×

صفر تا صد روند محاسبه و اخذ مالیات از اصناف

صفر تا صد روند محاسبه و اخذ مالیات از اصناف

دریافت هزار و 200 میلیارد ریال مالیات از اصناف در سال جاری پیش بینی می شود

صفر-تا-صد-روند-محاسبه-و-اخذ-مالیات-از-اصناف وکیل 

در لایحه بودجه، اخذ مالیات یکی از مهم ترین منابع درآمد محسوب شده است. امسال نیز در پایان دوره اظهارنامه های مالیاتی بازاریان، اصناف و صاحبان درآمد به اداره کل امور مالیاتی ارائه شد اما در این میان اصناف از شرایط پرداخت مالیات خود رضایت نداشتند و بسیاری از افراد بخش حقیقی و حقوقی نیز مدعی بودند که با وجود آن که اظهارنامه خود را به شکل الکترونیکی ارائه کرده اند اما مشمول بررسی مجدد شده و یا هنگام ارائه اظهارنامه ها مبالغی به عنوان مانده مالیات سال قبل از آن ها اخذ شده است. برای گرفتن پاسخ این سؤالات و رفع ابهامات و نگرانی هایی که در مورد افزایش مالیات وجود دارد با مدیر کل امور مالیاتی استان به گفت و گو پرداختیم. «جواد انوری» معتقد است که در راستای اجرای مطلوب عدالت مالیاتی روش خوداظهاری مالیاتی برای مؤدیان در نظر گرفته شده است و اگر اظهارنامه ها کامل باشد فقط 15 درصد از آن ها دوباره بررسی می شود.وی با بیان این که بر نرخ مالیات بر ارزش افزوده هر سال یک درصد اضافه می شود، تصریح می کند: تکیه دولت بر درآمدهای مالیاتی به معنی افزایش 2 برابری مالیات نیست و به طور منطقی هر سال به نسبت سال قبل این افزایش انجام می شود.گفت و گوی ما با این مسئول را که طی آن به تعبیری صفر تا صد روند محاسبه و اخذ مالیات بر ارزش افزوده بررسی شده است، در ادامه می خوانید.

مالیات اصناف چگونه تعیین می شود و چرا شرایط استان هایی مانند خراسان شمالی در این روند در نظر گرفته نمی شود؟

اصل مالیات که هر سال اخذ می شود براساس توافقی است که سازمان امور مالیاتی با شورای اصناف کشور دارد.در عملکرد سال 91 مالیات بر مبنای خوداظهاری در اجرای مقررات ماده 158 قانون مالیات های مستقیم، برای صاحبان مشاغل، بندهای الف، ب و ج ماده 95 است. طبق ماده 95 قانون مالیات های مستقیم صاحبان این مشاغل، دارندگان کارت بازرگانی، واردکنندگان و صادرکنندگان، صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی که برای آن ها جواز تأسیس و پروانه بهره برداری صادر شده باشد، بهره برداران معادن و مشاغل دیگر مانند آن هستند. مشاغل موضوع بند ب، صاحبان مشاغل ساختمانی، چاپخانه داران و همچنین صاحبان مراکز فرهنگی، مشاغل فیلم برداری، پزشکان، صاحبان تالارهای پذیرایی و مانند آن و تعداد دیگری از مشاغل هستند. این افراد به موجب این قانون مکلف به ثبت درآمدهای خود شده اند و باید دفاتر و اسناد و مدارک موجود را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده نگهداری و ارائه کنند. بخشی از این افراد مکلف به ثبت درآمدهای خود در دفاتر هستند و نمونه دفاتر توسط سازمان امور مالیاتی تهیه و در اختیار آن ها قرار می گیرد. این افراد به شرط آن که اظهارنامه آن ها نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال قبل کمتر نباشد، مشمول خوداظهاری می شوند. صاحبان مشاغل دارای پروانه تولید در مراکز استان‌ها نسبت به عملکرد سال قبل 14 درصد و در دیگر شهرستان ها 12 درصد، مالیات پرداخت می کنند و دیگر مشاغل در مراکز استان ها 16 درصد نسبت به سال قبل و در دیگر مناطق 14 درصد مشمول مالیات می شوند. از میان اظهارنامه های ارائه شده، فقط 15 درصد آن ها بررسی می شود و بقیه بدون رسیدگی قطعی خواهد شد. در واقع خوداظهاری در راستای اجرای مطلوب عدالت مالیاتی، استفاده بهینه از منابع و توسعه و ترویج فرهنگ خوداظهاری انجام می شود. از سویی این درصدها در سراسر کشور یکسان است و تعدیل نخواهد شد.

