×

عدم نظارت بر سیستم اداری سبب ایجاد فساد شده است

عدم نظارت بر سیستم اداری سبب ایجاد فساد شده است

یک وکیل دادگستری گفت اگر یک سیستم قوی نظارتی که به موجب قانون تدوین شده، بر امور کارکنان و کارمندان نظارت داشته باشد، قطعا فساد اداری کاهش پیدا خواهد کرد

عدم-نظارت-بر-سیستم-اداری-سبب-ایجاد-فساد-شده-است

یک وکیل دادگستری گفت: اگر یک سیستم قوی نظارتی که به موجب قانون تدوین شده، بر امور کارکنان و کارمندان نظارت داشته باشد، قطعا فساد اداری کاهش پیدا خواهد کرد.

قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد - تفاوت تخلفات اداری و فساد اداری - موانع و راهکارهای تحقق سلامت اداری - سازو کارهای مبارزه با فساد اداری 

«هوشنگ پوربابایی»  با تشریح شکل گیری فساد در نظام اداری و حوزه اجرا،  گفت: علل بروز فسادهای اداری اساسا در هر جامعه‌ای  به چند بخش تقسیم پذیر است.  
 
وی ادامه داد: علت اصلی بروز چنین فسادهایی از منظر حقوقی و جرم‌شناسی را می‌توان عدم نظارت صحیح بر سیستم اداری از سوی دستگاه‌های نظارتی یا افراد حقیقی ناظر بر اعمال کارکنان اداری تلقی کرد.  
 
این وکیل دادگستری اظهار داشت: یعنی اگر یک سیستم قوی نظارتی که به موجب قانون تدوین شده،  بر امور کارکنان و کارمندان نظارت داشته باشد، قطعا فساد اداری کاهش پیدا خواهد کرد.  
 
پوربابایی خلاءهای قانونی را یکی دیگر از موارد بروز فساد اداری دانست،  تصریح کرد: متاسفانه  قانونی که بتواند بر همه جنبه‌ها و زوایای فساد اداری سلطنت کند و از باب سلطنت افراد مفسد را مورد عتاب و عقاب قرار دهد، وجود ندارد.  

وی افزود: مسئله بعدی در بروز فساد اداری آن چیزی است که باعث تجری مجرمان و یا کسانی که در منظر فساد قرار دارند، است که عموما افراد فاسد چه در داخل سیستم اداری و یا اشخاص ثالثی که با سیستم اداری ارتباط داشتند و توسل کردند،  از مجازات‌های نیم بندی که در قوانین نیز وجود داشته، درواقع  به اندازه کافی مجازات اصلی و مجازات تصمیمی در مورد آن‌ها اعمال نشده است.  

این وکیل دادگستری گفت: به این معنی که اگر مفسده‌ای در سیستم اداری و اقتصادی به وجود می‌آید باعث تجری می‌شود، یعنی افراد دیگری هم با آشنایی و اطلاع از این نوع سیستم این موضوع را تعقیب می‌کنند  تا نهایتا  ببینند فرد مفسد  به چه مجازاتی محکوم شده است.  

پوربابایی ادامه داد: چنانچه فرد ناظر جامعه نتیجه امر فساد را خیلی متنبه قلمداد نکند، طبیعی است که خود وی دارای وسوسه‌ای است که داخل این مجموعه قرار گیرد.  

مبنای اصل 141 قانون ساسی جلوگیری از فساد اداری است - عوامل پیدایش فساد اداری 

وی اظهار داشت: در نتیجه در مورد فسادهای اداری صرف نظر از اینکه باید با این مسئله با ریشه برخورد کرد و  توسط دستگاه‌های نظارتی و یا افراد ناظر می‌توان با آن برخورد کرد و باید با مجازات آن را از بین برد درواقع مجازاتی که هم اصلی و هم تکمیلی باشد نه آنکه فرد مفسد از مجازات اصلی هم رهایی یابد.

پوربابایی افزود: اساسا اطاله دادرسی باید  به نحوی صورت گیرد که اثر مجازات از بین برود، یعنی اگر امثال کسانی که در این سیستم، فسادی انجام داده‌اند و افکار عمومی متوجه این فساد شد، و اگر این فرد به اشد مجازات تکمیلی هم رسید، اما در زمانی طولانی‌تر جامعه اقناع کامل بر انجام مجازات را نمی‌تواند داشته باشد.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد:  اما بعضا ذی مدخل کردن افراد غیر متعهد یا دخالت دادن افرادی که در مسائل خانوادگی، گروهی و سیاسی وارد سیستم اداری می‌شوند و پست‌های آنچنانی می‌گیرند و این‌ گونه افراد معمولا به خاطر تعلق‌های حزبی، گروهی و یا خانوادگی از نظارت‌ها مبرا می‌شوند، بنابراین خود این بحث نیز می‌تواند مفسده انگیز باشد.  

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.