×

روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز

روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز

مدت زیادی از فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد نمی‌گذرد برخی از این کمپ ها که تحت نظارت نهادهای مسئول قرار دارند اقدامات خوبی را برای کنترل معضل اعتیاد انجام داده اند اما دراین بین تعدادی کمپ‌ها نیز بدون هیچ گونه نظارتی فعالیت می کنند وازشیوه‌های غیر علمی، خشن وغیر استاندارد برای ترک اعتیاد استفاده می کنند

روند-مقابله-با-کمپ-های-ترک-اعتیاد-غیرمجاز وکیل 

مدت زیادی از فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد نمی‌گذرد .برخی از این کمپ ها که تحت نظارت نهادهای مسئول قرار دارند اقدامات خوبی را برای کنترل معضل اعتیاد انجام داده اند اما دراین بین تعدادی کمپ‌ها نیز بدون هیچ گونه نظارتی فعالیت می کنند وازشیوه‌های غیر علمی، خشن وغیر استاندارد برای ترک اعتیاد استفاده می کنند. وجود این کمپ ها وناکارآمدی آنها در درمان اعتیاد نگرانی های فراوانی را درپی داشته است.ازاین رو برخورد با کمپ های غیرمجاز وجلوگیری از رشد آنها دردستور کار مسئولان قضایی قرار گرفته است .

«علی فرهادی» دادستان عمومی و انقلاب کرج

تقویت مراکز مجاز ترک اعتیاد خصوصی، کمک زیادی به دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌کند. در این بین فعالیت مراکز ترک اعتیادی که به همت ستاد مبارزه با مواد مخدر استان البرز راه‌اندازی شده اند، می‌توانند با ایجاد فضای بیشتر برای معتادان برای آنان کلاس‌های روان‌شناسی، مذهبی و ورزشی برگزار کنند تا افرادی که گرفتار اعتیاد شده‌اند بتوانند به فعالیت‌های درمانی این مراکز امیدوار باشند. هم‌اکنون بیش از 90 اردوگاه مجاز در شهرستان کرج فعالیت می‌کنند که در بازرسی و نظارت از حدود 60 مرکز، به کمپ‌هایی که شرایط بهداشتی یا فضای مناسب را نداشتند تذکر لازم برای رفع نواقص داده شده است و برخی نیز که شرایط لازم را نداشتند، تعطیل شده‌اند.

حجت‌الاسلام «اسماعیل صادقی نیارکی» دادستان عمومی و انقلاب قزوین

مسئولان قضایی استان با حساسیت خاصی کمپ‌های ترک اعتیاد را تحت نظارت قرار داده‌اند زیرا در سال‌های گذشته اتفاقاتی رخ داد و شکایاتی به دادسرا و دادستانی ارایه شد که نظارت جدی‌تر مسئولان را نیاز داشت و با تجدید نظر در برنامه نظارتی و برگزاری نشست با نهادهای وابسته به مبارزه با مواد مخدر، روند یاد شده به سمتی پیش رفت که از حدود 6 مرکز موجود، حدود 3 مرکز مجوزشان باطل شد و 3 مرکز هم از غیر مجاز به مجاز تبدیل شدند. این اتفاق به ابتدای سال مربوط می‌شود و با ارایه ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر و ایجاد کمپ‌های اجباری، رایگان و نیمه رایگان، به صورت خود به خود کمپ‌های غیرمجاز هم مشتری‌های خود را از دست دادند. دادگستری قزوین محدودیتی برای کسب مجوز برای مراکز ترک اعتیاد قرار نداده است که فردی بخواهد عملکرد غیرمجاز داشته باشد.

«محمد حسینی ‌طاهری» دادستان عمومی و انقلاب اراک

نظارت نهادهای ذی‌ربط مانند نیروی انتظامی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، دادستانی و معاونان دادستان و ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان اراک توانسته از روند رو به رشد کمپ‌های ترک اعتیاد غیر‌مجاز جلوگیری کند. بازدید دوره‌ای و مداوم از کمپ‌ها این موفقیت را در پی داشت و اکنون استان مرکزی کمپ‌ غیرمجاز در حوزه ترک اعتیاد ندارد.بر این اساس در دو سال گذشته 17 کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز پلمپ شدند و به مدت یک سال و نیم است که دیگر مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در شهرستان اراک نداریم.

«میرعلم سیدی» دادستان عمومی و انقلاب بجنورد

خراسان‌شمالی حدود 100 کمپ‌ ترک اعتیاد دارد که حدود 4 سال پیش و با سفر رییس جمهور سابق، بودجه به آن اختصاص یافت و کمپ‌ها راه‌اندازی شد. نظارت مسئولان قضایی باعث شد تا از تعداد بیان شده، نقص برخی از کمپ‌ها برطرف شود. اکنون نیز در استان طبق ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر کمپ ترک اعتیاد اجباری با ظرفیت 70 نفر راه‌اندازی شده است که توانسته بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز را تعطیل و بیکار کند. البته ظرفیت یاد شده بسیار محدود است زیرا بودجه کافی برای این کار وجود ندارد. علاوه بر مشکل بودجه، مشکل‌های جانبی مانند نحوه مدیریت و برنامه نگهداری معتادان و حتی مراقبت بعد از خروج آنان نیز وجود دارد. زیرا معتادان بعد از ترک نمی‌توانند در جایی برای کار مستقر شوند.

«حشمت شریفی» دادستان عمومی و انقلاب ایلام

مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد هیچ گاه به صورت مستقیم از دادگستری و دادستانی مجوز نمی‌گیرند بلکه از نهادهای وابسته به این مرجع قانونی مجوز گرفته‌اند و فعالیت می‌کنند. بر همین اساس نظارت بر کمپ‌ها هم اغلب به صورت زیرمجموعه‌ای صورت می‌گیرد و دادستان گاهی مستقیما در نظارت‌ها حضور دارد. در استان ایلام به دلیل محدود بودن فضای جغرافیایی، کمپ‌ها در تعداد مشخص و در دسترس هستند و به صورت خصوصی و نیمه خصوصی فعالیت می‌کنند. نیروی انتظامی هم مرتب جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر را با حضور مسئولان دادگستری ایلام برگزار می‌کند. نظارت‌هایی که تا کنون بر آنها شده حاکی از آن است که عملکرد برخی از آنها خیلی مطلوب نبوده و خروجی جالب توجهی نداشته‌اند. دادستانی هم با دریافت گزارش عملکرد آنها، توصیه و هشدارهای خود را برای نتیجه‌بخش بودن فعالیت کمپ‌ها به متولیان آن ارایه می‌دهد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • نسرین علوی1393-04-16 پاسخ

    نیازبه کمک برای یکی ازافراد خانواده دارمولزنظرمالی نیزحاضربهکمک هستم

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.