×

آئین نامه اجرائی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیاء اراضی در ایران

آئین نامه اجرائی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیاء اراضی در ایران

آئین-نامه-اجرائی-لایحه-قانونی-اصلاح-لایحه-قانونی-واگذاری-و-احیاء-اراضی-در-ایران

وکیل


شماره3626 5/3/1359
وزارت کشاورزی و عمران روستائی
آئین نامه اجرائی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیاء اراضی در ایران مصوب 21/1/59 که درجلسه مورخ 21/2/59 بتصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است بپیوست ابلاغ میگردد .

مبحث اول – تعریف و واژه نامه
ماده 1- اصلاحاتیکه در این آئین نامه به کار برده میشود از نظر اجرای آن بشرح زیر تعریف میشود :
1- کشاورزی عبارت است از بهره برداری از آب و زمین بمنظور تولیدات محصولات گیاهی و حیوانی ( از قبیل زراعت باغداری درختکاری مثمر و غیر مثمر جنگلکاری ، جنگلداری ، پرورش طیور و زنبور و عسل و آبزیان )
2- خانوار عبارتست از رئیس خانواده و افراد تحت تکفل او که در حکم یک شخص خواهند بود .
انواع اراضی به شرح زیر تعریف میشود :
1- اراضی بایر زمینهائی است که سابقه احیاء دارد ولی به علت اعراض و یا عدم بهره برداری بدون عذر موجه مدت 5 سال متوالی متروک باقی بماند.
2- اراضی دایر زمینهائیست احیا شده و مستقیماً مورد بهره برداری است.
3- اراضی موات زمینهائیست احیا نشده و مورد بهره برداری ندارد و بصورت طبیعی باقی مانده .
4- اراضی آیش زمین دایریست که بصورت متناوب طبق عرف محل برای دوره معینی بدون کشت مانده .
5- اراضی منابع طبیعی :
الف –جنگلها یا بیشه طبیعی –مجتمعی متشکل ازعرصه وهوایی ومرکب ازموجودات ازمنشا نباتی (درخت - درختچه - نهال - علف وخزه ) وحیوانی صرف نظرازدرجه تکامل به نحوی که دست بشردر ایجاد وتکامل آن دخیل نبوده است
ب - مراتع - زمانهایی است اعم ازکوه ودامنه یا زمین مسطح که درفصل چرا دارای پوششی از نباتات علوفه ای خود روبوده وبا توجه به سابقه چرا عرفا مرتع شناخته شود . اراضی آیش گرچه پوشش نباتات وعلوفه ای داشته باشندمشمول تعریف مرتع نیستند اگرمرتع دارای درختان جنگلی خودرو باشد مرتع مشجر نامیده می شود.
ج - نهالستانها - جنگلهای دست کاشت عمومی که توسط دولت ایجاد شده باشد .
د- اراضی جنگلی – به جنگل تکامل نیافته ای گفته می شود که به صورتهای زیر باشد:
1- تعداد کنده درخت یا نهال یا بوته جنگلی درهر هکتار ان جداگانه یا مجموعا از صد اصله تجاوز ننماید.
2- درختان جنگلی بصورت پراکنده باشد بنحویکه حجم آن درهر هکتار درشمال ( از حوزه آستارا تا حوزه گلیداغی )کمتر ار50متر مکعب ودرسایرنقاط ایران کمتر از20مترباشد (درصورت وجود شمشادوحجم بیش از 30 متر مکعب جنگل شمشاد محسوب می شود ).
6 – اراضی مستحدثه – زمینی است که درنتیجه خشک افتادن آب دریا ها ودریاچه ها و تغییر بستر رودخانه ها یا خشک شدن تالاب ها ایجادشده باشد.
7- اراضی ساحلی –زمینهایی است که در مجاورت حریم دریا ودریا چه یا اراضی مستحدثه قرار دارد وبا توجه به تعریف انواع اراضی دراین قانون برحسب مورد درحکم یکی از آنها محسوب خواهدشد.
