آئین نامه استخدامی مستخدمین هواپیمائی ملی ایران (هما)

آئین نامه استخدامی مستخدمین هواپیمائی ملی ایران (هما)

آئین-نامه-استخدامی-مستخدمین-هواپیمائی-ملی-ایران-(هما)
شماره11212 2/4/1359
آئین نامه استخدامی مستخدمین هواپیمائی ملی ایران (هما) که درجلسه مورخ 10/3/59 به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است بپیوست ابلاغ میگردد ..

فصل اول – کلیات
ماده 1- تعاریف : الف – منظور از کلمه شرکت دراین آئین نامه شرکت هواپیمائی ملی ایران (هما) است که بموجب قانون تاسیس هواپیمائی ملی ایران و مقررات بهره برداری هوائی کشوری مصوب چهاردهم تیرماه 1345 تأسیس گردیده است .
ب- استخدام شرکت – عبارتست از پذیرفتن شخص حقیقی به خدمت رسمی در شرکت است .
پ- خدمت شرکت – عبارت از اشتغال بکاری است که مستخدم بموجب حکم رسمی مکلف بانجام آن میگردد .
ت- حکم رسمی – عبارت از نامه صادره از طرف مقامات صلاحیت دار شرکت بعنوان مستخدم در حدود قوانین و مقررات مربوطه است .
ث- شغل – عبارت است از مجموع وظایف و مسئولیتهای مرتبط و مستمر و مشخص است که از طرف شرکت به عنوان کار واحد شناخته شده باشد .
ج- شغل مستمر – عبارت از یک سلسله وظایف و مسئولیتهائیکه در شرکت بطور مستمر برای یک پست ارجاع به یک مستخدم در نظر گرفته شده اعم از اینگه دارای متصدی یا بدون متصدی باشد .
چ- شغل موقت – شغلهای غیر مستمر که جنبه استمرار ندارد به عنوان شغل موقت شناخته شده و استخدام اشخاص بطور رسمی برای تصدی این مشاغل ممنوع است .
ح- ارتقاء رتبه – عبارت است از نائل شدن به شغل مستمر که در طبقه شغلی بالاتر قراردارد
خ- اعطای پایه – عبارت است از دادن پایه بالاتر
د- انتقال – عبارت است از تغییر واحد محل خدمت یا تغییر محل خدمت مستخدم است که در هر مورد با تغییر شغل مستمر وی توأم خواهد بود .
ذ- مأموریت عبارت است از :
1- محول شدن وظیفه موقت به مستخدم غیر از وظیفه اصلی که در شغل مستمر خود دارد .
2- اعزام مستخدم بطور موقت به وزارتخانه ها و سایر مؤسسات یا اعزام به سازمانهای بین المللی که دولت ایران عضویت آنها را پذیرفته و شرکت درآنها را مقتضی بداند .
3- اعزام مستخدم برای طی دوره های آموزشی یا کارآموزی درداخل یا خارج از کشور .
ماده 3- مستخدمینی که برای تصدی یکی از مشاغل مستمر شرکت استخدام شده مشمول مقررات این آئین نامه خواهند بود .
ماده3- مستخدمینی که برای تصدی یکی از مشاغل موقت شرکت استخدام شده بموجب قراردادهائی استخدام خواهند شد که نمونه آن به تصویب مرجع عمومی شرکت میرسد .
ماده4 – حداقل سه نفر از اعضای هیئت مدیره ( شامل مدیر عامل و دونفر از مستخدمین شرکت که طبق اساسنامه شرکت از اعضای هیئت مدیره میباشند )بطور موظف و تمام وقت در شرکت انجام وظیفه مینمایند و در دوره تصدی مشاغل شغل دیگری نخواهند داشت و درهر مورد که قانونی برای تعیین تکلیف آنها وجود نداشته باشد در دوره تصدی این مشاغل مشمول این مقررات خواهند بود .
ماده5- تشکیلات و مشاغل مستمر شرکت و هرنوع تغییرات بعدی در آن یا ایجاد مشاغل مستمر با تصویب هیئت مدیره شرکت خواهد بود .
ماده 6- اتباع بیگانه طبق تبصره 2 ماده 8 قانون تأسیس هواپیمای ملی ایران مصوب چهارده تیر 45 بطور قراردادی استخدام خواهند شد و از شمول قانون کار و تأمین اجتماعی و مقررات این آئین نامه خارج و فقط تابع مفاد قرارداد استخدامی خود با شرکت رعایت مقررات مربوطه قانون اساسی خواهند بود .
