×

آگاهی از قوانین، قصور پزشکی را کاهش می دهد

آگاهی از قوانین، قصور پزشکی را کاهش می دهد

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به افزایش موارد شکایت از کادر درمان گفت افزایش اطلاع و آگاهی از قوانین مربوط به حرفه پزشکی و پرستاری مانع ایجاد بسیاری از مشکلات و قصور توسط کادر درمانی می شود

آگاهی-از-قوانین،-قصور-پزشکی-را-کاهش-می-دهد

رییس سازمان پزشکی قانونی (مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) کشور با اشاره به افزایش موارد شکایت از کادر درمان گفت: افزایش اطلاع و آگاهی از قوانین مربوط به حرفه پزشکی و پرستاری مانع ایجاد بسیاری از مشکلات و قصور توسط کادر درمانی می شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وامور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر احمد شجاعی در کنفرانس یکروزه آموزه‌های پزشکی قانونی برای کادر پرستاری مراکز درمانی که به همت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی صبح امروز در سالن شهید بهشتی سازمان برگزار شد، افزود: با افزایش آگاهی مردم از قوانین و مقررات درصد شکایت از پزشکان و به طور کلی کادر درمان طی سال‌های اخیر افزایش یافته است به نحوی که در گذشته شکایتی از پرستاران وجود نداشت اما امروز نه تنها پزشکان بلکه سایر اعضای کادر درمانی از جمله پرستاران نیز در صورت قصور مورد شکایت مردم قرار می گیرند.

وی با اشاره به بررسی 127 پرونده شکایت از پرستاران در کمیسیون‌های پزشکی قانونی (مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) طی سال گذشته اظهار داشت: آمار شکایت از پرستاران در سال گذشته با افزایش مواجه بوده‌است هر چند تعداد قابل توجهی از این شکایات پس از بررسی به تبرئه پرستاران منتهی شده‌است. البته در بسیاری از پرونده‌های قصور پرستار به عنوان کارشناس، شاهد و یا متهم ورود پیدا می کند.

تاملی در قصور پزشکی - مرجع رسیدگی به قصور و تقصیرات پزشکی - جراحی زنان و زایمان در صدر شکایات قصور پزشکی ، کاهش زمان پاسخ دهی در کمیسیون ها - جرایم پزشکی ، شرایط و مراجع رسیدگی 

دکتر شجاعی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ایجاد شده برای کادر درمان عمدتا به دلیل عدم آگاهی از قوانین و مقررات است، تصریح کرد: با توجه به اینکه آگاهی مردم از قوانین رو به افزایش است در آینده احتمال شکایت از کادر درمان نیز بیشتر خواهد شد به نحوی که اگر کوچکترین خطایی درطول درمان مشاهده شود به راحتی از آن نمی گذرند و اینجاست که قشر زحمتکش پرستار باید پاسخگوی شکایات نیز باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که اعضای کادر درمان از جمله پرستاران از قوانین آگاهی داشته باشند و وظایف خود را به خوبی انجام دهند در زمان شکایات از هر گونه اتهامی تبرئه خواهند شد؛ مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور نیز به منظور ارتقای سطح آگاهی و اطلاع پرستاران از قوانین مربوط به حرفه خود اقدام به برپایی این دوره آموزشی کرده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تأکید بر اینکه برپایی نشست‌های علمی وکاربردی بسیار مفید و ضروری است، یادآور شد: هرچند وظیفه سازمان پزشکی قانونی رسیدگی به پرونده های شکایت و قصور پزشکی است اما با برپایی این دوره ها به دنبال آن است که جامعه پزشکی از هر گونه خطا، تهمت و افترا مبرا باشد و با بیان مشکلات و موارد شکایت مردم از کادر درمان به افزایش آگاهی این قشر کمک می کند.

دکتر شجاعی در ادامه با اشاره به اینکه حرفه پزشکی بسیار حساس بوده و کوچک‌ترین اتفاقات در آن مورد توجه عموم مردم است گفت: در گذشته حرفه پزشکی شغل محسوب نمی شد اما از زمانی که به عنوان شغل مطرح شد تبعات و حساسیت‌های زیادی را نیز ایجاد کرد. بنابراین هدف آن است که این شغل همچنان شرافتش را حفظ کند، دید مردم نسبت به آن مثبت باشد و همکاران با سلامت و دقت به فعالیت بپردازند.

منبع : سازمان پزشک قانونی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.