8-اراضی دولتی اعم از ثبت شده وثبت نشده : دایر وبایر :
الف – اراضی موات
ب- اراضی که بنحوی از انحاء بدولت منتقل شده است اعم ار طریق اصلاحات ارضی خالصه مجهول المالک
ج- اراضی متعلق بدولت که در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا مؤسسات دولتی قراردارد و به علت عدم استفاده و یا عدم اجرای مفاد قرارداد بدولت برگردانده شده است .
9-سایر اراضی : غیر از اراضی فوق زمینهائی که بنحوی از انحاء در رژیم سابق ملی اعلام شده ( زمینهائیکه جهت محیط زیست و شکارگاه و جلوگیری از بدی آب و هوا به ملکیت دولت درآمده )
1- حریم اراضی – ازمقدار زمینی است که در اطراف و جوانب اراضی احیاء شده مورد نیاز عادی استفاده از اراضی احیاء شده باشد و مقدار آن بتناسب عنوان ذوی الحریم متفاوت است .
مبحث دوم – انواع اراضی قابل واگذاری
بخش الف :
ماده 2- کلیه اراضی که دراختیار ایران باشد و نیز اراضی منابع طبیعی با رعایت کلیه ضوابط مربوطه قابل واگذاری به واجدین شرایط میباشد مگر در موارد زیر که واگذاری آنها مطلقاً ممنوع است :
الف- جنگلها و بیشه های طبیعی .
ب- مراتع عمومی از حریم روستاها که به تشخیص هیئت 7 نفره جهت تألیف احشام ضروری است .
ج- نهالستانهای عمومی .
د- پارکهای جنگلی و جنگلهای دست کاشت عمومی .
ح- حریم قانونی تأسیسات دولتی .
و- راههای مسیر کوچ ایل نشینها و حریمهای مربوط به آنها .
تبصره 1- ستاد مرکزی واگذاری زمین پس از تصویب این آئین نامه وسیله هیئت وزارت کشاورزی و عمران روستائی با کلیه وزارتخانه ها و ادارات و سازمانها و شرکتهای دولتی تماس و تکلیف اراضی را که در اختیار آنها میباشد معین و آن قسمت از اراضی که مورد نیاز آنها نمیباشد وسیله هیئت 7نفره در ماده 10 به واجدین شرایط واگذار مینماید .
تبصره 2- وزارت کشاورزی و عمران روستائی باید قراردادهای دراز مدت را که با اشخاص منعقد نمده مورد رسیدگی قرارداده و در صورتیکه دراجرای قرارداد تعلل و یا مسامحه و یا تخلف و تأخیر شده باشد با تفویض مهلت برداشت محصول موجود بر روی زمین و انقضای آن قرارداد را برای بقیه مدت ملغی نماید و درغیر اینصورت و صلاح بودن تا پایان مدت قرارداد معتبر خواهد بود .
ماده 3- اراضی که توسط دادگاههای انقلاب اسلامی مصادره شده به دوگروه تقسیم میشود :
الف- اراضی که بصورت واحدهای بزرگ کشت صنعت و مکانیزه و باغات میباشد و تقسیم آنها به مصلحت جامعه نیست درمورد این اراضی هیئت 7 نفری باید با مشورت متخصصین تصمیمات مقتضی درباره آنها اخذ نماید .
ب- سایر اراضی مصادره شده و قابل واگذاری است توسط هیات های 7 نفری باید با رعایت شرایط و ضوابط در اختیار واجدین شرایط قرارداده خواهد شد .
در مورد تأسیسات اینگونه اراضی به شکل زیر عمل میشود:
1- اگر تأسیسات موجود درآنها مربوط به امر کشاورزی باشد از قبیل چاه آب موتور ادوات کشاورزی در اینگونه موارد تأسیسات بوسیله کارشناسانی که از طرف هیئت 7 نفره تعیین میشود ارزیابی و بهای آن طی قراردادهای دراز مدت توسط کسانی که زمین و تأسیسات به آنها واگذار شده به وزارت کشاورزی یا سازمان مربوطه پرداخت میگردد .
2- اگر تأسیسات موجود درآنها مربوط به امر کشاورزی باشد بوسیله هیئت 7 نفره طبق ماده 2 قانون به کارهای عام المنفعه اختصاص داده میشود .