تبصره – تشخیص نیاز باستخدام اتباع بیگانه و ضوابط مربوط به استخدام آنان طبق نظامنامه ای خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره میرسد .
تبصره 2- کارکنان خارجی شرکت که درتاریخ تصویب این آئین نامه بکار اشتغال دارند نیز مشمول این ماده و تبصره 1 آن خواهند بود .
ماده 7- استخدام کارکنان محلی برای خدمت در شعب و نمایندگیها در خارج از کشور تابع ضوابط و مقررات موضوع محلی میباشند .
فصل دوم – ورود به خدمت و آموزش و انتصابات
ماده 8- پستهای خالی مستمر شرکت که دارای بودجه مصوبه باشند در صورت امکان بوسیله مستخدمین شاغل و یا آماده بخدمت واجد شرائط اشتغال میگردد و شرکت فقط در صورتی اقدام به استخدام مستخدم جدید مینماید که دریکی از واحدهای پست خالی با بودجه مصوب موجود بوده و نتوان از بین مستخدمین شاغل کسی را که واجد شرائط احراز لازم باشد برای تصدی آن برگزید .
ماده 9- داو طلبان استخدام برای تصدی مشاغل شرکت باید دارای شرائط زیر باشند :
الف – داشتن حداقل سن 18 سال تمام و حداکثر 40 سال تمام برای کلیه مشاغل و حداکثر 45 سال تمام سن در مورد مشاغل تخصصی
ب- تابعیت ایران
پ- دار ا بودن یکی از ادیان رسمی کشور
ت- نداشتن سابقه محکومیت جزائی مؤثر قانونی
ث- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدائی
ج- دارا بودن شرائط برای احراز شغل مورد نظر بر اساس ضوابط تعیین شده طبق طرح طبقه بندی مشاغل شرکت
چ- داشتن صحت مزاج و توانائی انجام کاری که برای آن استخدام میشوند براساس معیارها و ضوابط مدون پزشکی شرکت
ح- انجام خدمت زیر پرچم در صورت مشمول بودن یا معافیت قانونی
خ-عدم اعتیاد به استعمال مواد مخدر و مبتلا نبودن به امراض ساری
ماده 10- استخدام اشخاص برحسب احتیاج از طریق امتحان یا مسابقه یا هر دو بنا بر روش و صلاحدید شرکت با توجه به اصل شایستگی به عمل میآید .
ماده 12- داولبانی که درامتحان قبول شوند یکدوره آموزشی سه ماهه تا شش ماهه را طی خواهند کرد و درپایان دوره آموزشی خدمت آنان تصویب شده تلقی گردیده و دوره آموزشی جزو دوره خدمت آنان محسوب میشود .
مگر آنکه ضمن دوره آزمایشی صالح برای ابقا در خدمت مورد نظر تشخیص داده نشود که دراینصورت بخدمت آزمایشی آنان خاتمه داده میشود به افرادی که بخدمت آزمایشی آنان خاتمه داده میشود حقوق و مزایای مرخصی استحقاقی استفاده نشده پرداخت و همچنین کسور پرداختنی توسط آنان بابت بازنشستگی مسترد خواهد شد .
تبصره 1- دوره آزمایشی افرادی که میباشد قبل از تصدی شغل مستمر مربوطه برنامه های آزمایشی یا کار آموزی بگذرانند از پایان برنامه های مذکور شروع و درصورت تثبیت خدمت آنان دوران آموزشی نیز جزو دوران خدمت آنان محسوب میشود .
تبصره 2- مدت دوره آزمایشی موضوع این ماده در مورد مستخدمین مشاغل خلبانی ، کمک خلبانی ، مهندسی پرواز براساس ضوابط و استانداردهای بین المللی پرواز و با توجه به انواع هواپیماها بر طبق نظامنامه ای تعیین و پس از تأیید هیئت مدیره شرکت قابل اجرا خواهد بود .
ماده 12- شرکت با توجه به احتیاجات خود و در حدود خط مشی مصوب هیئت مدیره و طبق نظامنامه هائیکه به تصویب هیئت مدیره میرسد برنامه های آموزشی یا کارآموزی لازم را تنظیم و به هزینه خود بمورد اجرا خواهد گذاشت .
