×

رواج پدیده رشوه گیری به دلیل عدم آگاهی از قوانین محکم مجازات رشوه گیرنده

رواج پدیده رشوه گیری به دلیل عدم آگاهی از قوانین محکم مجازات رشوه گیرنده

یک حقوقدان با اشاره به قوانین موجود برای پدیده رشوه گرفتن و مجازات رشوه‌گیرنده گفت خوشبختانه قوانین خوب و محکمی داریم که متاسفانه عدم آگاهی از چنین قوانینی و البته اجرایی نشدن باعث می‌شود که این پدیده شوم رواج پیدا کند

رواج-پدیده-رشوه-گیری-به-دلیل-عدم-آگاهی-از-قوانین-محکم-مجازات-رشوه-گیرنده

یک حقوقدان با اشاره به قوانین موجود برای پدیده رشوه گرفتن و مجازات رشوه‌گیرنده گفت: خوشبختانه قوانین خوب و محکمی داریم که متاسفانه عدم آگاهی از چنین قوانینی و البته اجرایی نشدن باعث می‌شود که این پدیده شوم رواج پیدا کند.

سعید ابراهیمی با اشاره به شیوع پدیده شوم رشوه‌گیری در بین اقشار مختلفی از کارکنان دولت و یا پزشکان، به بررسی حقوقی این پدیده پرداخت و گفت: رشوه دادن و تحصیل مال نامشروع چه در دین مقدسمان و چه در قوانین ما عملی شنیع، خلاف و حرام است.

بسته حقوقی برای کسانی که رشوه می دهند یا می گیرند ، جریمه های دور زدن قانون - عفونتی به نام رشوه 

وی افزود: در قانون رشوه به دادن مالی به مامور رسمی یا غیر رسمی دولتی به منظور انجام کاری از کارهای اداری یا قضایی اگر چه آن کار مربوط به شغل گیرنده مال نباشد، خواه مستقیما آن مال را دریافت کند و یا به واسط شخص دیگر آن را بگیرد، اطلاق می‌شود.

این حقوقدان ادامه داد: فرق نمی کند که گیرنده مال توانایی انجام کاری راکه برای آن رشوه گرفته، داشته باشد یا نه و فرقی نمی کند که کاری که باید برای راشی انجام دهد حق او باشد یانه و این تعریف در قانون مجازات عمومی آمده است.

رشوه غیرمالی 

ابراهیمی اظهار داشت: در قوانین کیفری ودر اصطلاح مراکز قانونگذاری عصر حاضر رشوه را اینچنین تعریف می‌کنند که رشوه عبارت است از قراردادی  که بین یک فرد وکارمند منعقد می شود ، تا کارمند در مقابل گرفتن مبلغی پول یا مقداری جنس کاری را که در محدوده مسئولیت اوست، به نفع آن فرد انجام دهد ویا از انجام کاری که در حدود اختیارات اوست امتناع ورزد.

وی بیان داشت: در قانون نام کارمند آمده ولی باید دانست که کلا رشوه گرفتن از سوی هر شخصی دارای عقوبت است اما کارمندان دولت عقوبتی سنگین‌تر از افراد دیگر دارند.

شکوائیه رشوه گرفتن - رشوه در فقه اسلامی و قوانین ایران 

این حقوقدان به مجازات رشوه‌گیرنده دولتی اشاره کرد و گفت: طبق ماده 3 قانون تشدید مجازات اسلامی اگر مدیری دولتی 200 هزار ریال رشوه بگیرد از سمت خود انفصال دایم و یک تا 3 سال حبس برایش بریده می‌شود. همچنین اگر کمتر از مدیر 200 هزار ریال رشوه بگیرد طبق قانون انفصال موقت 6 ماه تا 3 سال از خدمت و یک تا 3سال حبس هم بریده می‌شود.

ابراهیمی افزود: این بندی که ذکر کردیم برای رشوه‌ای با مبلغ 20 هزار تومان بود که اینگونه مجازات دارد ولی متاسفانه شاهد رشوه‌های میلیونی هستیم که هیچ قانون بازدارنده‌ای هم جلودارش نیست.

وی در تشریح مجازات‌های دیگر برای رشوه‌گیرندگان گفت: اگر یک مدیر دولتی بیش از یک میلیون ریال معادل صد هزار تومان رشوه بگیرد علاوه بر انفصال دایم از خدمت، 5 تا 10 سال حبس و 74 ضربه شلاق هم دارد همچنین این قانون برای یک کارمند پایین‌تر از مدیر هم صدق می‌کند با این تفاوت که وی به 3 تا 6 سال انفصال موقت از خدمت محکوم می‌شود.

قوانین در مورد رشوه چه می گویند ؟ - بررسی رشوه در قانون مجازات اسلامی 

ابراهیمی از 15 سال تا حبس ابد، انفصال دایم و حکم مفسد فی الارض برای رشوه باند و گروه خبر داد و گفت: خوشبختانه قوانین خوب و محکمی داریم که متاسفانه خیلی دقیق و خوب اجرا نمی‌شود و همین عدم آگاهی از همچین قوانینی و البته اجرایی نشدن آن توسط دستگاه‌های مسئول باعث می‌شود که این پدیده شوم رواج پیدا کند و باعث فساد در دستگاه دولتی و غیردولتی ما می‌شود.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.