تبصره – بنیاد مستضعفان صورت کامل زمینهائی را که دراختیار دارد به هیئت های 7 نفره در مناطق مربوطه جهت اجرای این آئین نامه قانونی تحویل دهد .
بخش سوم :
ماده 4- اراضی بایر اگر از پنج سال بدون عذر موجه بایر مانده باشد هیئت میتواند این اراضی را در اختیارواجدین شرایط آن با رعایت کلیه شرایط و ضوابط قراردهد تا با امر کشاورزی بپردازند .
تبصره – اگر اراضی کمتر از پنج سال و بیش از سه سال معطل مانده باشد تا دوبرابر عرف محل زمین در اختیار صاحب آن قرارمیگیرد و مابقی با رعایت اولویتهای ذکر شده در مواد بعدی به واجدین شرایط واگذار میشود .
بخش چهارم :
ماده 5- اراضی دایر بزرگ – اینگونه اراضی که بدوصورت زیر به ملکیت صاحبان آنها درآمده است :
الف – تصرف اراضی از راه مشروع و صحیح – درمواردیکه اراضی دایر از راه مشروع به ملکیت زمینداران بزرگ درآمده باشد بشکل زیر عمل میشود :
1- چنانچه متصرف شخصاً بامر کشاورزی اشتغال داشته با رعایت شرایط اقلیمی محل فقط تا حد سه برابر عرف محل زمین در اختیار او میماند .
2- چنانچه متصرف شخصاً بامر کشاورزی اشتغال نداشته ونیز منبع درآمد کافی دیگر برای تأمین زندگی خود و خانواده نداشته باشد فقط تا دوبرابر عرف محل زمین در اختیار اوقرار میگیرد وبقیه طبق موازین این قانون و بارعایت اولویتهای ذکر شده در مواد بعدی واگذار میگردد .
تبصره – اراضی بزرگ و مکانیزه اینگونه افراد طبق بند الف ماده 3 عمل خواهد شد .
3- بغیر از دومورد فوق هیئت اقدام به واگذاری تمامی اراضی خواهد نمود .
ب- تصرف اراضی از راههای غیر مشروع زیر:
1- خرید و اجاره اراضی با پول حرام و غیر مشروع مانند پول ربا ، رشوه ، فروش مسکرات ، مواد مخدر ، قمار ، اختلاس و سوء استفاده از اموال دولتی ، دزدی و غیره بتفصیلی که در کتب فقهیه ذکر شده است .
2- تصرفات غاصبانه توسط اشخاص متعدی و ایادی رژیم گذشته و خارج کردن زمین از تحت مالکیت رعایا با توسل ره زور اداری و غیر اداری.
3- تصرف اراضی از راه فریب ، تزویر و جعل اسناد و مدارک ساختگی بوسیله صاحبان دفاتر اسناد رسمی و نیز به انحاء کلاهبرداریها .
4- تملک و احیای زمینهای موات بمقدار بیش از استحقاق که با اعمال زور و جلوگیری از حیازت و احیای دیگران انجام گرفته و درمواقعیکه اراضی قابل احیاء کم و نیازمندان زیاد هستند حکومت اسلامی با اعمال ولایت میتواند مازاد آنرا بگیرد .
تبصره 1- تحقیق و تشخیص موارد فوق از وظایف هیئت 7 نفره است و در موارد اعمال ولایت صرفاً نظر نماینده حاکم شرع معتبر است .
تبصره 2- در موارد بالا توسط هیئت 7نفره زمین بصاحب اصلیش بازگردانده میشود . در صورت مشخص نبودن صاحب زمین بدون پرداخت هیچگونه بهائی در اختیار هیئت قرارمیگیرد تا با توجه به اولویتها ، شرایط و ضوابط ، واگذار گردد .
ماده 6- بهای نسق اراضی دایر – با رعایت موازین این قانون و پس از کسر بدهیهای قانونی و شرعی براساس ماده 28 این آئین نامه پرداخت خواهد شد .
