×

منشور حقوق شهروندی ، نشانه ای از عزم و اراده ایران در حمایت و ارتقاء حقوق بشر است

منشور حقوق شهروندی ، نشانه ای از عزم و اراده ایران در حمایت و ارتقاء حقوق بشر است

غریب آبادی گفت اقدامات بسیاری در حوزه حقوق شهروندی و حوزه حقوق بشر در کشور انجام شده است که همواره باید به آنها اذعان کرد و اقدامات جدید را نیز باید به عنوان سرمایه‌ای تکمیلی در جهت تقویت گام‌های موجود شمرد

منشور-حقوق-شهروندی-،-نشانه-ای-از-عزم-و-اراده-ایران-در-حمایت-و-ارتقاء-حقوق-بشر-است وکیل 

غریب آبادی گفت: اقدامات بسیاری در حوزه حقوق شهروندی و حوزه حقوق بشر در کشور انجام شده است که همواره باید به آنها اذعان کرد و اقدامات جدید را نیز باید به عنوان سرمایه‌ای تکمیلی در جهت تقویت گام‌های موجود شمرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، در نشست کمیته ملی یو.پی.آر ستاد حقوق بشر که با حضور نمایندگان سازمان‌های مختلف از سه قوه برگزار شد، ضمن تبریک ایّام ربیع، از تعامل و هماهنگی سه قوه  درهمکاری با ستاد در حوزه حقوق بشر و حقوق شهروندی تقدیر وتشکر کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: فرصت بسیار مغتنمی است که در این نشست که تقریبا تمامی مسئولین از دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های مهم قضایی حضور دارند، آخرین تحولات در خصوص یو.پی.آر و اقدامات انجام شده در حوزه حقوق بشر و اینکه در کجای وضعیت قرار داریم، را ارائه کنم.

غریب آبادی با اشاره به تغییر گزارشگر ویژه، گفت: همانطور که می دانید احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران ، یک سال زودتر از سمت خود کناره گیری کرد وخانم اسماء جهانگیر گیلانی، به جای احمد شهید منصوب شد. احمد شهید در حوزه دیگری، یعنی از گزارشگری کشوری به گزارشگری موضوعی تغییر ماموریت داد. خانم جهانگیر به صورت رسمی یک ماه است که این مسئولیت را تصدی کرده و اولین گزارش خودش را هم طبیعتا در ماه مارس 2017 در اسفند ماه مطرح خواهد کرد. باید ببینیم که رهیافت و رویکرد وی درباره ایران چگونه است و می خواهد همان مسیر اشتباه سابق را طی کند یا  رهیافتی منطقی و سازنده اتخاذ نماید.

وی ادامه داد: ایران درباره گزارشگران یک رویه اصولی دارد و آن هم رد مکانیسم گزارشگری کشوری است که بسیاری از کشورها نیز همین رویه را دارند. تاکید ما بر گزارشگران موضوعی است تا اینکه به صورت سیاسی گروهی از کشورها که 14 کشور هستند مورد گزارشگری کشوری قرار گیرند . رویکرد و عملکرد گزارشگر را بررسی خواهیم کرد و طبیعتا متناسب با آن در خصوص نوع تعامل تصمیم گیری می کنیم.

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر، تحول دوم را گفتگوهای دو جانبه حقوق بشری ایران با اتحادیه اروپا برشمرد وگفت: گفتگوهای مقدماتی برای امکان‌سنجی آغاز گفتگوهای حقوق بشری  حدود یک ماه پیش در بروکسل و در چارچوب گفتگوهای سطح بالای دو طرف  برگزار شد. جمع بندی هر دو طرف از این گفت وگوها مثبت بود و در چارچوب گفتگوهای سطح بالایی که بین ایران واتحادیه اروپا با موضوعات مختلف وجود دارد، این گفتگوها دنبال خواهد شد.

