×

دعوای موجر و مستاجر ممنوع

دعوای موجر و مستاجر ممنوع

در محاکم دادگستری یکی از بیشترین دعاوی که به چشم می خورد دعوای بین مالک و مستاجر است اگر هر یک از آنان از حقوق و تعهدات قانونی و قراردادهای خود آگاهی داشته باشند، از بروز مشکلات عدیده‌ای جلوگیری خواهد شد

دعوای-موجر-و-مستاجر-ممنوع

در محاکم دادگستری یکی از بیشترین دعاوی که به چشم می خورد دعوای بین مالک و مستاجر است .اگر هر یک از آنان از حقوق و تعهدات قانونی و قراردادهای خود آگاهی داشته باشند، از بروز مشکلات عدیده‌ای جلوگیری خواهد شد.

آگاهی از این حقوق و تعهدات و پیشگیری از وقوع اختلافات بیشتر، بهانه ای برای نوشتن این مطلب حقوقی شد. با انعقاد عقد اجاره مستاجر حق خواهد داشت تا از عین مستاجره استفاده کرده و اجاره بهای آن را به موجر پرداخت نماید.

در عقد اجاره با واژه هایی چون عین مستاجره- موجر و مستاجر – اجاره بها مواجه می شویم که معنای آنها برای همه ما روشن نیست همچنین عقد اجاره دارای شرایطی است که به اختصار و به زبانی ساده آنها را برای شما عزیزان بیان می کنیم:

دادگاه

 عقد اجاره: طبق قانون، «اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر در برابر مالی که به موجر می‌پردازد، برای مدت معین مالک منافع عین مستاجره می‌شود.» بنابراین تعریف، با انعقاد عقد اجاره مستاجر حق خواهد داشت تا از عین مستاجره استفاده کرده و اجاره بهای آن را به موجر پرداخت نماید. پس از پایان مدت اجاره، مستاجر، عین مستاجره را به موجر برگردانده و حقوق و تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر خاتمه می‌یابد.

عین مستاجره: منظور از عین مستاجره، مالی است که به اجاره واگذار می‌شود. عین مال ممکن است خانه، باغ، اتومبیل، درختان یک مزرعه یا هر مال دیگری باشد که مستاجر از آن استفاده کرده و پس از پایان مدت اجاره، به موجر برگرداند. برای مثال، موجر اتومبیل خود را به مستاجر اجاره می‌دهد تا مستاجر بتواند از آن استفاده کرده و سپس اتومبیل را به موجر بازگرداند.

موجر: شخصی که مالش را برای مدت معین به دیگری اجاره می‌دهد، موجر نامیده می‌شود. موجر مکلف است تا عین مستاجره را در اختیار مستاجر قرار دهد تا مستاجر بتواند از آن استفاده مطلوب نماید. همچنین، در صورتی که عین مستاجره نیازمند تعمیرات و اصلاحاتی گردد موجر مکلف است تا این تعمیرات را به هزینه خود انجام دهد.

مستاجر: شخصی که از منافع عین مستاجره استفاده می‌نماید، مستاجر نامیده می‌شود. مستاجر مکلف است تا شخصا از عین مستاجره استفاده نموده و تنها در صورتی که موجر راضی باشد، مستاجر می‌تواند عین مستاجره را به دیگری واگذار نماید. همچنین، مستاجر باید اجاره‌بها را در موعد مقرر به موجر پرداخت کرده و هیچ‌گونه خرابی در عین مستاجره ایجاد نکند.

 اجاره بها: در عقد اجاره، مستاجر مکلف است اجاره بها به موجر پرداخت نماید. مبلغ این اجاره بها با توافق طرفین تعیین می‌شود و با شروع عقد اجاره، مستاجر متعهد خواهد بود، این مبلغ را به روشی که با موجر توافق کرده است، پرداخت نماید. استفاده یا عدم استفاده از عین مستاجره تاثیری در تعهد مستاجر به پرداخت اجاره بها نخواهد داشت، برای مثال، در صورتی که اتومبیلی به اجاره داده شود ولی مستاجر به دلیل شکستگی پا نتواند از آن استفاده نماید، وی همچنان متعهد است اجاره بها را پرداخت نماید.

موجر باید عین مستاجره را به نحوی به مستاجره تحویل دهد تا مستاجر بتواند از عین مستاجره استفاده نماید

شرایط عقد اجاره: موجر باید عین مستاجره را به نحوی به مستاجره تحویل دهد تا مستاجر بتواند از عین مستاجره استفاده نماید، برای مثال، در صورتی که عین مستاجره یک خانه باشد، موجر باید خانه را تخلیه نموده و کلید آن را به مستاجر تحویل دهد.

همچنین عین مستاجره باید از اموالی باشد که استفاده از آن موجب تلف آن نشود و مستاجر قادر باشد پس از پایان مدت اجاره عین مستاجره را به موجر تحویل دهد. برای مثال، موجر و مستاجر نمی‌توانند توافق کنند تا موجر 10 کیلو میوه به مستاجر اجاره دهد تا مستاجر از آنها استفاده نماید، ولی اجاره میوه‌ها به منظور نمایش‌ آنها در یک برنامه تئاتر صحیح است.

مستاجر نیز متعهد است تا از عین مستاجره، استفاده متعارف و منطقی نماید برای مثال در صورتی که ملکی برای سکونت به اجاره واگذار شود، مستاجر نمی‌تواند آن را به آرایشگاه یا خیاطی تبدیل کند، بلکه وی متعهد است تا تنها در آن ملک سکونت نماید.

آگاهی از حقوق و تعهدات موجر و مستاجر، موجب می‌شود تا اختلافات کمتر شده و موجرین و مستاجرین به حقوق خود قانع بوده و تعهدات خود را نیز به موقع اجرا نمایند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.