×

راه اندازی بانک جامع اطلاعات مجرمان

راه اندازی بانک جامع اطلاعات مجرمان

کنترل جرایم در جامعه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مورد توجه مسئولان قرار دارد که در این میان نظارت بر مجرمان می‌تواند‌ برای رسیدن به این هدف، موثر باشد، بنابراین برای دستیابی به این هدف ایجاد بانک اطلاعاتی مجرمان در دستور کار قرار گرفته است تا کسانی که سابقه بازگشت مجدد به زندان دارند به راحتی مورد شناسایی قرار گیرند ‌

راه-اندازی-بانک-جامع-اطلاعات-مجرمان

کنترل جرایم در جامعه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مورد توجه مسئولان قرار دارد که در این میان نظارت بر مجرمان می‌تواند‌ برای رسیدن به این هدف، موثر باشد، بنابراین برای دستیابی به این هدف ایجاد بانک اطلاعاتی مجرمان در دستور کار قرار گرفته است تا کسانی که سابقه بازگشت مجدد به زندان دارند به راحتی مورد شناسایی قرار گیرند.‌

 تشکیل بانک ‌اطلاعاتی محکومان مواد‌مخدر‌

 در این میان‌ رییس کل دادگستری مازندران تشکیل بانک جامع اطلاعاتی محکومان مواد‌مخدر استان را در راستای کاهش جمعیت کیفری ضروری می‌داند.

‌ حجت الاسلام محمدعلی تقوی فرد با اشاره به سیاست دستگاه قضایی برای کاهش جمعیت کیفری، تصریح می‌کند: گرچه   مجرمان به دلایلی چون گسترش امنیت، جلوگیری از ایجاد رعب و وحشت در جامعه و   مجازات ‌باید در حبس باشند، اما تشکیل بانک اطلاعاتی می‌تواند به طور نامحسوس این افراد را تحت نظر  دستگاه های امنیتی قرار دهد و همین موضوع سبب افزایش امنیت می‌شود.

‌وی تصریح می‌کند: در راستای کاهش جمعیت کیفری، تشکیل کارگروه بررسی راهکارهای کاهش جمعیت کیفری تشکیل بانک جامع اطلاعاتی محکومان مواد مخدر در اجرای احکام دادسرای مرکز استان ضروری ‌است.

 ‌‌تکمیل بانک اطلاعاتی مجرمان فراری

‌‌ معاون رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جمع‌آوری محکومان متواری یک ضرورت قضایی و مطالبه اجتماعی است، می‌گوید: بانک اطلاعاتی محکومان متواری در شرف کامل شدن است. محمد‌علی حمیدیان بیان می‌کند: جلب و جمع‌آوری محکومان متواری یک ضرورت قضایی و یک مطالبه اجتماعی است. معاون رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با تاکید بر مجازات مجرمان و پیشگیری از تکرار جرم اظهار می‌کند: با عنایت به بند 4و 5 اصل 156 قانون اساسی کشف جرم‌، تعقیب، مجازات و تعزیر مجرمان و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان از مهم‌ترین وظایف دستگاه قضایی است.

وی خاطر‌نشان می‌کند: ‌  معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه در سال جاری طرح جمع‌آوری محکومان متواری را در دستور کار قرار داده و ‌ با مشارکت موثر همه نهادهای متولی اعم از انتظامی‌، امنیتی و قضایی ما حصل اقدامات منجر به نتایج مثمر ثمری خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با تشریح ابعاد و زوایای این طرح اظهار می‌کند: تهیه بانک اطلاعاتی محکومان متواری در همه حوزه‌های قضایی استان در حال پیگیری است و با شناسایی جامع همه محکومان متواری‌، اقدام عاجل در راستای دستگیری این محکومان پس از صدور احکام جلب توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود.

