×

ایجاد آرشیو ملی اسناد حقوق شهروندی

ایجاد آرشیو ملی اسناد حقوق شهروندی

مسؤولان « دبیرخانه دائمی کنگره علمی حقوق شهروندی» و «سازمان اسناد و کتابخانه ملی» توافق کردند ارشیو ملی اسناد حقوق شهروندی را ایجاد کنند

ایجاد-آرشیو-ملی-اسناد-حقوق-شهروندی

مسؤولان « دبیرخانه دائمی کنگره علمی حقوق شهروندی» و «سازمان اسناد و کتابخانه ملی» توافق کردند ارشیو ملی اسناد حقوق شهروندی را ایجاد کنند.

 به نقل از دبیرخانه دائمی کنگره علمی حقوق شهروندی، مراسم اختتامیه اولین دوره تربیت مربی حقوق شهروندی شامگاه پنجشنبه 26 مرداد با حضور محمود رئیس زاده معاون توسعه مدیریت ومنابع سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران،  شهرام یوسفی فر معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مونس کشاورز دبیر کنگره علمی حقوق شهروندی و 200 تن از مربیان و کارشناسان مقوله حقوق شهروندی در محل ساختمان آرشیو ملی برگزار شد.

همکاری دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی

در بخش ابتدایی این مراسم، کشاورز، دبیر کنگره حقوق شهروندی با تمجید از مسؤولان سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: نگاه تعاملی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی باعث شد دریچه‌ای جدید در حوزه آموزش و تحقیق در حوزه حقوق شهروندی باز شود.

دبیر کنگره علمی حقوق شهروندی ضمن تقدیر از اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اظهار داشت: حمایت‌های خانم بروجردی باعث شد 200 تن از مربیان و دانش‌آموختگان در حوزه حقوق شهروندی طی دو روز با آخرین مفاهیم آموزشی در حیطه حقوق شهروندی آشنا شوند.

وی با یادآوری سخنان رئیس جمهور در خصوص مقوله حقوق شهروندی، ابراز داشت: ریاست محترم جمهور در بیانیه مقدماتی حقوق شهروندی اجرای حقوق شهروندی را منوط به عزم ملی، همگانی و ورود تمامی دستگاه های مرتبط اجرایی در این حوزه دانستند. امروز می‌توان گفت؛ سرکار خانم دکتربروجردی یکی از پیشگامان در تحقق این خواسته بر حق ریاست محترم جمهور هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حقوق شهروندی با مخاطب قرار دادن شرکت کنندگان در اولین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی، ادامه داد: نظر به اینکه شرکت کنندگان در این دوره از بیست استان، به نمایندگی از کل کشور حضور داشته اند، باید عزم خود را جزم کنند تا ضمن به روز کردن خود در گستره حقوق شهروندی، به عنوان نمایندگان دبیرخانه دائمی کنگره علمی حقوق شهروندی در تمام کشور نسبت به بسط، گسترش و آموزش در این عرصه همت گمارند.

کشاورز تاکید کرد: دبیرخانه دائمی کنگره علمی حقوق شهروندی کاملا غیردولتی است و تلاش دارد مفاهیم حقوق شهروندی را گسترش دهد.

وی در پایان گفت: قطعا این دبیرخانه به منشور حقوق شهروندی نیز نگاه ویژه‌ای دارد و بر این اساس نیز با برگزاری جلسات متعدد بررسی این منشور، از ابعاد مختلف منشور حقوق شهروندی را بررسی و نکات مغفول از آن را احصا و مطرح کند.

بحث حقوق شهروندی دیر مطرح شد

در بخش دیگری از این مراسم، محمود رئیس زاده، معاون توسعه مدیریت ومنابع سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، گفت: حقوق شهروندی موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه خیلی دیر در نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و باید زودتر به آن پرداخته می‌شد، هرچند آموزه های دینی ما دراین خصوص بی نظیر است.