ماده 13- شرکت باید در مواقع معین که کمتر از یکسال در سال نباشد شایستگی و استعداد مستخدمین خود را مورد ارزیابی قرارداده و نتیجه را در پرونده استخدامی آنان منعکس سازد این سنجش بنحوی صورت خواهد گرفت که موجب ارشاد و معرف استحقاق مستخدم برای تغییر شغل ارتقاءرتبه یا تغییر پایه لزوم گذرانیدن دوره کار آموزی و آموزشی جدید باشد أ
تبصره – اجرای مفاد این ماده طبق نظامنامه ای خواهد بود که توسط شرکت تهیه و به تصویب هیئت مدیره میرسد .
فصل سوم - حقوق و مزایا
ماده 14- شرکت بایدبراساس اهمیت وظایف ومسییولیتها وشرایط احراز شغل ازلحاظ معلومات وتجربه کلیه مشاغل مستمر خود را ارزیابی وطبقه بندی نموده ودررتبه های مربوط قرار دهد.
تبصره 1- طرح طبقه بندی مشاغل که شامل طرح مشاغل وظایف وشرایط احراز طبقات مشاغل وفهرست تخصیص طبقات مشاغل به رتبه هاونحوه ارزیابی مشاغل ودستورالعمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل می باشدتوسط شرکت تهیه وپس از تصویب هییت مدیره شرکت بمورداجرا گذاشته میشود.
تبصره 2-درمواردی که ضرورت ایجاب کندکه درطرح طبقه بندی مشاغل ویا قسمتی ازآن اصلاح بعمل بیایدویا مشاغل مستمرجدید ایجاد شود اصلاحیه وطرح طبقه بندی مشاغل مستمر جدید باید به ترتیب مندرج درتبصره (1) بالا تهیه وبه تصویب برسد.
ماده 15- حقوق کارکنان غیر پروازی شرکت طبق جدول حقوق مصوب 17/10/56شورای حقوق ودستمزدوحقوق کارکنان کادر عملیاتی پرواز (خلبان –کمک خلبان –مهندس پرواز )طبق جدول حقوقی مصوب جلسه مورخ 11/11/1355شورای حقوق ودستمزد وحقوق کارکنان خدمات پروازی (مهمانداران) طبق جدول حقوقی مصوب جلسه مورخ 19/10/1355 شورای حقوق ودستمزد بارعایت ماده 1 لایحه قانونی حداقل و حداکثرحقوق مستخدمین دولت مورخ 4/2/1358تعیین وپرداخت می گردد.جداول مذکور پیوست آیین نامه میباشد.
ماده 16- فوق العاده شغل کادر پروازی وخلبان وکمک خلبان مهندس پرواز براساس جدول شماره 42 - 3 - 7 - 28 مورخ 3/3/56 شورای حقوق و دستمزد با رعایت مقررات لایحه قانونی مربوط به حداکثر وحداقل حقوق مستخدمین دولت ونیز فوق العاده شغل مهمانداران هواپیما براساس مقررات مربوطه با توجه به موارد فوق قابل پرداخت می باشد ضمنا اگر شرایط بازار کار وتخصص برخی مشاغل ایجاب کمد که مبلغی بیش از حداکثر مندرج درلایحه به مستخدمین مشاغل پرداخت شود باید براساس مقررات تبصره 2الحاقی به ماده یک لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین دولت مصوب جلسه15/10/58 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در این مورد کسب مجوز بعمل آید .
تبصره 1- مزایای شغل مادامی قابل پرداخت است که مستخدم در شغلی که مزایا به آن تعلق گیرد انجام وظیفه کند .
تبصره 2- تعیین مشاغل مستحق دریافت مزایای شغل این ماده و میزان حداقل و حداکثر مزایای شغل قابل پرداخت به هر یک از مشاغل مورد نظر به پیشنهاد شرکت و تصویب هیئت مدیره و تأیید شورای حقوق و دستمزد خواهد بود .
تبصره 3- تشخیص مزایای مستمر که به اقتضای شغل مورد تصدی در زمان تصویب این آئین نامه در شرکت مورد عمل است و یا باید به مستخدم پرداخت شود با هیئت مدیره شرکت خواهد بود و تازمانیکه وضع مستخدمین شرکت با توجه به مفاد ماده 92 این آئین نامه تطبیق نیافته مزایای مستمر جایگزین مزایای شغلی محصوب میشوند .