ماده 7- تأسیساتی که مستقیماً بامر کشاورزی مربوط باشند و زائد بر احتیاج قانونی مالک باشد توسط هیئت ها واگذار و بهای ارزیابی شده بوسیله متقاضی بدوصورت زیر پرداخت میشود :
1- بدهیهای شرعی و قانونی مالک توسط متقاضی به بیت المال باید پرداخت گردد .
2- مابقی با اقساط طویل المدت بمالک پرداخت میگردد .
ماده 8- وزارت کشاورزی و عمران روستائی کلیه اعتبارات لازم را برای اجرای مفاد قانون با رعایت شرایط و امکانات و اولویتها تأمین خواهد نمود.
مبحث سوم – تشکیلات و وظایف هیئت ها
الف – تشکیلات :
ماده 9- مسئولیت اجرای این طرح به عهده هیئتی مرکب از افراد زیر میباشد که بنام ستاد مرکزی واگذاری زمین نامیده میشود .
1- نماینده تام الاختیار حاکم شرع و ولی امر
2- نماینده تام الاختیار جهاد سازندگی
3- نماینده تام الاختیار وزارت کشاورزی
4- نماینده تام الاختیار وزارت کشور
5- نماینده تام الاختیار وزارت دادگستری
تبصره – ستاد مرکزی باید در اولین جلسه خود محلی را درتهران جهت استقرار مشخص و به اطلاع سایر سازمانهای ذیربط برساند .
ماده 10- ستاد مرکز ی باید پس از تصویب این آئین نامه هیئت های 7 نفره را که پنج نفر از آنها ثابت و دونفر دیگر متغیر میباشد در استانها و شهرستانها بصورت و ترتیب زیر تشکیل دهد :
الف – دونفر نماینده وزارت کشاورزی
ب- یک نفر نماینده جهاد سازندگی
ج - یک نفر نماینده حاکم شرع وولی امر
د- یک نفر نماینده وزارت کشور
ه- دونفر عضو متغیر که نمایندگان مورد اعتماد اهالی محل میباشند با نظارت نماینده استانداری توسط مردم محل انتخاب و پس از تأیید نماینده حاکم شرع با معرفی میگردد .
تبصره 1- ستاد مرکزی میتواند با مشخص کردن حوزه فعالیت برای هر استان بیش از یک هیئت تشکیل دهد و این هیئت میتواند برای شهرستانهای تابعه خود هیئت مربوطه را معرفی نماید .
تبصره 2- هیچیک از اعضا هیئت 7نفره نباید از زمینداران بزرگ باشد .
تبصره 3- دوعضو متغیر بهتر است از کشاورزان بدون زمین یا کم زمین هر روستا باشند .
ماده 11- دفتر هیئت 7 نفره ادارات کشاورزی درصورت نبودن آنها هر محل مناسب دیگر در مرکز استان یکی از شهرستانهای آن میباشند و واحدهای کشاورزی امکانات مورد نیاز را دراختیار هیئت ها خواهند گذاشت .
ماده 12- مرجع تصمیمگیری و صدور اجازه واگذاری درهر استان ، شهرستان ، بخش و روستاهای تابعه هیئت 7 نفره میباشد .
ماده 13- ستاد مرکزی باید مقررات را تهیه و ابلاغ کند.
ماده 14- کلیه سازمانهای کشوری و نهادهای انقلابی ملزم به اجرای تصمیمات هیئتهای فوق میباشند .
ماده 15- ستاد باید دقیقاً کارهای هیئت های 7 نفره را درسراسر کشور زیر نظر گرفته که از حدود قانون و شرع تجاوز ننماید .
تبصره – رسیدگی به شکایات و چگونگی آن بعهده ستاد مرکزی است و در صورت لزوم مأمورینی را به محل اعزام خواهد کرد .
ماده 16- در صورت عدم کفایت و تخلفات هیئت های استانها و شهرستانها اعم از عدم رعایت نامه ها تبعیض و غیره ستاد مرکزی میتواند هیئت ها را منحل و بعضی از اعضا را عزل و جانشینان آن را طبق آئین نامه تعیین نماید .
ب- وظایف هیئت ها :
1- حل و فصل قضایای مورد نزاع مربوط به اجرای این قانون اعم از زمین و آب .
2- تعیین عرف محل اولویتها رعایت ضوابط و شرایط و نحوه واگذاری .