وی ادامه داد: عظمت موضوع حقوق شهروندی در کشور های جهان سوم مکشوف نشده است و باید از طریق دوره های آموزشی تبیین و تشریح شود. قطعا دوره‌هایی مانند اولین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی یکی از جمله اقداماتی است که در این عرصه مفید فایده خواهد شد.

رئیس زاده با یادآوری نگاه ویژه دین مبین اسلام به بحث حقوق شهروندی، خاطرنشان کرد: در دین اسلام موضوع حقوق شهروندی از نگاه الهی به صورت مبسوط مطرح شده است و ائمه معصومین آن را بارها تبین کرده‌اند، اما متاسفانه ما نتوانسته ایم به اندازه کافی از این موضوع مهم بهره ببریم.

وی در پایان، گفت: قطعا نگاه ویژه سازمان اسناد و کتابخانه ملی به دبیرخانه کنگره علمی حقوق شهروندی، برآمده از نوع فعالیت این دبیرخانه در چندسال اخیر بوده است و بنده به نیابت از رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اعلام می‌کنم که در کنار مسؤولان کنگره علمی حقوق شهروندی به بسط و گسترش این موضوع مهم خواهیم پرداخت.

«آرشیو ملی اسناد تاریخی حقوق شهروندی» ایجاد می‌شود

شهرام یوسفی فر معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران که به عنوان سخنران پایانی در این مراسم حضور داشت، گفت: در ساختمان آرشیو ملی ایران میلیاردها برگ از اسناد ملی کشور نگهداری می‌شود، در کتابخانه ملی هم بسیاری از کتب وجود دارد که برخی از آنها مرتبط با حقوق شهروندی است.

وی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری اولین دوره تربیت مربی حقوق شهروندی در مرکز ساختمان آرشیو ملی، بیان داشت: قطعا برگزاری این دوره در این ساختمان یک اتفاق مبارک است.

یوسفی فر با اشاره به ساختار آرشیوهای جهانی، ابراز داشت: امروز در دنیا آرشیوها هستند که اسناد حقوقی و امثالهم را نگهداری می‌کنند.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی با پرداختن به پیشینه تاریخی حقوق شهروندی در ایران، یادآور شد: در کشور ایران بحث حق شهروندی و حقوق بشر، یک پیشینه تاریخی دارد. باید توجه داشت که هر مفهوم حقوقی، سیاسی و فرهنگی بر اساس یک سیر تکمیلی بوده است.

وی ادامه داد: برای نمونه می‌توان گفت: انقلاب مشروطه مفاهیم حقوق شهروندی را تبدیل به ساختار می‌کند اما دقیقا در کودتای 28 مرداد شاهد هستیم که تعرض معکوس برای سلب حقوق شهروندی و مشروطیت شکل می‌گیرد.

یوسفی فر با پیشنهاد برگزاری برنامه مشترک به دبیرخانه دائمی کنگره علمی حقوق شهروندی، گفت: با توجه به همت دبیرخانه دائمی کنگره علمی حقوق شهروندی در سال‌های اخیر، مرکز آرشیو ملی از مسؤولان این کنگره می‌خواهد، نخستین کنگره «تاریخ حقوق شهروندی» را در مرکز آرشیو ملی برگزار کنند.

وی درادامه در پاسخ به درخواست  نوروزی ، رئیس شورای سیاست گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی مبنی بر ایجاد آرشیم ملی اسناد حقوق شهروندی بیان داشت: بنا بر تعاملی که با دبیرخانه کنگره علمی حقوق شهروندی داریم، تلاش می‌کنیم دستورالعملی را ایجاد کنیم تا تمام اسناد در حوزه حقوق شهروندی را به کمک دبیرخانه دائمی کنگره علمی حقوق شهروندی جمع آوری و نگهداری کنیم .

گفتنی است در پایان این مراسم و قبل از اختتامیه رسمی، ضمن اهدای جوایز برگزیدگان در دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی، از مقام علمی و تلاش‌های سرکار خانم دکتر اشرف بروجردی با اهدای هدیه و لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.