ماده 17- افرادیکه به استخدام شرکت درمیآیند به استناد شغلی که برای آن استخدام میشوند درپایه یک رتبه شغلی مربوطه قرارمیگیرند و سپس میتوانند با رعایت شرایط این آئین نامه تا آخرین پایه رتبه شغلی خود ارتقاء یابند مگر آنکه دارای سوابق خدمت مؤثر در رشته شغلی مربوطه باشند که در اینصورت پایه مناسب با سوابق خدمت قبلی به آنها داده میشود که حداکثر آن سه پایه بیشتر نخواهد بود .
تبصره – نحوه احتساب سوابق خدمت قبل از استخدام مستخدمین بر طبق نظامنامه ای تعیین و پس از تصویب هیئت مدیره قابل اجرا است .
ماده 18- در صورت رضایت بخش بودن خدمات هر یک از مستخدمین مشمول این آئین نامه شرکت باید بازاء هر یک سال خدمت یک پایه به آنان ترفیع دهد و اگر مستخدم خدمات برجسته انجام داده باشد به جای یک پایه میتوان استثناً دوپایه به وی ترفیع داد .
تبصره – خدمات رضایت بخش و برجسته با ضوابطی که در نظامنامه موضوع تبصره ماده 13 این آئین نامه تعیین میشود سنجش خواهد شد .
ماده 19- ارتقاء مستخدم از یک رتبه به رتبه بالاتر با رعایت شرایط زیر خواهد بود :
الف – در رتبه جدید شغل بدون متصدی وجود داشته باشد .
ب- مستخدم شرایط احراز شغل رتبه جدید را دارا باشد .
تبصره – مستخدمینی که ارتقاء رتبه یافته یا مییابند در پایه ای از رتبه جدید قرار خواهند گرفت که در رتبه قبلی دارا بوده اند در مواردی که پایه قبلی مستخدم در رتبه جدید قرار خواهند گرفت که دررتبه قبلی دارا بوده اند درمواردیکه پایه قبلی مستخدم در رتبه جدید وجود نداشته باشد آخرین پایه رتبه جدید به آنان اعطاء میشود .
ماده 20- هر گاه شغلی بلاتصدی وجود داشته و مستخدم واجد شرایط احراز مقرر در طرح طبقه بندی مشاغل برای تصدی آن وجود نداشته باشد شرکت میتواند از میان مستخدمین شاغل در رشته شغلی مربوطه یکنفر را با رعایت موارد زیر جهت تصدی آن شغل برگزیند و تا زمانی که مستخدم شرایط احراز شغل را نداشته باشد اورا در شغل مورد تصدی با عنوان کفالت ابقاء نماید .
الف- تفاوت طبقه شغلی موجود مستخدم با طبقه شغلی بلاتصدی بیش از دورتبه نباشد مگر درمواقع ضروری و نیاز مبرم که در اینصورت باید مراتب به تصویب هیئت مدیره برسد .
ب- درصورت نداشتن مدرک تحصیلی لازم مقرر در طرح طبقه بندی مشاغل به ازاء هر سال کمبود تحصیلات دارای دوسال تجربه در رشته شغلی بلاتصدی باشد .
پ- در صورت تصدی شغل بلاتصدی مستخدم از مزایای شغل جدید برخوردار خواهد بود ولی گروه و پایه شغلی او تغییری نخواهد کرد مگر با احراز شغل جدید .
ماده 21- در صورت ضرورت و با رضایت مستخدم میتوان شغلی در رتبه پایین تر به او ارجاع کرد دراینصورت مستخدم در پایه ای از رتبه جدید قرارمیگیرد که در رتبه قبلی داشته ولی تفاوت حقوق پایه رتبه قبلی را باضافه ترفیعات رتبه جدید به شرط آنکه مجموع آن از آخرین پایه بالاترین رتبه ای که داشته است تجاوز نکند دریافت خواهد کرد و در تعیین حقوق آمادگی به خدمت و حقوق بازنشستگی و وظیفه او مبنای محاسبه قرارمیگیرد .در صورت عدم قبول چنین شغلی مستخدم آماده بخدمت خواهد شد .
