آئین نامه اجرائی تبصره 26 قانون بودجه سال 1373 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 26 قانون بودجه سال 1373 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-26-قانون-بودجه-سال-1373-کل-کشور

وکیل


سازمان برنامه و بودجه
هیئت وزیران در جلسه مورخ 4/3/1373 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 897/102 مورخ 4/3/1373 وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه و بانک کشاورزی، به استناد تبصره 26 قانون بودجه سال 1373 کل کشور ،آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- در این آئین نامه واژه های اختصاری زیر به جای عبارات مشروح مربوط به کار می روند:
الف – وزارت: وزارت نیرو
ب – بانک:بانک کشاورزی
ج – سازمان : سازمان آب منطقه ای ذیربط
د – کمیته مشترک: کمیته ای مشتکل از نمایندگان وزارت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی است که دبیرخانه آن در وزارت مستقر می شود.
ماده 2 – شناسایی و تعیین مشخصات کلیه طرحهای قابل اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی موضوع تبصره 26 قانون بودجه سال 1373 بر عهده وزارت است. وزارت طرحهای یاد شده و کلیه اطلاعات مربوط را به صورت کتبی برای انجام اقدامهای بعدی به بانک معرفی و ارائه می کند.
ماده 3 – عملیات اجرای طرحهای مصوب تا مرحله خاتمه عملیات زهکشی و استحصال و انتقال آب به مقاطع مصرفی، در هر مورد بر عهده سازمان است. وزارت به همراه معرفی طرح، نسبت به معرفی سازمان مجری طرح نیز اقدام می کند؛ سازمان مکلف است کلیه همکاریهای لازم را با بانک در مورد ارائه اطلاعات مورد نیاز بانک به عمل آورد.
ماده 4 – تمامی امور مربوط به بررسی و ارزیابی طرح، برآورد حجم سرمایه گذاری لازم، میزان و نوع وثایق مورد نیاز، طول مدت قرار داد اجرای طرح، طول مدت و چگونگی باز پرداخت اصل و سود تسهیلات اعطایی بر عهده بانک است که در قالب ضابطه ها و معیارهای متداول اعتباری و بانکی انجام می گیرد و گزارش توجیهی لازم نیز توسط بانک تنظیم می شود.
ماده 5 – بانک موظف است گزارش توجیهی طرحهایی را که پس از بررسی های انجام شده موجه تشخیص داده است، همچنین دلایل نداشتن توجیه طرحهایی که موجه تشخیص نداده است، برای کمیته مشترک بفرستد.
تبصره 1- طرحهایی که از نظر بانک موجه تشخیص داده شده اند، در صورت تصویب کمیته مشترک قابل اجراء هستند.
تبصره 2- طرحهایی که کاملا توجیه نشده اند حتی المقدور در ابتداء سعی می شود با نظر و توصیه های کمیته مشترک پس از اعمال تعدیلات لازم در زمینه های مورد اشکال فنی یا الی، نسبت به رفع اشکال اقدام گردد؛ در صورتی که هنوز نظر مشترک وزارت و سازمان برنامه و بودجه به هر علت بر اجرای طرح مزبور باشد، کل منابع مالی مورد نیاز طرح فقط از محل منابع مالی وزارت تامین می شود و بانک در این مورد فقط به عنوان کارگزار اعتباری عمل می کند.
ماده 6- اجرای طرح مصوب بر عهده سازمان است، ولی با ترغیب و تشویق وزارت یا بانک، کشاورزان حوزه عمل طرح – شامل افراد متشکل در گروههای زراعت جمعی، شرکتهای تعاونی روستایی ، شرکتهای سهامی زراعی، و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که به کشاورزی اشتغال دارند – نیز می توانند در صورت تمایل و مشروط به واگذاری وکالت و نمایندگی خود به سازمان، از همان ابتدای اجرای طرح به نسبت سهمی که قبول می کنند با بانک و سازمان مشارکت کنند.
تبصره – اشخاص حقیقی یا حقوقی که با تشخیص کمیته مشترک، راسا قادر به اجرای طرح شناخته شودند، می توانند به طور مستقیم مجری پروژه نیز باشند.
