×

با اجرای قانون جدید، اعدام به موارد استثنایی محدود می شود

با اجرای قانون جدید، اعدام به موارد استثنایی محدود می شود

یک حقوقدان گفت ‌ با اجرای قانون جدید کل اعدام‌ها از بین نمی‌رود بلکه غالب آنها تخفیف پیدا می‌کند و مجازات اعدام به موارد استثنایی محدود می‌شود

با-اجرای-قانون-جدید،-اعدام-به-موارد-استثنایی-محدود-می-شود وکیل 

یک حقوقدان گفت:‌ با اجرای قانون جدید کل اعدام‌ها از بین نمی‌رود بلکه غالب آنها تخفیف پیدا می‌کند و مجازات اعدام به موارد استثنایی محدود می‌شود.

علیرضا آذربایجانی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با دستور اجرای قانون جدید «الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» از سوی رئیس قوه قضائیه اظهار کرد:‌ این قانون مجازات‌های محکومین به مواد مخدر را تخفیف داده و مشخصاً مجازات اعدام را به شکل محدودتر اعمال کرده و سایر مجازات‌ها را نسبت به این جرم اعمال می‌کند. این بخشنامه در واقع شرایط اجرایی و تأکید بر اجرای این قانون را به دادگاه‌ها اعلام کرد.

وی در ادامه افزود: به عبارت دیگر این بخشنامه تأثیرات ماهیتی در ارتباط با آن قانون ندارد بلکه تأکید و تصریح به شرایط اجرایی قانون اخیر کرده است.

 این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: در نظام قانونی کشورهای دنیا که کشور ما هم با همین قاعده انطباق دارد اگر مجازات جرمی تخفیف پیدا کند، این تخفیف نسبت به پرونده‌هایی که در جریان رسیدگی است و یا پرونده‌هایی که حکم صادر شده و آن حکم هنوز اجرا نشده با توجه به مقررات قانون مجازات اسلامی اعمال می‌شود، بنابراین این بخشنامه بر همه این موارد تأکید کرده و مسئول و ناظر بر اجرای آن را هم دادستانی‌ها و دادسراهای محل اجرای حکم قرار داده است.

این حقوقدان در رابطه با اینکه قانون جدید چه مجرمانی را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: وقتی این قانون تصویب شده یک سری از موارد را از شمول اعمال این قانون استثناء کرده است، به عنوان مثال کسانی که از اطفال یا خردسالان زیر 18 سال به عنوان ابزار تحقق جرم برای جابجایی مواد مخدر استفاده می‌کنند و یا کسانی که مجموعه موارد حمل‌شان بیش از به عنوان مثال 50 کیلوگرم باشد در ارتباط با تریاک یا غیره باشد شامل این قانون نمی‌شوند.

وی در ادامه گفت:‌ اگر موارد استثناء را کنار بگذاریم سایر متهمین مواد مخدر می‌توانند مشمول این قانون جدید قرار بگیرند.

آذربایجانی بیان کرد:‌ همیشه در ارتباط با شمول یک مصداق نسبت به یک قانون باید بدانیم که هر پرونده می‌تواند شرایط ویژه و اجرای خاص خود را داشته باشد و آن مرجع قضایی است که در نهایت در هر پرونده باید تشخیص بدهد که آیا این مصداق، مصداقی است که منطبق با مواردی است که مشمول تخفیف می‌شود یا مواردی که مشمول استثناء است و از آن تخفیف بهره‌مند نمی‌شود.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا با اعمال قانون جدید کل اعدام‌ها متوقف می‌شود؟ گفت: کل اعدام‌ها متوقف نشده ولی بخش قابل توجهی از آنها متوقف می‌شود، چون این مقررات و بخشنامه‌ای که شرایط اجرای آن را تثبیت کرده است اکثر مواد مخدر را شامل می‌شود بنابراین نباید گفت کل از بین می‌رود بلکه غالب آنها تخفیف پیدا می‌کند و مجازات اعدام به موارد استثنایی محدود می‌شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.