تبصره – هیئت 7 نفره جهت تسهیل انجام وظایف نحوله باید نقشه های کاملی از حوزه فعالیت خود که شامل اطلاعات زیر باشد تهیه نماید :
الف – زمینهای مالکین بزرگ که مطابق قانون باید واگذار شود
ب- مراتع موجود در منطقه اعم از حریم روستاها و مراتع عمومی
ج- سایر اراضی قابل واگذاری
د- سایر اطلاعات مورد لزوم جهت اجرای این قوانین
ه- تشکیل صلاحیت و میزان استحقاق وام گیرندگان و امکانات کشاورزی درطول اجرای این قانون
و- کنترل و نظارت انواع کشت اراضی واگذار شده با توجه به نیاز جامعه و جلوگیری از اتلاف زمین
ماده 17- از تاریخ اجرای این قانون کلیه وام های کشاورزی مربوط به اراضی واگذار شده که توسط بانک کشاورزی جهاد سازندگی و غیره پرداخت میشود باید با تشخیص و تأیید این هیئت باشد .
ماده 18- ادوات و ماشین آلات کشاورزی و امکانات تعمیر آنها و نیز تهیه بذر ، کود ، سم ، و سایر تهسیلات مورد نیاز اراضی واگذار شده توسط واحدهای مختلف وزارت کشاورزی عمران تأمین و با تشخیص این هیئت توزیع میگردد .
مبحث چهارم – نحوه وضوابط واگذاری
ماده 19- نحوه و ضوابط واگذاری اراضی به ترتیب زیر است
1- تهیه لیست اسامی متقاضیان زمین همراه با مشخصات کامل آنها و بررسی و درجه بندی افراد متقاضی براساس اولولیتهای مذکور در این آئین نامه .
2- انجام تحقیقات در مورد اراضی مورد واگذاری ( سابقه زمین ، مساحت زمین ، موقعیت جغرافیائی ، نوع کشت وغیره ).
تبصره – برای انجام تحقیقات فوق هیئت میتواند از اطلاعات مردم هر روستا یا سازمانهای دولتی از قبیل اداره اصلاحات ارضی و یا ثبت اسناد و غیره استفاده نموده و سازمانهای مذکور مکلف بهمکاری با هیئت ها میباشند .
ماده 20- ضوابط واگذاری اراضی بشرح زیر میباشد :
1- تشخیص واگذاری بصورت شرکت ، تعاونی و مشاع و یا بصورت فردی بعهده هیئت 7 نفره است که طبق عرف محل وانتخاب احسن تصمیم میگیرند .
تبصره – حداقل اعضاء هر شرکت تعاونی 5 نفر درنظر گرفته میشود که یکنفر از آنها باید به مسایل کشاورزی آشنائی داشته باشد .
2- هرخانوار یک واحد عرف محل دریافت میدارد .
تبصره 1- چنانچه افراد خانوار بیش از 5 نفر باشند برای بقیه حداکثر نصف واحد عرف محل منظور میگردد و زمین به رئیس خانواده واگذار میشود.
تبصره 2- اشخاصی که دارای سن بیش از 18 سال و یا متأهل باشند مستقلا یک سهم دریافت خواهند داشت بشرط اشتغال به کشاورزی .
3- کسانیکه زمین بآنها واگذار میشود باید کتباً متعهد شوند که درمجموع بیش از عرف محل زمین در اختیار نداشته باشند .
4- زمینهای واگذاری را نمیتوان منتقل کرد و رد صورت اعراض زمین مسترد میشود .
5- اراضی واگذارشده قابل فروش نمیباشد و گیرندگان زمین باید حدود اراضی را حفظ و با اراضی دیگران تجاوز ننمایند .
6- اراضی واگذارشده به متقاضیان نباید بدون عذر موجه معطل بماند .
7- گیرندگان زمین متعهد به اجرای برنامه کشت اعلام شده از طرف وزارت کشاورزی میباشند .
ماده 21- در صورتیکه گیرندگان زمین مرتکب تخلف از هر یک از تعهدات ویا مقررات قانون گردند علاوه برخسارت وارده باید به رفع ید از اراضی و متعلقات آن میباشند .
