×

آمریکا با حبس 2 میلیون و 370 هزار نفر ، بزرگترین جمعیت زندانی را در دنیا دارد

آمریکا با حبس 2 میلیون و 370 هزار نفر ، بزرگترین جمعیت زندانی را در دنیا دارد

دیده بان حقوق بشر در گزارشی از وضعیت حقوق بشر در آمریکا بیان کرده است که این کشور با حبس 2 میلیون و 370 هزار نفر، بزرگترین جمعیت زندانی را در دنیا دارد

آمریکا-با-حبس-2-میلیون-و-370-هزار-نفر-،-بزرگترین-جمعیت-زندانی-را-در-دنیا-دارد

 دیده بان حقوق بشر در گزارشی از وضعیت حقوق بشر در آمریکا بیان کرده است که این کشور با حبس 2 میلیون و 370 هزار نفر، بزرگترین جمعیت زندانی را در دنیا دارد.

 حقوق بشر یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر به ابزاری برای وارد کردن فشار از سوی کشورهای غربی به ایران تبدیل شده است.

موضوعی که صرفا بهانه‌ای است برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

حقوق بشر، از بنیادی‌ترین حقوقی است که هر انسانی به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره مند است و این حق از دیرباز مورد توجه ملت‌ها و اندیشمندان بوده است. امروزه نیز این مفهوم اهمیت و برجستگی فوق العاده و به مراتب گسترده تری در سطح بین المللی یافته است و تاکنون اسناد بین المللی متعددی برای تدوین و حمایت از حقوق بشر تدوین شده است.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

با توجه به وجود حقوق و قوانین مدون در حوزه حقوق بشر، این پرسش شکل می‌گیرد که چگونه شاهد وضعیت خلاف انتظار باشیم؟

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار و گزارشات مستند رسمی سازمان ها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این گزارش قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این گزارش منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.

"مؤسسه دموکراسی و مشارکت" با انتشار گزارش 150 صفحه ای در نوامبر 2014 (آبان 1393)، اقدام به انتشار زوایای دقیق و جزئی‌تری از نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا کرده است. مؤسسه مذکور، ششمین ارزیابی سالیانه خود درخصوص آمریکا را بر اساس آثار مستند موجود منتشر کرد. این گزارش مورد استقبال اکثر نهادهای حقوق بشری آمریکا قرار گرفت.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر در آمریکا در سال 2015

دیده بان حقوق بشر در سال 2015 وضعیت حقوق بشر در آمریکا را نیز بررسی کرد. در مقدمه این گزارش آمده است متاسفانه علی رغم اینکه در قانون اساسی آمریکا به مسئله حقوق بشر توجه شده است اما این اتفاق نه در عمل و نه در سیستم‌های قضایی آمریکا رعایت نمی‌شود.

برخی موارد نگرانی دیده بان، نظام قضایی و محاکمه نوجوانان، مهاجرت و پناهندگی، بهانه امنیت ملی، تبعیض نژادی، زندان ها، فقر و بی عدالتی و مبارزه با تروریسم عنوان شده است.

بنابراین گزارش، قوانین و شیوه‌های دولت آمریکا در موارد حبس، نابرابری نژادی، عدالت کیفری و قتل سیاهپوستان و سیاست خارجی، حقوق بشر را در سطح بین المللی نقض کرده است.

در این گزارش آمده است آمریکا با حبس دو میلیون و 370 هزار نفر، بزرگترین جمعیت زندانی را در دنیا دارد. همچنین شمار افرادی که سالانه وارد چرخه زندان‌های امریکا می‌شوند، حدود 12 میلیون نفر است.

ا31 ایالت امریکا هنوز مجازات اعدام اعمال می‌شود و در سال 2014 میلادی 7 مورد اعدام در این ایالتها اجرا شده است.

همچنین در سال 2015 میلادی 27 نفر با استفاده از شیوه «تزریق کشنده» اعدام شده‌اند و در ماه مارس 2015، ایالت "یوتا" قانونی را تصویب کرد و طی آن مجوز اعدام از طریق تیرباران را صادر کرد.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.