×

وجود کودکان مطلقه 15 ساله در کشور ، کودکان ازدواج نمیکنند ، معامله می شوند !

وجود کودکان مطلقه 15 ساله در کشور ، کودکان ازدواج نمیکنند ، معامله می شوند !

کارشناسان معتقدند که از اصطلاح ازدواج برای ازدواج کودکان نمی‌توان استفاده کرد، زیرا که در بیشتر این ازدواج ها، خانواده‌ها دختر خود را در ازای خانه یا زمین مورد معامله قرار می‌دهند

وجود-کودکان-مطلقه-15-ساله-در-کشور-،-کودکان-ازدواج-نمیکنند-،-معامله-می-شوند-! وکیل 

کارشناسان معتقدند که از اصطلاح ازدواج برای ازدواج کودکان نمی‌توان استفاده کرد، زیرا که در بیشتر این ازدواج ها، خانواده‌ها دختر خود را در ازای خانه یا زمین مورد معامله قرار می‌دهند.

سرویس اجتماعی فردا: بر اساس آمار رسمی سازمان بهزیستی کل کشور 17 درصد ازدواج دختران در ایرانی پیش از رسیدن به 18 سالگی بوده و طبق تازه‌ترین آمار ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور که بر اساس آمار 9 ماهه اول سازمان ثبت احوال ایران در سال 94 است، بیش از 5 درصد زنانی که در این مدت ازدواج کرده اند کمتر از 15 سال سن داشته یعنی 28 هزار و 242 نفر قبل از رسیدن به 15 سالگی ازدواج کرده‌اند. این در حالیست که این آمار تنها آمار ازدواج‌های ثبت شده در دوران کودکی است و بسیار از این ازدواج‌ها به صورت غیررسمی بوده و به ثبت نمی‌رسند.

پیامدهای ازدواج کودکان

ازدواج در سنین کودکی در کشور ما علل گوناگونی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به فقر، محرومیت از تحصیل، اعتیاد و مهاجرت و در راستای کاهش بار اقتصادی و تامین هزینه‌های ناشی از اعتیاد خانواده اشاره کرد.

همچنین ازدواج کودک می‌تواند پیامدهای سنگینی به بار بیاورد. در نگاهی اجتماعی ازدواج کودک می‌تواند منجر به ثبت نشدن ازدواج‌ها و در نتیجه نداشتن اوراق هویتی، ظهورپدیده کودک بیوه، خشونت خانگی و همسرآزاری، رشد بی رویه جمعیت پنهان در مناطق حاشیه، تن فروشی، فرار از خانه، محرومیت تحصیلی، فاصله سنی زیاد با همسر، نداشتن نهارت برای ورود به بازار کار، نداشتن مهارت فرزندپروری، بازتولید چرخه فقر و چرخه کار کودک و چرخه ازدواج کودک شود.

کودکان ازدواج نمی‌کنند، معامله می‌شوند

طبق آمار منتشر شده در سال 95، 34 هزار ازدواج دختربچه‌های 10 تا 15 ساله در کشور به ثبت رسیده و از این تعداد 2 هزار دختربچه از همسر خود جدا شده یا بیوه شده‌اند.

در بیشتر این ازدواج‌ها، خانواده‌ها دختر خود را در ازای خانه یا زمین مورد معامله قرار می‌دهند؛ و چقدر تلخ است که یک دختر 12 ساله یکباره وارد زندگی با مردی 40 ساله شود.

وجود کودکان مطلقه 15 ساله در کشور

به تازگی پروانه سلحشوری؛ رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی از تلاش برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران از 13 سال به 15 سال خبر داد و گفت: روند طولانی و فرسایشی بروکراسی در کشور، به‌عنوان یکی از دلایل اصلی تاخیر در حصول نتیجه در این مورد است. ما در فراکسیون زنان به جدّ پیگیر این موضوع هستیم. هرچند پیچیدگی و حساسیت‌های موجود در مسائل فرهنگی کشور، هم روند رسیدن به نتیجه را کند و هم ما را ملزم به بررسی‌های دقیق‌تر کرده است.

سلحشوری با اشاره به اینکه در کشور کودکان مطلقه 15 ساله داریم، اظهار داشت: از یک طرف ازدواج کودکان برای عده‌ای مثل ما، مسئله و اشکال است و از طرفی دیگر، برای عده‌ای یک امر واجب تلقی می‌شود و ممکن است نه تنها این کار را ازدواج کودک ندانند که حتی بر این باور و عقیده باشند که این امر در واقع ازدواج دختری است که به سن شرعی رسیده و ازدواج در چنین سنی، باید در قانون لحاظ شود.
 
همانطور که این نماینده مجلس می‌گوید در برخی از خانواده‌ها از سر آگاهی و با توجه به اینکه دختر به سن شرعی رسیده، ازدواج او امری واجب تلقی می‌شود. زیرا که در شرایط فعلی و با کاهش سن بلوغ در میان نوجوانان و کودکان، ناهنجاری‌های بسیاری در جامعه بروز پیدا کرده و ممکن است که منجر به دوستی های خارج از عرف با جنس مخالف در سنین پایین و به دور از نظارت خانواده ها شود و معضلات زیادی را برای دختران نوجوان و خانواده‌هایشان ایجاد کند. بنابراین می‌توان گفت که گاهی ازدواج در سن پایین اقدامی مثبت می‌باشد.
 
اما آن دسته از ازدواج‌های کودکان که از اجبار خانواده‌ها و به صورت یک معامله شکل می‌گیرد و تعداد آن نیز کم نیست، تبعات منفی بسیاری را به بار می‌آورد. بنابراین باید در خصوص این دسته از ازدواج‌های کودکان کارشناسان و قانون‌گذاران توجه ویژه نمایند.

منبع : امروز فردا را می سازیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.