ماده 22- نمونه برگ واگذاری که باید توسط هیئت های 7 نفره تنظیم و مبادله شود طبق فرم ضمیمه این آئین نامه است .
مبحث پنجم – اولویتها درواگذاری
الف – اولویت افراد:
ماده 23- اولویتها را میتوان به چهار دسته کلی تقسیم کرد .
1- کلیه زارعینی که درمحل ساکن هستند و بدون زمینند ویا کمتر از عرف محل زمین دارند با رعایت موارد زیر زمین به آنها واگذار میگردد .
الف – زارعینی که بیش از سه سال است که دراراضی مورد نظر به کار اشتغال دارند .
ب- زارعینی که قبلا روی این اراضی کار کرده و بعللی از جمله ایجاد تضبیقات مالک اخراج شده و ممردرآمد دیگری نداشته باشند .
ج- خوشنشینان و یا کارگران کشاورزی .
د- افراد بیکار ساکن یامحل
2- زارعینی که قبلا ساکن محل بوده ولی و بعلت و شرایطنامساعد کشاورزی محل را رها و به شهرها مهاجرت کرده اند این افراد درصورت تعهد سکونت در محل میتوانند زمین دریافت کنند .
3- فارق التحصیلان دیپلمه یابالاتر در رشته های کشاورزی مشروط براینکه ممر درآمد آنها چیز دیگری نیست .
4- کلیه علاقمندان به کار کشاورزی بشرح زیر :
الف – افراد بیکار که متعهد به سکونت در محل شوند و به کار کشاورزی اشتغال ورزند .
ب- کارمندان دولت مشروط به ترک اشتغال و یا بازخرید از خدمت و یا بازنشستگی .
تبصره – افراد مذکور در بندهای الف و ب باید آشنایی نسبی با کار کشاورزی داشته باشند تا کار آنان موجب رکود کشاورزی نشود .
ماده 24- هیئت موظف است با توجه به اولویتها ، بتقاضای سازمان گسترش تعاونیهای تولید ، زمین در اختیار سازمان مذکور قرار دهد .
ب- اولویت اراضی :
ماده 25- اولویت اراظی قابل واگذاری بترتیب زیر میباشد :
1- اراضی مصادره شده مربوط به بند ب قانون در صورتیکه دزمنطقه وجود داشته باشد با توجه بماده 3 آئین نامه .
2- اراضی مربوط به بند ج قانون در صورت وجود امکانات لازم جهت بهره برداری با توجه به آئین نامه .
3- اراضی مربوط به بند الف قانون در صورت وجود امکانات لازم جهت بهره برداری .
4- اراضی مربوط به بند د قانون
مبحث ششم – مواد متفرقه
ماده 26 – واگذاری اراضی از طریق فرمی که طبق ماده 22 تهیه و در اختیار هیئت ها گذارده شده انجام خواهد شد .
ماده 27- متصرفین (صاحبان ) اراضی نباید دارای بدهیهای شرعی و قانونی به بیت المال باشند ( در صورت داشتن بدهی طبق مواد 6و7 عمل خواهد شد .)این بدهیها به پنج نوع تقسیم میشود :
الف – حقوق شرعیه مربوطه
ب- بدهیها مربوط باخذ وامهای بانکی
ج- بدهیهای مالیاتی معوقه که مورد تصویب و تأیید دولت جمهوری اسلامی باشد .
د- بدهیهائی که مربوط به ضایع کردن حقوق و اموال عمومی یا دولتی است .
ه- بدهی کسانیکه فوت کرده اند و ورثه آنان شناخته نشده اند .
تبصره 1- بدهیهای مربوط باخذ وامهای بانکی عبارت از وامهایی است که جهت احیاء و توسعه کشاورزی آن اراضی اخذ شده باشد اعم از کوتاه مدت ، بلند مدت و وام مذکور در تبصره 60 و بلاعوض و غیره
تبصره 2- چنانچه ثابت شود مقدار وامی که جهت پروژه خاصی گرفته شده درجائی غیر از آن مصرف شده باشد هرچند زمین در وثیقه یا رهن باشد ، مالک موظف بپرداخت آن وام میباشد .
