×

بهترین سن اعلام فرزند خواندگی به کودک ، پیگیری اعطای تابعیت به کودکان دارای مادر ایرانی

بهترین سن اعلام فرزند خواندگی به کودک ، پیگیری اعطای تابعیت به کودکان دارای مادر ایرانی

بنابر تاکیدات مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور والدین دارای فرزندخوانده حتما باید در سنین کودکی واقعیت زندگی گذشته کودکشان را برای آنها بازگو کنند تا کودک در سنین بالاتر دچار ناسازگاری و فرار از منزل نشود

بهترین-سن-اعلام-فرزند-خواندگی-به-کودک-،-پیگیری-اعطای-تابعیت-به-کودکان-دارای-مادر-ایرانی وکیل 

بنابر تاکیدات مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور والدین دارای فرزندخوانده حتما باید در سنین کودکی واقعیت زندگی گذشته کودکشان را برای آنها بازگو کنند تا کودک در سنین بالاتر دچار ناسازگاری و فرار از منزل نشود.

محمد نفریه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بهتر است در سن 8 یا 9 سال به بالا به کودکان گفته شود که در بهزیستی زندگی می‌کرده‌اند و  خانواده‌ای وی را به عنوان فرزندخوانده پذیرفته است. این موضوع باید به صورت قصه و بازی به کودکان گفته شود زیرا در غیر این صورت اگر بزرگتر شوند و به یک باره از راه های گوناگون این موضوع به گوششان برسد دچار ناسازگاری، فراز از منزل و یا آسیب های مختلفی می شوند و به همین دلیل باید این موضوع به فرزندان گفته شود.

وی در ادامه تاکید کرد: عنوان کردن موضوع فرزندخواندگی باعث نمی شود که میان فرزند و والدین فاصله بیفتد و عوارض آن بسیار کمتر از عنوان ناگهانی این موضوع است.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی هم چنین با بیان آنکه زمان طلایی فرزند خواندگی 3 سال اول زندگی است و معمولا در این 3 سال دغدغه چندانی برای اخذ شناسنامه برای این دسته از کودکان نداریم، تصریح کرد: پس از این 3 سال چنانچه کودکی وارد مرحله فرزندخواندگی نشود یا به دلایل مختلف قابل واگذاری نباشد؛ در صورتی که در مراکز بهزیستی بماند و فاقد شناسنامه باشد از طریق قوه قضائیه و ثبت احوال برای آنها شناسنامه گرفته می‌شود، این در حالیست که اگر خانواده آن‌ها شناسایی نشده یا والدینشان مجهول باشند؛ با اسامی فرضی شناسنامه‌اشان اخذ خواهد شد.

وی همچنین در خصوص اقدامات سازمان بهزیستی در خصوص کودکان فاقد شناسنامه به طرح موضوع کودکان دارای مادر ایرانی و پدرتبعه بیگانه در جلسات کمیسیون‌های دولت اشاره کرد و گفت: در این جلسات درصدد هستیم تا بتوانیم بحث صدور شناسنامه و اعطای تابعیت ایرانی به این کودکان را پیگیری کنیم.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی همچنین به کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: زمانی که کودکی را تحت سرپرستی قرار می‌دهیم؛ به اینکه وی شناسنامه دارد یا نه کاری نداریم و کودکانی را که در شرایط خطر آفرین همچون کودک آزاری زندگی می‌کنند بنا بر دستور قاضی تحت سرپرستی قرار می‌دهیم.

نفریه افزود: یکی از کارهای مستمر همکاران ما در سازمان بهزیستی آنست که برای کودکان فاقد شناسنامه تحت پوشش بهزیستی با همکاری قوه قضائیه و سازمان ثبت احوال شناسنامه بگیریم؛به طوریکه برای تمام کودکانی که تحت سرپرستی سازمان بهزیستی درآمده و از سن فرزند خواندگی آنان می‌گذرد یا اینکه می‌خواهند وارد مدرسه شوند حتما شناسنامه تهیه می‌شود و خوشبختانه به تازگی با ثبت احوال و قوه قضائیه همکاری خوبی آغاز شده و موفق شدیم با اخذ به موقع شناسنامه مشکلات موجود را حل و فصل کنیم.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر تعداد کودکان فاقد شناسنامه کاهش یافته است، اظهار کرد: معمولا والدین یا یکی از والدین این کودکان مشخص هستند و در سال شاید تنها 10 درصد از کودکان تحت سرپرستی سازمان فاقد سرپرست مشخص و فاقد شناسنامه باشند.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی  در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر 600 مرکز شبانه روزی برای نگهداری کودکان در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد 34 شیرخوارگاه و مابقی برای کودکان 3 تا 6 سال، 6 تا 12 سال و 12 تا 18 سال فعال است؛ این درحالیست که تعداد فرزندخواندگی نسبت به سال های گذشته رو به افزایش است و در ازای هر کودک، 7.5 خانواده متقاضی برای فرزندخواندگی وجود دارد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.