×

جیب بری مجازی

جیب بری مجازی

پیشرفت علم و فناوری، همه روزه شاهد تکامل جرایم در کشور هستیم مجرمان با استفاده از فناوری‌های روز، اعمال مجرمانه خود را به عرصه ظهور می‌‌رسانند

جیب-بری-مجازی وکیل 

پیشرفت علم و فناوری، همه روزه شاهد تکامل جرایم در کشور هستیم. مجرمان با استفاده از فناوری‌های روز، اعمال مجرمانه خود را به عرصه ظهور می‌‌رسانند

 دانش‌آموخته حقوق  با پیشرفت علم و فناوری، همه روزه شاهد تکامل جرایم در کشور هستیم. مجرمان با استفاده از فناوری‌های روز، اعمال مجرمانه خود را به عرصه ظهور می‌‌رسانند به نحوی که دیگر همچون گذشته نیازی به تلاش و اتلاف وقت فراوان برای رسیدن به مقاصد خود ندارند. از جمله این رفتارهای مجرمانه تکامل‌یافته، می‌توان به تکدی‌گری در فضای مجازی اشاره کرد. این دست از مجرمان با توسل به رایانه و اینترنت در کوتاه‌ترین زمان بدون نیاز به ژنده‌پوشی و ایراد آسیب به خود، برای اجرای سیاه‌بازی‌هایشان در راستای تحریک احساسات عمومی، از ارسال یک پیام در گروه‌های موجود در فضای مجازی بهره می‌گیرند . متکدیان الکترونیکی دیگر نیازی به حضور در خیابان‌ها و طی کردن چند صد متر در روز و قسم و آیه دادن عابران ندارند و بسته به حوادث روز جامعه از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند .

شناسایی کمپین‌ها در فضای مجازی توسط سودجویان

این روزها بازار کمپین‌ها در فضای مجازی سفره رنگینی برای این قبیل مجرمان است. برای نمونه می‌توان به کمپین‌های حمایت از حیوانات، حمایت از کودکان کار، محیط زیست، مبارزه با کودک‌آزاری و... اشاره کرد. متکدیان الکترونیکی با شناسایی گروه‌های مجازی اقدام به ارسال پیام در گروه‌ها در ساعات اوج مراجعه اعضا به این گروه‌ها می‌کنند و با مدد گرفتن از چند سیم کارت اعتباری و گوشی تلفن همراه،گدایی خود را آغاز می‌کنند. ابتدا با یک خط اقدام به ارسال چند تصویر از حیوانات ولگرد خیابانی می‌کنند که شرایط جسمانی مناسبی ندارند به همراه متن‌هایی سوزدار از قبیل این حیوان مورد کم‌لطفی صاحبش قرار گرفته یا در اثر برخوردهای غیر انسانی مورد آزار قرار گرفته و با سایر خطوط دوباره بازار گرمی و جملاتی را پیرو حمایت از این حیوان و مبارزه با عاملان این برخورد بیان می‌دارند . در زمان مناسبی که فضا مطلوب شده، با لحنی مادرانه اعلام می‌کنند که برای درمان و احیای این حیوان به شخصه توان مالی نداشته و نیاز به حمایت خیرین و حیوان‌دوستان دارندپس از فعالان و حامیان حیوانات درخواست می‌کنند به شماره حسابی که در گروه قرار می‌دهند، مبلغی ارسال کنند و به همین راحتی به نام کمپین و به کام خود تکدی‌گری می‌کنند.

سوءاستفاده از احساسات مردم

البته بسته به فصل نیز گاهی موضوعات را دسته‌بندی می‌کنند. مثلا با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمان بازگشایی مدارس، این نقشه را در دستور کار خود قرار می‌دهند که علی کوچولو به خاطر فقر خانواده و عدم توانایی مالی از حق رفتن به مدرسه و تحصیل محروم شده و تصویر کودکی را نیز که معصومانه به هم نسلان خود می‌نگرد که در تکاپوی خرید اقلام تحصیل هستند،در محوریت با این موضوع برای مخاطبان ارسال می‌کنند . این دست از مجرمان برای دستابی به مقاصد نامشروع خود از هر ترفندی بهره می‌برند و گاه تصویر دختر بچه‌ای را بر روی تخت بیمارستان در شرایطی که مادرش گریان است، سوژه خود قرار می‌دهند با عنوان اینکه مادر برای تهیه هزینه‌های درمان کودکش به هر ریسمانی چنگ زده، اما به دلیل بالا بودن این هزینه‌ها از پرداخت عاجز شده و همسرش نیز که کارگری فصلی است و درآمد چندانی ندارد تا کفاف هزینه‌ها را بدهد و در صورت نپرداختن هزینه‌های درمان، این کودک جانش را از دست خواهد داد. حال آنکه این تصویر اصلا مصداق موضوع اعلامی نبوده و دختر خردسال به علتی همچون افتادن از تاب، آسیب دیده و مادر به خاطر موفقیت‌آمیز بودن عمل و رفع خطر از سر کودکش، اشک شوق می‌ریزد .

تغییر شیوه تکدی‌گری از سنتی به مدرن

هر چند تکدی‌گری به شکل سنتی همچنان در خیابان‌ها و چهارراه‌ها خود‌نمایی می‌کند و در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات در مواد 712 و 713 جرم انگاری و تعیین مجازات شده است، اما متکدیان الکترونیکی که با توسل به رایانه و مخابرات اقدام به تکدی‌گری می‌کنند، مصداق بارز ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای هستند، چرا که برای عملیاتی کردن نقشه خود از سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی بهره می‌گیرند. باید پذیرفت متکدیان از گذشته تا به امروز با وجود تغییر شیوه، همچنان حول یک محور ارتزاق می‌کنند و آن چیزی جز نشانه رفتن حس نوع‌دوستی و تحریک احساسات افراد نیست. در مواردی که کم نیز نیست، افراد خیر که قصد یاری‌رسانی به هم نوعان‌شان را دارند، در دام این متکدیان گرفتار می‌شوند و پس از توهین به احساسات‌شان، عطای این عمل خداپسندانه را به لقایش می بخشند به نحوی که اگر یک انسان نیازمند واقعی نیز به آن‌ها رجوع کند که واقعا مشکلی داشته باشد، دیگر سخت می‌توانند خود را برای یار‌ی‌رسانی قانع کنند.

از این رو نیاز است عموم جامعه هوشمندانه به این قبیل پیام‌ها واکنش نشان داده و صحت و سقم آن‌ها را برسی کنند و اگر قصد کمک به این دست کمپین‌ها ‌را دارند، از طریق موسسات خیریه معتبر که برای انجام این امور تاسیس شده و دارای شماره ثبت هستند، اقدام کنند .

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.