ارتقاء رتبه مجدد مستخدمینی که بترتیب فوق در رتبه پایین تر منصوب میشود تا بالاترین رتبه ای که قبلاً دارا بوده مجاز میباشد و در اینصورت در پایه ای از رتبه بالاتر قرارمیگیرد که در رتبه پایین تر داشته و تفاوت حاصله از ارتقاء رتبه او بابت تفاوت حقوق در فوق محسوب خواهد شد .
تبصره – مستخدمین مشاغل کادر پروازی وخلبان وکمک خلبان مهندس پرواز و مهمانداری را در صورت ضرورت و با موافقت مستخدم میتوان درمشاغل غیر پروازی گماشت در اینصورت مستخدم از حقوق و مزایای مربوط به شغل جدید برخوردار خواهد شد .
ماده 22- انجام اضافه کار تابع تصمیم کلی دولت در دستگاههای دولتی است هرگاه چنین مجوزی وجود داشته باشد با رعایت حدود آن قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره – میزان اضافه کار ساعتی و نحوه محاسبه آن در مورد مستخدمین کادر پروازی وخلبان وکمک خلبان مهندس پرواز و مهمانداران از شمول این ماده خارج و براساس آئین نامه ای خواهد بود که پس از تصویب هیئت مدیره شرکت به تأیید شورای حقوق و دستمزد برسد .
ماده 23- برقراری فوق العاده روزانه و فوق العاده های :
بدی آب و هوا ، محرومیت از تسهیلات زندگی و محل خدمت ، اشتغال خارج از کشور ،کسر صندوق ،تضمین ، نوبت کاری ، پرداخت هزینه های :رفت و برگشت ، سفر ، نقل مکان و هزینه پذیرائی به مستخدمین شرکت بر طبق آئین نامه ها خواهد بود که پس از تصویب هیئت مدیره شرکت به تأیید شورای حقوق و دستمزد میرسد .
ماده 24- پرداخت پاداش پایان سال و عیدی به مستخدمین و پرداخت پاداش پایان خدمت آنان تابع مقررات عمومی دولت است .
فصل چهارم – رفاه مستخدمین
ماده 25- مستخدمین شرکت سالی سی روز تقویمی به تناسب مدت خدمت حق مرخصی با استفاده از حقوق و مزایای شغل و فوق العاده های بدی آب و هوا ، محرومیت از تسهیلات زندگی و محل خدمت، اشتغال خارج از کشور ، تضمین ماهانه را خواهند داشت .
ماده 26- ادامه خدمت در مشاغل مربوطه منوط به حفظ سلامت مستخدمین مشمول این آئین نامه در طول مدت خدمت خواهد بود و تا زمانی در مشاغل محوله باقی خواهند ماند که از سلامت جسمی و روحی لازم برای انجام وظیفه محوله برخوردار باشند .
تبصره 1- تشخیص و تصدی سلامت جسمی و روحی مستخدمین شرکت با کمیسیون پزشکی شرکت خواهد بود . ضوابط مربوط به تشخیص و تصدی سلامت جسمی و روحی مستخدمین خلبانی ، کمک خلبانی و مهندسی پرواز با تبعیت از معیارهای بین المللی پزشکی هوائی توسط قسمت پزشکی شرکت مدون و تعیین خواهد شد .
تبصره 2- شرکت مکلف است از پزشک یا پزشکانی که واجد شرایط قانونی صلاحیت تشخیص و تصدی سلامت جسمی و روحی مشاغل خلبانی ،کمک خلبانی . مهندسی پرواز بر اساس معیارهای بین المللی پزشکی هوائی باشند .استفاده نماید .
تبصره 3- هر گاه رأی صادره کمیسیون پزشکی شرکت در مورد مستخدمین مشاغل خلبانی ،کمک خلبانی . مهندسی پرواز مورد قبول مستخدم قرار نگیرد مستخدم میتواند با رعایت موازین قانونی موضوع را به سازمان هواپیمائی کشوری ارجاع نماید و رأی سازمان مذکور در این مورد قطعی خواهد بود .
ماده 27- مستخدمین شرکت در صورت ابتلا به بیماریها و حوادث ناشی از کار یا غیر ناشی از کار که مانع از انجام خدمت باشد از مرخصی استعلاجی استفاده خواهند کرد .
تبصره 1- جز در موارد بیماریهای صعب العلاج مدت استفاده از مرخصی استعلاجی 4 ماه درسال خواهد بود .
