مشارکت فعالانه و کارآمد در فعالیت‌ها و ماموریت‌های ضدفساد در دنیا حضوری موثر داشته است.

بر این باوریم که فساد از میزان اثربخشی و مشروعیت دولت ها می‌کاهد، امنیت و ثبات جوامع را به خطر می‌اندازد و ارزش‌های دموکراسی و اخلاقیات را مخدوش ساخته، از این طریق مانع توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌شود. فساد به افزایش هزینه معاملات و اختلال پیش‌بینی‌های اقتصادی منجر می‌شود و مانع از توسعه‌ی پایدار است. فساد منجر به هدر رفتن سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده روی منابع انسانی، کم‌رنگ شدن فضایل اخلاقی و ایجاد ارزش‌های منفی در جامعه می شود.

لذا به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد (9 دسامبر) اعلام می‌داریم:
1- از هر گونه مشارکت و مسئولیت‌پذیری شهروندان و نهادهای مدنی و همچنین بخش خصوصی در مبارزه با فساد استقبال می‌کنیم؛ زیرا مبارزه با فساد بایستی همه‌جانبه و همراه با حرکت‌های اجتماعی و فرهنگی باشد.
2- تلاش می‌کنیم با پایبندی به قوانین داخلی و بین‌المللی مبارزه با فساد، تصویر مطلوبی از جمهوری اسلامی در مبارزه با فساد ارائه کنیم و در این مسیر سخت و پرتلاطم دست یاری به سوی همه نخبگان و متخصصان دراز می‌کنیم.
3- بر این باوریم که مبارزه با فساد نباید تنها از طریق مجرای دولتی و رسمی باشد؛ تلاش در جهت مقابله با فساد زمانی موثر خواهد بود که همه‌ی رسانه‌ها، نهادهای مدنی و سازمان‌های خصوصی مشارکتی موثر و کارآمد در این خصوص داشته و دستگاه‌های دولتی را در مبارزه با فساد یاری دهند.
4- معتقدیم مبارزه با فساد دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. لذا تلاش می‌شود با تدوین برنامه‌‌های فرهنگی مبارزه با فساد، درجه‌ی حساسیت دانش‌آموزان، دانشجویان، نوجوانان و جوانان را نسبت به فساد افزایش دهیم؛ زیرا نهادینه‌سازی رفتار ضدفساد، سایر فعالیت‌های حاکمیت را کارآمد خواهد ساخت.
5- مبارزه با فساد نیازمند استراتژی‌های درازمدت و هماهنگ با اسناد فرادستی هست؛ لذا تلاش می‌شود در برنامه‌های توسعه امر مهم و حیاتی مبارزه با فساد مورد توجه و اهمیت ویژه‌ای قرار گیرد.

محسن مردعلی
دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد

منبع : خبرگذاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.