وی تاکید کرد: این گفتگوها هم در شکل وهم در محتوا طرفینی ومتقابل بوده و با رویکردی سازنده و منطقی انجام خواهد شد. در این چارچوب ، پرهیز از پیشداوری ، دخالت در امور داخلی یکدیگر، استانداردهای دوگانه  و رهیافت های سیاسی، از جمله اصول حاکم بر گفتگوها خواهد بود.

 غریب آبادی تحول سوم را رونمایی از منشور حقوق شهروندی توسط ریاست جمهوری ذکر نمود و گفت: اقدامات در جهت ارتقاء و حمایت از حقوق شهروندی و حقوق بشر از سوی هر سه قوه ، ارزشمند و اثرگذار خواهند بود و تدوین و انتشار  منشور نیز حاکی از عزم واراده  جمهوری اسلامی ایران در سطوح عالی در این زمینه است .

وی با اشاره به قانون  حفظ حقوق شهروندی که بنا بر پیشنهاد قوه قضائیه در سال 1384 به تصویب  مجلس شورای اسلامی رسید و دارای ضمانت اجرایی نیز می باشد، به تمام دستگاه ‌ها ونهادها توصیه نمود که گام‌های اساسی در جهت حمایت و ارتقاء حقوق شهروندی و اجرای اسناد موجود بردارند.

غریب آبادی در همین چارچوب تاکید کرد: اقدامات بسیاری در حوزه حقوق شهروندی و حوزه حقوق بشردر کشور انجام شده است که همواره باید به آنها اذعان نمود واقدامات جدید را نیزباید به عنوان سرمایه‌ای تکمیلی در جهت تقویت گام‌های موجود شمرد.

غریب آبادی تحول چهارم را تشکیل کمیته دیپلماسی عمومی حقوق بشر در ستاد حقوق بشر برشمرد و گفت: تشکیل کمیته  ملی یو.پی.آر در سال گذشته ثمرات خوب و ارزشمندی به همراه داشت و کمیته دیپلماسی حقوق بشر را هم که قرار است اولین جلسه آن در این هفته برگزار شود نیز تحول چهارم است . این موضوع بسیار حائز اهمیت است چون بحث حقوق بشر یک بعد رسمی دارد که درچارچوب تعاملات رسمی پیگیری می‌شود و یک بعد مهمی هم در حوزه دیپلماسی عمومی دارد که خیلی از کشورها از ابعاد آن غافل هستند. ما باید از تمام توانمندی‌ها و ظرفیت خود در این حوزه استفاده کنیم تا ضمن انعکاس دستاوردها و پیشرفت های خود در زمینه حقوق بشر ،عملکرد تبعیض آمیز و دوگانه  در این حوزه را در عرصه بین‌المللی  نیز به چالش بکشانیم و به سمت اصلاح آن پیش برویم.

وی انتشار کتاب وضعیت حقوق بشردر ایران را که به فارسی و انگلیسی در ستاد و با همکاری کمیته های یو.پی.آر تهیه و منتشر شد، اقدامی مناسب در شناسایی بخشی از حقوق بشر ایران دانست و گفت: تهیه و انتشار این کتاب و در اختیار قرار دادن آن به دفتر کمیسر عالی حقوق بشر و اعضای شورای حقوق بشر و هئیت‌های حاضر در شورا، گامی موثر بود که مورد استقبال اعضاء قرار گرفت .

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر در پایان اظهارتش گفت: از دیگر اقدامات موثری که در چارچوب کمیته ملی یو.پی.آر باید آن را اجرایی کنیم، ارائه گزارش میان دوره ای در خصوص یو.پی.آر در اسفند ماه جاری به شورای حقوق بشر است که می تواند فرصتی برای انعکاس دستاوردها و پیشرفت ها در حوزه حقوق بشر برای ما فراهم نماید.

در این نشست، پیشنهادات و نظرات کلی وعمومی اعضاء در حوزه حقوق بشری و حوزه حقوق شهروندی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.