تبصره 2- استفاده از مرخصی استعلاجی تا مدت حداکثر تا مدت یکماه با تشخیص و تأیید قسمت پزشکی و یا پزشکان معتمد قسمت مزبور و چنانچه از یکماه تجاوز نماید با تشخیص و تأیید کمیسیون پزشکی شرکت برقرار خواهد گردید .
تبصره 3- شرکت مکلف است مستخدمی را که درحال استفاده از مرخصی استعلاجی است پس از بهبودی بشغلی که قبل بیماری داشته است یا مشاغل در ردیف شغل مذکور بازگردانیده و حقوق دریافتی قبل از بیماری را بوی پرداخت نماید .
تبصره 4- ترتیب تشکیل و تعیین کمیسیون پزشکی و صدور رای براساس نظامنامه ای خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره شرکت میرسد ولی درهر صورت اگر مستخدم بیمار مایل باشد و هزینه آن را تقبل کند
ماده 28 – با مستخدمین مشاغل کادر پروازی وخلبان وکمک خلبان مهندس پرواز و مهمانداران از شمول ماده26 و براساس آئین نامه ای خواهد بود و یا قابلیت فنی پرواز را از دست میدهند بر طبق نظامنامه ای که به تصویب هیئت مدیره شرکت و تأیید مراجع صلاحیت دار قانونی خواهد رسید رفتار میشود .
ماده 29- بانوان مستخدم شرکت که باردار میشوند به تشخیص و تأیید قسمت پزشکی شرکت برای زایمان فرزند میتوانند حداکثر از سه ماه مرخصی با استفاده از کلیه حقوق و مزایای شغل و فوق العاده ها به عنوان مرخصی زایمان استفاده نمایند شروع مرخصی زایمان باید با نظر پزشک معالج باشد.
تبصره – بانوان مستخدم مشاغل مهمانداری موظفند از زمانی که باردار میشوند قسمت پزشکی شرکت را مطلع و از تاریخی که قسمت پزشکی تعیین میکند از ادامه پرواز معاف هستند و از تاریخ معافیت از پرواز تا هنگامی که طبق این ماده مشمول استفاده از مرخصی زایمان میشوند بر طبق نظامنامه ای که به تصویب هیئت مدیره شرکت خواهد رسید با آنها رفتار میشود .
ماده 30- مستخدم می تواندبا موافقت مدیر عامل شرکت از مرخصی بدون حقوق که حد اکثر آن در هرباراز یک بارتجاوز نخواهد کرداستفاده کندودرهر حال حد اکثر مدتی که مستخدم شرکت در طول مدت خدمت خود می تواند از مرخصی بدون حقوق استفاده کند سه سال است .
تبصره 1-نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق متناسب با سنوات خدمت ودرازاهر یک سال تمام خدمت دوماه خواهد بود .
تبصره 2-برای ادامه تحصیلات عالی درزمینه صنعت هواپیمایی مرخصی بدون حقوقمقرردراین آیین نامه با تصویب هییت مدیره تا دوسال دیگر قابل تمدید بوده ومی تواند بطور یکجا پس از سه سال تمام خدمت مورد استفاده قرار گیرد .
ماده 31- مدت مرحصی بدون جزو سابقه خدمت مستخدم محسوب نمی شود و مستخدمی که برحسب مورد از مرخصی بدون حقوق بیش از مدت مقرر در تبصره 1 این ماده استفاده کند در صورتیکه پس از پایان مرخصی شغلی برای ارجاع بوی موجود نباشد شرکت میتواند او را آماده بخدمت نماید مدت مرخصی بدون حقوق مستخدم برای ادامه تحصیلات عالی و تخصصی در رشته های مورد نیاز شرکت مشروط براینکه منجر به اخذ مدرک تحصیلی شود از لحاظ بازنشستگی وظیفه یا پرداخت کسور مربوطه جزء سابقه خدمت مستخدم محسوب میشود .
تبصره 1- حفظ شغل مستخدمی که برحسب مورد بیش از مدت مقرر از مرخصی بدون حقوق استفاده کند الزامی نیست :
الف – مستخدم باسابقه خدمت 5 سال تمام و کمتر در شرکت تا دوماه
ب- مستخدم باسابقه خدمت 5 سال تمام تا ده سال تمام در شرکت تا چهار ماه
پ- مستخدم باسابقه خدمت بیش از ده سال تمام در شرکت تا شش ماه
ماده 32- نحوه استفاده از مرخصی های مندرج در این آئین نامه براساس نظام نامه ای خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره شرکت میرسد .