حمیدیان خاطرنشان می‌کند:‌ با مدیریت مطلوب دستگاه قضایی و همکاری موثر نیروی انتظامی‌، اداره اطلاعات و بسیج مردمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان بیش از 50 درصد از محکومان متواری استان طی سال جاری جمع‌آوری شوند.

‌‌‌ راه‌اندازی بانک اطلاعات مجرمان مواد‌مخدر صنعتی

بانک اطلاعات مجرمان جرایم مواد مخدر صنعتی و روانگردان در دادگستری استان اصفهان راه اندازی می‌شود.

‌ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان اظهار می‌کند: برای مبارزه جدی‌تر با جرایم مواد‌مخدر به‌ویژه تولید، توزیع و مصرف مواد‌مخدر صنعتی و روانگردان، راه‌اندازی بانک اطلاعات مجرمان ضروری است.

محمدرضا قنبری می‌افزاید: با توجه به این موضوع، همکاری لازم برای جمع‌آوری آمار و اطلاعات و راه‌اندازی بانک اطلاعات مجرمان مواد مخدر صنعتی صورت گرفته است.

 ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی مجرمان سابقه‎دار

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان بیان می‌کند: ایجاد بانک اطلاعاتی و داشتن مشخصات دقیق از مجرمان باعث کنترل و شناسایی آنها در صورت ارتکاب جرم می‎شود.

محمدتقی شاکرمی‌ ‌ اظهار می‌کند: مجرمان خطرناک کسانی هستند که جرم را به عنوان یک عادت مرتکب می‎شوند، بنابراین اگر برای مجرمان شناسنامه‎ای نباشد باعث به وجود آمدن باندهای جرایم حرفه‎ای از جمله قاچاق مواد‌مخدر، پولشویی و... می‎شود و این جرایم می‎تواند سازمان یافته باشد.

وی با بیان اینکه افراد از نظر ظاهری تغییر قیافه می‎دهند و با شناسنامه و مدارک جعلی گوناگون جرم‎های مختلفی انجام می‎دهند‌،  اظهار می‌کند: ایجاد بانک اطلاعاتی و داشتن مشخصات دقیق از این افراد باعث کنترل و نظارت بیشتری بر مجرمان و شناسایی سریع آنها در صورت ارتکاب جرم می‎شود.

شاکرمی‌ ادامه می‌دهد: در این زمینه همکاری همه دستگاه‎های مربوطه با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‎های اجتماعی ضرورت دارد که در این خصوص باید کارگروه‎های تخصصی پژوهشی از کارشناسان با تجربه تشکیل شود و زندانیان خطرناک توسط سازمان زندان‎ها طبقه‎بندی شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه ‌برخورد قاطع در بحث دعاوی در مراحل بدوی و تجدیدنظر صورت پذیرد‌، اظهار می‌کند: در بحث مرخصی و عفو، اقدامات لازم صورت گیرد و پیشگیری وضعی در رأس همه کارها باشد.

وی بر شناسایی افراد پرخطر در محله‎های گوناگون شهر توسط منابع اطلاعاتی و افراد موثق، مورد اطمینان و اعضای هسته‎های حفاظت اجتماعی تاکید می‌کند و می‌افزاید: با برنامه‎ریزی از طریق معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه هسته‎های حفاظت اجتماعی در این باره فعالیت‎های حرفه‎ای را فراگیرند و مجوز فعالیت و همکاری به این هسته‎ها داده شود.

شاکرمی‌ با اشاره به اینکه ‌تشکیل بانک اطلاعاتی مجرمان سابقه‎دار ضروری است، زیرا وجود چنین بانک اطلاعاتی هم زمینه شناسایی و تعقیب مجرمان باسابقه را تسهیل می‎بخشد و هم اهرمی‌برای پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرم محسوب می‎شود‌، ادامه می‌دهد: البته این بانک اطلاعاتی مجرمان باید تحت نظارت حفاظت اطلاعات دادگستری‎ها تشکیل شود تا جای هیچ‌گونه سوء‌استفاده احتمالی نباشد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.