×

اعمال جریمه خودکار خودورهای فاقد معاینه فنی

اعمال جریمه خودکار خودورهای فاقد معاینه فنی

افزایش ترافیک کلانشهرها در هفته اول مهر و به طبع آن افزایش شاخص‌های آلاینده هوا در حالی رخ داده است که به زودی با کاهش دما دوباره شاهد وقوع پدیده وارونگی دما و رسیدن روزهای ناسالم هوا یا در مرز هشدار خواهیم بود

اعمال-جریمه-خودکار-خودورهای-فاقد-معاینه-فنی وکیل 

افزایش ترافیک کلانشهرها در هفته اول مهر و به طبع آن افزایش شاخص‌های آلاینده هوا در حالی رخ داده است که به زودی با کاهش دما دوباره شاهد وقوع پدیده وارونگی دما و رسیدن روزهای ناسالم هوا یا در مرز هشدار خواهیم بود.

ین درحالی است که درطول سال گذشته مسئولان در حوزه‌های مرتبط از اقدامات ویژه خود برای کاهش میزان ذرات آلاینده بارها و بارها سخن گفته‌اند.

اشاره به این نکته ضرورت دارد که با توجه به سهم بالای خودروها در آلوده کرده هوا به‌نظر می‌رسد اکنون باید شاهد اجرای تدابیر اثرگذار در این زمینه بود. به‌عنوان مثال در آخرین روزهای زمستان گذشته وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از سهم 85درصدی خودروها در آلودگی هوای پایتخت خبر داده و براین اساس بر لزوم توجه به دو مقوله ترافیک و آلودگی هوا در برنامه‌ریزی‌های شهری تاکید کرده بود. آنچه که علی‌اصغر رجبی، مدیرمرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست هم آن را تایید کرد. البته این شرایط تنها مختص کلانشهر تهران نیست در سایر شهرهای بزرگ کشور نیز شرایط مشابه است. به عنوان نمونه تیرماه گذشته منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز عنوان کرد که منابع آلودگی هوا مختلف هستند و آمارها حدود 60 تا 70 درصد را به خودروها نسبت می‌دهند، در رتبه بعدی صنایع و در نهایت نیروگاه‌ها در این فهرست قرار دارند.  حسین محمدی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز هم اسفندماه گذشته از سهم 62درصدی خودروها در آلودگی هوای کلانشهر کرج خبر داده بود.

 اتصال بانک اطلاعات مراکز معاینه فنی به سیمفا

اما اینکه چرا با وجود مشخص بودن یکی از عامل‌های مهم آلودگی هوا که سهم بسیار زیادی نیز در تولید آلاینده‌ها دارد باز در فصول سرد سال همچنان باید با این پدیده مواجه باشیم، پرسش مهمی است که پاسخ آن را در علمی بودن یا نبودن، همچنین قابلیت اجرایی داشتن طرح‌ها و تدابیری که اتخاذ می‌شود باید جستجو کرد. به‌عنوان مثال می‌توان به طرح کاهش (LEZ) اشاره کرد که پاییز سال گذشته برای نخستین‌بار در پایتخت به اجرا درآمد. طبق این طرح همه خودروهای بدون معاینه فنی که سن تولید آنها بیش از پنج سال بود، توسط دوربین‌های شهری جریمه می‌شدند.

بر این اساس، بانک اطلاعات مراکز معاینه فنی تهران به سامانه کشوری سیمفا و پلیس راهور متصل شد تا استعلام وضعیت معاینه فنی خودروها به سرعت ممکن شود. اما این تنها گام نخست بود و طراحان طرح کاهش، بر مدیریت تردد خودروهای فرسوده و کاربراتوری تأکید داشتند. این درحالی است که سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران که مدیر اجرایی گام نخست این طرح نیز بود، معتقد است طرح اجرا شده، سایه طرح کاهش هم نیست. مبنای این طرح Low Emission Zone در واقع دسته‌بندی خودروها از منظر آلایندگی است تا اجازه تردد خودروهای سالم داده شود و خودروهای آلاینده برای تردد محدود و محدودتر شوند.

با این وجود هفته گذشته حسینی‌منش اعلام کرد که اگرچه قرار بود طرح کاهش به مرور تکمیل شود، اما اجرایی شدن طرح کاهش به طور کامل در اختیار شهرداری نیست و تصمیم گیر اصلی آن کارگروه ملی مبارزه با آلودگی هواست و در دولت باید در خصوص آن تصمیم‌گیری شود. مدیریت شهری منتظر ابلاغ این موضوع از سوی دولت است و ما امکان اجرایی کردن این محدودیت را داریم.