ماده 33- شرکت بطرق مقتضی در تأمین شرائط بهداشتی و ایمنی و ایجاد محیط مناسب کار و همچنین کمک به امور تعاونی و رفاه مستخدمین اقدامات لازم را بعمل خواهد آورد . نحوه اجرای این ماده بموجب طرحی خواهد بود که با توجه به مقررات مربوطه به تصویب مجمع عمومی میرسد .
فصل پنجم – بازنشستگی و وظیفه
ماده 34- از تاریخ تصویب این آئین نامه شرکت باید هر ماه 7 درصد از حقوق و فوق العاده شغل هر یک از مستخدمین شمول این آئین نامه را بابت کسور بازنشستگی سهم مستخدم کسر نموده و پس از افزودن معادل 14 در صد حقوق و فوق العاده شغل آنان بابت سهم شرکت مجموع آن را به صندوق بازنشستگی و وظیفه که از این پس صندوق نامیده میشود پرداخت نماید .
تبصره -کسور بازنشستگی مستخدمین شرکت برمبنای تمام حقوق وفوق العاده شغل بر اساس رتبه و پایه آنان احتساب و برداشت خواهد شد.
تبصره2 – شرکت در صورت عدم کفایت وجوه صندوق بازنشستگی و وظیفه کمبود آنرا از محل اعتبارات خود در بودجه شرکت تأمین و بصندوق پرداخت خواهد نمود .
تبصره 3- کسور بازنشستگی مستخدمین آماده بخدمت برمبنای تمام حقوق وفوق العاده شغل بر اساس رتبه و پایه آنان احتساب و برداشت خواهد شد.
تبصره 4- وجوه پرداخت مستخدمین و شرکت بصندوق تعاون شرکت باضافه سودهای متعلقه از تاریخ تصویب این آئین نامه بصندوق بازنشستگی ووظیفه منتقل گردیده و بترتیب مقرر دراین ماده بابت کسور باز نشستگی سهم مستخدم و شرکت که میباید طبق ماده 34 به صتدوق پرداخت نماید منظور خواهد شد .
ماده 35- طرز تشکیل و نحوه اداره صندوق بازنشستگی ووظیفه که با مشارکت مستخدمین شرکت انجام خواهد شد و نحوه بهره برداری و استفاده از وجوه موجود در صندوق به موجب نظامنامه ای خواهد بود که پس از تصویب هیئت مدیره شرکت به موقع اجرا گذارده خواهد شد .
ماده 36- سابقه خدمت مستخدمین شاغل از تاریخ استخدام در شرکت تا تاریخ تصویب این آئین نامه از لحاظ بازنشستگی و وظیفه احتساب خواهد گردید و مستخدمین باید کسور بازنشستگی سهم خود را به ترتیب مقرر در ماده 34 این آئین نامه براساس حقوق و فوق العاده شغل های ماهانه دریافتی از شرکت در مدت مزبور با کار مزد های متعلقه در 60 ماه متوالی از تاریخی که صندوق اعلام مینماید به صندوق پرداخت نماید شرکت نیز متقابلا سهم خود را بابت مدت مزبور طبق مقررات همان ماده پرداخت خواهد نمود .
ماده 37- آن عده از مستخدمین شرکت که طبق ماده 3 این آئین نامه بصورت موقت به استخدام شرکت درآمده و بعدا مشمول مقررات این آئین نامه گردیده اگر مایل باشند سابقه خدمت غیر رسمی خود را از لحاظ بازنشستگی و وظیفه احتساب گردد باید کسور بازنشستگی خود را بترتیب مقرر در ماده 34 این آئین نامه براساس حقوق و فوق العاده شغلهای ماهانه دریافتی از شرکت در مدت مزبور با کار مزد های متعلقه حداکثر در 60 ماه متوالی از تاریخی که صندوق اعلام مینماید به صندوق پرداخت نماید شرکت نیز متقابلا سهم خود را بابت مدت مزبور طبق مقررات همان ماده پرداخت خواهد نمود.این قبیل مستخدمین اگر به جبران مدت خدمت غیر رسمی خود مبالغی به عنوان فوق العاده پایان قرارداد یا بازخرید خدمت و از این قبیل دریافت داشته باشند به شرکت مسترد خواهند نمود .