تبصره 3- چنانچه زمینهای بزرگی توسط طلبکاران و یا سازمانههای مربوط قبلا تصرف شده باشد ولی آن اراضی را بایر نگهداشته اند ، آنها دیگر نسبت باین اراضی هیچگونه حقی نخواهند داشت .
ماده 28- بهای نسق بشکل زیر پرداخت میشود :
الف – تمام قیمت زمین تا میزان پنج برابر عرف محل
ب- از5 برابر تا 25 برابر ، یک چهارم نسبت بمازاد 5برابر
ج- از 25 برابر تا 50 برابر ، یکدهم نسبت به مازاد 25 برابر
ماده 29- اراضی وقفی توسط هیئت هفت نفره با نظر سازمان اوقاف طبق موازین شرعی به متقاضیان داده میشود و اجاره آن بوسیله دریافت کنندگان زمین بسازمان مزبور پرداخت میگردد .
تبصره – در صورتیکه صاحب نسق ممر درآمدی بجز زمین مزبور نداشته باشد بهای آن باقساطی که مخارج روزمره اورا تامین نماید پرداخت میگردد در غیر اینصورت بطریق مقتضی خواهد شد .
ماده 30- مقدار زمینی که درغرف محل برای اأمین معاش یک کشاورز و خانواده اش در طول یکسال لازم است ، مقداری است که با توجه بشرایط زیر تعیین میگردد :
الف –شرایط اجتماعی واقتصادی محل با توجه به :
1-جلوگیری از مهاجرت بشرها که غالبا دراثر کمی درآمد حاصل می گردد.
2-نیازهای روبازایدروستاییانوتعدادعایله آنها
3- هزینه های کاشت داشت برداشت محصول که درمناطق مختلف متفاوت است .
ب –شرایط جغرافیایی منطقه با توجه به :
1-محدودیت اراضی کشت منطقه .
2-نوع زمین ازنظر پستی وبلندی
3-ظرفیت شناخته شده منابع آب تحت الارض وسطح الرض ومیزان استحصال آن
4-انواع زمین آبی دیم حاصلخیزی خاک از نظر مرغوبیت فرسایش وغیره
4- شرایط رویش زراعتها غالب درهرمنطقه
5- آیش وتناوب زراعتی
درهرصورت مقدار عرف باید بتواند معاش یک کشاورزرادرحد رفاه نسبی تامین کند.
ماده 31- بمنظور کمک به توسعه وایجاد موسسات دامداری و پرورش طیور و آبزیان و واحدهای وابسته به آنها ، وزارت کشاورزی و عمران روستائی مجاز است طرحهای اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی را مورد بررسی قراردهد و در صورت تصویب رأساً نسبا به واگذاری اراضی متناسب با طرح مصوبه از اراضی ملی شده یا سایر زمینهای دولتی از طریق اجاره اقدام نماید .موقعیت و مساحت و اجاره بها و سایر شرایط مربوط در هر مورد بوسیله کارشناسان منتخب وزارت کذکور و متناسب بر طرح مصوبه تعیین خواهد گردید وزارت کشاورزی و عمران روستائی براجرای طرحهای مذکورنظارت خواهد داشت .و اجاره بهای وصولی پس از کسر هزینه های کارشناسی به خزانه دولت واریز خواهد کرد .
ماده 32- اراضی مورد احتیاج وزارتخانه ها و سازمانها و شرکتهای دولتی و مؤسسات خیریه و عام المنفعه و همچنین اراضی مورد نیاز برای مصارف غیر کشاورزی ، بر اساس طرحهای مصوبه سازمانهای مربوطه بوسیله وزارت کشاورزی و عمران روستائی بررسی و از زمینهای ملی شده و دولتی اختصاص و با شرائط متناسب با طرح راساً توسط وزارت مذکور واگذار خواهد شد .
ماده 33- این آئین نامه از تاریخ تصویب قابل اجرا میباشد و کلیه قوانین و نظامات مغایر باآن ملغی میگردد .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10285

تاریخ تصویب : 1359/02/21

تاریخ ابلاغ : 1359/03/29

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.