×

شیوه ابلاغ تغییر کرده ، ابلاغ های قضایی از طریق سامانه الکترونیک انجام می شود

شیوه ابلاغ تغییر کرده ، ابلاغ های قضایی از طریق سامانه الکترونیک انجام می شود

شیوه ابلاغ تغییر کرده ابلاغ‌های قضایی از طریق سامانه الکترونیک انجام می‌شود

شیوه-ابلاغ-تغییر-کرده-،-ابلاغ-های-قضایی-از-طریق-سامانه-الکترونیک-انجام-می-شود وکیل 

 پرسش مخاطب درباره نحوه ابلاغ قضایی این است:

سلام. چند وقت پیش بدون اطلاع قبلی برادرم را با حکم جلب گرفتند. یعنی نه ابلاغیه داده بودند و نه هیچ خبری. لازم به ذکر است که حدود نیم ساعت قبل آن برادرم در دادگاه دیگری که خودش شاکی بود. وقتی ازقاضی پرسیدیم  گفت ما ابلاغ را در سامانه ارسال کردیم. آیا با پیام می‌شه ابلاغیه فرستاد؟ آیا این قانون جدید هست؟

پاسخ کارشناسان :

به موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 قوه قضائیه موظف است اوراق قضائی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نماید. مراجعان به قوه قضائیه موظفند جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضائی به "سامانه‌ ثنا" که به این منظور ایجاد گردیده مراجعه کنند.

سامانه ابلاغ، سامانه‌ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه اینترنت قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا، نماینده قانونی آنان، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی است.

بر اساس سامانه مذکور کلیه ابلاغ‌های صادره به اشخاص و پیوست‌های آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال می‌گردد.

حساب کاربری، عبارت است از نشانی الکترونیکی که هریک از مراجعان به قوه قضائیه به منظور دسترسی به سامانه ابلاغ اختصاص یافته است. این نشانی یک شناسه کاربری و گذار واژه است.

ماده 655 آیین دادرسی کیفری ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را کافی دانسته و تبصره این ماده نیز ابلاغ الکترونیکی را قابل پذیرش می‌داند.

در گام اول، سامانه ثنا جهت ثبت نام اشخاص حقیقی ایجاد شده است. مراجعان به قوه قضائیه می‌بایست ابتدا در سامانه ثبت نام الکترونیکی (سامانه ثنا) ثبت نام نمایند؛ پس از ثبت نام و احراز هویت، حساب کاربری (شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ) به ایشان تخصیص می‌یابد.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.