ماده 7 – تنظیم روابط بانک با سازمان مجری طرح، همچنین کشاورزان یاد شده در ماده 6 این آئین نامه، براساس مقررات و آینی نامه های اعتباری بانک ، گزارش توجیهی طرح مصوب، مفاد این آئین نامه و قرار داد مشارکت مدنی است که در ارتباط با تامین منابع مالی، نحوه اجرای طرح، و نظارت بر عملیات اجرائی و مصارف وجوه، میان بانک و سازمان منعقد می شود. طول مدت قرار داد مشارکت مدنی حداکثر سه سال است و حسابهای پرداخت سازمان با رایت مفاد ماده 76 قانون محاسبات عمومی کشور – مصوب 1366 – نزد شعبه های بانک افتتاح می شود.
ماده 8 – سقف برداشت نهایی از اعتبار هر طرح مربوط به برنامه شماره 40202000 (ایجاد شبکه های آبیاری و زهکشی)، همچنین میزان برداشت از هر تخصیص اعتبار توسط وزیر نیرو به ترتیبی تعیین می شود که مجموع برداشتهای مورد اشاره از 25 درصد سرجمع اعتبارات عمرانی مصوب برنامه مذکور تجاوز نکند؛درصد یاد شده از محل اعتبار موضوع این آئین نامه با اعلام وزیر نیرو و با درخواست ذی حساب دستگاه اجرائی مربوط توسط خزانه به حساب مخصوصی که نزد شعبه مرکزی بانک اختصاص می یابد تودیع می شود و با اعلام مراتب توسط خزانه به ذی حساب، مبالغ مزبور به حساب هزینه قطعی منظور می شود. موجوید این حساب به عنوان وجوه تخصیص یافته برای اجرای طرحهای مصوب کمیته مشترک تلقی می شود و بانک به میزان سهم وزارت در تامین منابع مالی این طرحها از حساب یاد شده برداشت می کند.
ماده 9 – منابع مالی لازم برای اجرای طرحهای مصوب کمیته مشترک با توجه به مفاد ماده 5 این آئین نامه ، براساس مندرجات قرار داد عقد مشارکت مدنی منعقد شده میان بانک و سازمان به نسبت 2 سهم بانک و 1 سهم سازمان و کشاورزان ذیربط در صورت مشارکت، تامین می شود. سهم سازمان به تدریج و متناسب با نیازهای اجرائی طرح، از حساب مخصوص موضوع ماده 8 این آئین نامه برداشت می شود و به همراه سهم متناسب بانک و کشاورزان ذیربط در حساب وجوه مشارکت مدنی طرح مصوب متمرکز می شود.
تبصره – انعقاد قرار داد مشارکت مدنی در مورد طرحهای مصوب موکول به تامنی و تکافوی موجودی حساب مخصوص نزد شعبه مرکزی بانک، برای پرداختهای حداقل سال اول اجرای هر طرح و پرداخت احتمالی تعهدات و تضمین های سررسید همان سال – موضوع تبصره 1 ماده 10، و مواد 14 و 15 این آئین نامه است.
ماده 10 – در صورت عدم تعیین خریداران کل آب استحصالی ناشی از اجرای طرحها در آغاز مشارکت مدنی، در خاتمه عملیات سرمایه گذاری و اجرای طرح از طرف وزارت اشخاصی که مایل به خرید انشعاب و ستفاده آب استحصالی ناشی از اجرای طرح هستند، به صورت کتبی وبا تعیین میزان سهم مورد نیاز از آب استحصالی به بنک معرفی می شوند. بانک در مورد هر متقاضی، پس از انجام بررسیهای لازم و تحقیقات متداول بانکی و احراز شرایط و صلاحیت متقاضی – از جمله در مورد تضمین بازپرداخت بدهی – نسبت به تنظیم قرار داد فروش اقساطی سهم خود و سپس سهم سازمان از مشارکت مدنی اقدام می کند. مدت قراردادهای فروش اقساطی منعقد شده، حسب شرایط طرح مصوب متفاوت بوده و در هر حال از ده سال تجاوز نمی کند.