  2برابر شدن مردودی خودروها در معاینه فنی

در این میان اجرایی شدن حد مجاز آلایندگی در مراکز معاینه فنی تهران هم ایده ‌دیگری بود که این امیدواری را می‌داد که امسال ریه‌های کلانشهر تهران کمتر پذیرای ذرات آلاینده باشد،  این درحالی است که پیش از این مردودی خودروها به لحاظ آلایندگی هشت تا 10 درصد بود که در دور موتور کم به 20درصد رسیده و نشان دهنده آن است؛ مردودی خودروها دو برابر شده که اگر در دور تند موتور نیز حد مجاز آلایندگی اجرایی شود، میزان مردود شدن خودروها در معاینه فنی افزایش دو برابری خواهد داشت. با این وجود به‌طور قطع باید اهرمی برای مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی وجود داشته باشد تا بتوان در گام بعدی از اعمال سختگیری‌های بیشتر در زمینه قبولی وسایل نقلیه در این آزمون فنی گفت. آنچه که شاید اعمال جریمه خودکار خودروهای فاقد معاینه فنی یکی از راهکارهای آن باشد. بر این اساس روز گذشته کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان تهران در خصوص اعمال جریمه خودکار خودروهای فاقد معاینه فنی با توجه به کاهش سن معاینه فنی از پنج سال به چهار سال عنوان کرد؛ مقرر شده است استقرار و بهره‌برداری این امر در سامانه سیمفا پیگیری شود. همچنین از پلیس خواسته شده تا برخورد قانونی کامل را با خودروهای فاقد معاینه فنی، دودزا و کامیون‌های آلاینده کماکان در دستور کار داشته باشد. بنابراین به‌نظر می‎رسد؛ اجرای طرح جریمه خودکار خودروهای فاقد معاینه فنی در دستور کار قرار دارد و اهرمی برای مالکان خودرو جهت مراجعه به مراکز معاینه فنی و رفع ایرادات وسیله نقلیه‌شان خواهد بود.

  تشکیل جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران

از سوی دیگر دیروز با توجه به ابلاغ قانون هوای پاک و از طرفی پیش‌بینی تمهیدات لازم همزمان با آغاز نیمسال دوم سال و در آستانه ورود به فصل سرما، کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد و در آن از اعمال تغییراتی در برخی تکالیف قانونی دستگاه‌ها در این قانون سخن گفته شد.ضمن اینکه مقرر شد تا  همه دستگاه‌های مسئول، گزارش عملکرد خود در خصوص تکالیف قانونی مربوطه را به دبیرخانه ارائه کنند. به هر حال اگر چه تدابیر تنبیهی و منع تردد برای خودروهای آلاینده ایده‌هایی هستند که در صورت اجرایی شدن دقیق آن می‌توان به کاهش درصدی از میزان تولید آلاینده‌ها امیدوار بود.

  فضای سبز شهری متحرک

در این میان باید توجه داشت می‌توان از راهکارهای دیگری جز معاینه فنی، گسترده‌تر‌کردن حلقه طرح ترافیک و ممنوعیت تردد پلاک‌های خاص  اعمال سختگیری‌های بیشتر برای معاینه فنی خودروها، جایگزینی سوخت‌‌های فسیلی با انرژی‌های تجدید پذیر و مواردی از این قبیل استفاده کرد. به‌طور مثال  مسئولان مدیریت شهری مادرید در اسپانیا دست به ابتکاری جالب توجه به منظور کاهش آلودگی هوا زده است؛ شورای شهر مادرید درنظر دارد فضای سبز شهری را در این کلانشهر گسترش دهد. از این رو نمایندگان شورای شهر برای آرام سازی محیط شهری، با اجرای طرح بلند پروازانه باغچه‌های متحرک موافقت کردند. طرح باغچه‌های متحرک از  ایده‌های خلاقانه مارک گرانین یکی از هنرمندان اسپانیایی بوده است. او با همکاری و مشارکت مهندسان توانست به یک اکوسیستم کامل قابل نصب روی سقف اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس دست پیدا کند. سقف‌های سبز متحرک دارای سیستم آبیاری منحصر به فردی بوده که از نفوذ آب به داخل فضای کابین جلوگیری می‌کند. ایده‌ای که به‎نظر جالب می‌رسد. هرچند که در ایران نیز سال‌ها قبل طرح باغ بام‌ها مطرح شد، اما به نتیجه‌ای فراگیر نرسید و طور قطع زمانی که این طرح در بناها به سرانجام نرسیده است، نمی‌توان به عملیاتی شدن آن روی سقف‌های متحرک امید زیادی داشت. به‌هرحال به زودی دمای هوا در بسیاری از کلانشهرهای کشور از جمله تهران سیر نزولی را تجربه خواهد کرد و دوباره روزهایی که آسمان خاکستری رنگ می‎‌شود و آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد فرا خواهد رسید. آن زمان است که مشخص می‌شود آیا تدابیر و برنامه‌های عنوان شده نقشی در رها شدن ساکنان شهر تهران از این پدیده آسیب‌زا داشته است یا دوباه امسال باید منتظر مانند تا از آسمان باران بیاد و بادی بوزد تا شهروندان کمی مجال تنفس بیابند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.