در مورد اظهارنامه ها ذکر شده است که اگر به صورت الکترونیکی ارائه شود، افراد از مشوق‌هایی برخوردار می شوند. آیا بسترهای ارائه الکترونیکی اظهارنامه ها در استان مهیاست؟

بله، اگر این بستر مهیا نبود 97 درصد از مشمولان اظهارنامه های خود را به طور الکترونیکی ارائه نمی‌کردند. امسال از 42 هزار و 723 اظهارنامه ای که دریافت کرده ایم، 97 درصد آن به شکل الکترونیکی ارائه شده است. تکمیل و تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر مشوق هایی در پی دارد اما در غیر این صورت، جریمه هایی نیز به آن ها تعلق می گیرد. مؤدیانی که اظهارنامه خود را به شکل الکترونیکی تسلیم کنند می توانند در صورت تقسیط مالیات، 40 درصد آن را نقدی و بقیه را تا پایان ماه جاری در 6 قسط پرداخت کنند اما در غیر این صورت، باید مالیات را همراه با اظهارنامه ارائه کنند. اگر درآمد مشمول مالیات مشخص شده قطعی با رقم اظهار شده از سوی مؤدی بیش از 15 درصد اختلاف داشته باشد، علاوه بر تعلق جریمه های مقرر که بخشودگی هم ندارد تا 3 سال بعد از ابلاغ مالیات مشخصه قطعی از هر گونه تسهیلات و بخشودگی های مقرر در قانون مالیات ها هم محروم خواهند شد. در هر صورت اداره کل امور مالیاتی مکلف است طی یک سال به اظهارنامه ها بر مبنای مدارک ارائه شده رسیدگی کند. اگر مواردی هم مبهم باشد که به طور قطع هست، از مراجع ذی صلاح استعلام می کنیم که در صورت رفع ابهام، مالیات بر مبنای خوداظهاری اخذ و در غیر این صورت با آن برخورد می شود.

شرکت های بزرگ و صاحبان کارگاه ها و افراد حقیقی و حقوقی که از طریق شرکت های حسابرسی، گزارش حسابرسی مالیاتی خود را به اداره کل امور مالیاتی ارائه می کنند و حسابرسان معتقدند که با وجود آن که اداره کل امور مالیاتی باید گزارش حسابرسی را بدون رسیدگی قبول کند اما این کار را نمی کند؛ چرا؟

قبول گزارش حسابرسی مالیاتی موکول به آن است که مؤدی، گزارش حسابرسی مالی را نسبت به صورت‌های مالی که طبق استانداردهای حسابرسی توسط همان حسابدار رسمی یا مؤسسه تنظیم شده ضمیمه گزارش حسابرسی مالیاتی همراه با اظهارنامه مالیاتی کند و یا حداکثر طی 3 ماه از تاریخ مهلت تسلیم اظهارنامه، تحویل داده باشد. اگر پاسخ منطبق با قانون و مقررات مالیاتی حسب نظر رئیس اداره امور مالیاتی کافی نباشد موضوع به یک هیئت 3 نفره که متشکل از نماینده سازمان امور مالیاتی کشور، جامعه حسابداران و یک حسابدار رسمی غیرشاغل است ارجاع داده می شود و رأی مورد نظر مبنا قرار

می گیرد. لازم به ذکر است قبل از آن با این افراد مکاتبه می شود و اگر مکاتبه ما را قانع نکند، به شورای 3 نفره ارجاع داده می شود.

مالیات بر ارزش افزوده از جمله مواردی است که در مورد آن سؤال می شود. چرا هر سال درصد آن افزایش پیدا می کند؟

قانون مقرر کرده است هر سال یک درصد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود. در حال حاضر پس از گذشت 3 سال از اجرای این طرح، نرخ این مالیات 6 درصد است. این مالیات در واقع مالیات بر مصرف است و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در حال اجراست اما نرخ آن در کشورهای مختلف متفاوت است. در هر حال، عرضه کالاها و ارائه خدمات و واردات برخی از کالاها از پرداخت این مالیات معاف است. کالاهایی مانند محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، انواع کود، سم و بذر، آرد خبازی، نان، گوشت، قند و شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر و طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور می شود و مانند آن ها شامل معافیت از این مالیات است.

در سال جاری میزان دریافت این مالیات چقدر بوده و آیا سهم شهرداری ها از آن پرداخت شده است؟

تا کنون 194 میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده و 830 میلیارد ریال مالیات مستقیم اخذ شده است. از کل مالیات بر ارزش افزوده، 176 میلیارد ریال نیز عوارض به شهرداری و دهیاری های استان پرداخت شده است.

پیش بینی می شود امسال چقدر مالیات از مردم استان اخذ شود و آیا افزایش درآمدهای مالیاتی به معنی افزایش دریافت مالیات است؟

120 میلیارد تومان پیش بینی شده است و اگر افزایش هم یابد از طریق منابع جدید است و این گونه نیست که مالیات ها را 2 برابر کنیم و یا افزایش غیرمنطقی داشته باشد.

روزنامه خراسان شمالی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.