تبصره 1- در صورتی که اعطای تسهیلات فروش اقساطی به کشاورزان متقاضی فقط از نظر وثایق مورد نظر بانک با اشکال مواجه شود، با تصویب کمیته مشترک می توان تضمین لازم را از محل موجودی حساب مخصوص تامین کرد.
تبصره 2- برای تسریع در امر بهره برداری از طرحها و بازیافت سرمایه گذاری انجام شده، بانک و وزارت کوشش می کنند تا هر طرح حتی المقدور به بخشهای کوچکتری تقسیم شود؛ به گونه ای که عملیات هر بخش موضوع یک فقره قرار داد مشارکت مدنی جداگانه قرار گیرد تا به مجرد آماده بهره برداری شدن هر بخش، قراردادهای فروش اقساطی لازم با متقاضیان مربوط منقد شود.
ماده 11 – در صورتیکه پس از اجرای طرح و قرارداد مشارکت مدنی، به هر علت خریداری برای سهم بانک از مشارکت مدنی پیدا نشود، سازمان موظف است سهم بانک ر ضمن قرار داد فروش اقساطی بخرد.
ماده 12 – کمیته مشترک می تواند در موقع بررسی تصویب هر طرح با عنایت به شرایط اجرای طرح و امکانات کشاورزان و میزان ارزش آب استحصالی در درآمد کشاورزان، تمام یا قسمتی از سود یا سود واصل سهم الشرکه وزارت از قرار داد مشارکت مدنی و فروش اقساطی را به عنوان کمک بلاعوض تلقی کند و مورد بخشودگی قرار دهد؛ در این صورت تنظیم قراردادهای مربوط با متقاضیان به گونه ای است که فقط متضمن وصول تمام اصل و سود سهم الشرکه بانک و جزو خارج از شمول بخشودگی اصل و سود سهم الشرکه که وزارت باشد.
ماده 13 – مبالغ وصول شده از خریداران سهم الشرکه وزارت با تصویب مجمع عمومی بانکها قابل احتساب به حساب افزایش سرمایه بانک است.
ماده 14 – بانک مجاز است در صورتی که اقساط قرار دادهای فروش اقساطی سهم الشرکه اش به سازمان به مدت 3 ماه معوق بماند، مبالغ مربوط را به همراه جرایم دیر کرد مربوط از موجودی حساب مخصوص یا هر یک از حسابهای بانکی سازمان نزد شعبه های خود برداشت کند.
ماده 15 – با توجه به تخصیص اقساط وصولی قراردادهای فروش اقساطی با امر افزایش سرمایه ثبت شده بانک، سود مورد انتظار بانک برای سهم خود از مجموع تسهیلات اعطایی به طرحهای موضوع این آئین نامه – چه در مرحله مشارکت مدنی و چه در مرحله فروش اقساطی – از حداقل نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای این قبیل عقود در زمینه تامنی هزینه های سرمایه ای تجاوز نمی کند. در مرحله اجرای طرح مصوب، سود موردانتظار بانک با توجه به ترتیبهای بالا به همان نرخ زمان عقد مشارکت مدنی ثابت خواهد بود، ولی در مرحله فروش اقساطی ، با توجه به طول مدت قرار داد در صورتی که نرخهای مصوب شورای پول و اعتبار در این زمیه افزایش یابد، مابه التفاوت نرخهای جدید و نرخهای مندرج در قرار داد فروش اقساطی برای مدت و مبلغ باقیمانده از محل موجودی حساب مخصوص برداشت می شود.
ماده 16 – بانک موظف اس حسابهای مربوط به اجرای طرحهای موضوع این آئین نامه را به صورتی نگهداری کند که در هر زمان اطلاعات مربوط به منابع و مصارف با تفکیک اصل و سود تسهیلات اعطایی به هر طرح و وضعیت موجودی برداشتهای حساب مخصوص به آسانی قابل تحصیل باشد.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/03/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.