ماده 38- مستخدمین شرکت سابق هواپیمائی ایران و شرکت سرویس فرودگاه مهرآباد که در خدمت شرکت سابق ابقاء شده اند چنانچه مایل باشند که سوابق خدمت گذشته آنها در شرکتها تاتاریخ تأسیس شرکت هواپیمائی ملی ایران ((هما)) از لحاظ بازنشستگی و وظیفه جزو داوران خدمت آنان در بازخرید شرکت منظور شود و از مزایای مقررات این فصل استفاده کنند مشروط براینکه به جبران سوابق خدمت مذکور مبالغی به عنوان فوق العاده پایان خدمت یا باز خرید خدمت و از این قبیل از شرکتهای مزبور دریافت نداشته باشند باید حقوق و فوق العاده شغلهای ماهانه دریافتی از شرکتهای مزبور با کارمزدهای متعلقه در 60 ماه متوالی از تاریخی که صندوق اعلام مینماید به صندوق پرداخت نماید شرکت نیز متقابلا سهم خود را بابت مدت مزبور طبق مقررات همان ماده پرداخت خواهد نمود .
ماده 39- خدمت زیر پرچم و خدمات اجتماعی مستخدمین شرکت از لحاظ بازنشستگی جزء داوران خدمت آنان در شرکت منظور میشود ومستخدمین مشمول باید کسور بازنشستگی خود را بترتیب مقرر در ماده 34 این آئین نامه براساس حقوق و فوق العاده شغلهای ماهانه دریافتی از شرکت در مدت مزبور با کار مزد های متعلقه حداکثر در 60 ماه متوالی از تاریخی که صندوق اعلام مینماید به صندوق پرداخت نماید شرکت نیز متقابلا سهم خود را بابت مدت مزبور طبق مقررات همان ماده پرداخت خواهد نمود.
ماده 40- مستخدمینی قبل از استخدام در شرکت درسایر سازمانهای کشوری اعم از دولتی ، ملی و خصوصی اشتغال داشته اند مشروط به داشتن و رعایت شرایط زیر و درصورتی که مایل باشند سوابق خدمات گذشته آنان از لحاظ بازنشستگی ووظیفه جزو دوران خدمت آنان درشرکت منظور میشود واز مزایای مقررات این فصل استفاده خواهند نمود .
الف – سوابق خدمت گذشته آنان بر طبق ماده 17و تبصره آن سوابق خدمت مؤثر دررشته شغلی مربوطه تشخیص داده میشود .
ب- مستخدمین شاغل در تاریخ تصویب این آئین نامه مدارک مربوط به سوابق خدمت گذشته خود را در بدو استخدام شرکت ارائه نموده باشند ومستخدمینی که بعد از تصویب این آئین نامه باستخدام شرکت پذیرفته میشوند مدارک مربوطه را در بدو استخدام خود ارائه نماید .
پ- به جبران سوابق خدمت مذکور مبالغی لعنوان فوق العاده پایان خدمت یا بازخرید خدمت و از این قبیل دریافت نداشته باشند .
ت0 حداکثر سوابق خدمت قابل احتساب 5 سال تمام خواهد بود .
ث- مستخدمین کسور بازنشستگی مربوطه را اعم از سهم خود و سهم شرکت با کارمزدهای متعلقه به ترتیب مقرر در ماده 34 این آئین نامه براساس حقوق و فوق العاده شغل دریافتی از شرکت درتاریخ تصویب این آئین نامه حداکثر در 60 ماه متوالی از تاریخی که صندوق اعلام مینماید به صندوق پرداخت نماید
ماده 41- هرگاه مستخدمی از بابت پرداخت کسور بازنشستگی سوابق خدمت احتساب شده مذکور درماده های 36 و 37 و 38 و 39 و40 به صندوق بدهکار و فوت شود بازماندگان از پرداخت بقیه قسط معافند و شرکت نیز متقابلا از پرداخت کسور سهم خود معاف خواهد بود .
ماده 42- مستخدمین شرکت که بیکی از مقامات دولتی در ماده 3 قانون استخدام کشوری انتخاب شوند خدمت آنان در دوران انتصاب یا انتخاب با پرداخت کسور بازنشستگی سهم خود برمبنای تمام حقوق وفوق العاده شغل بر اساس رتبه و پایه آنان احتساب و برداشت خواهد شد.
ماده 43- مستخدم میتواند در موارد زیر درخواست بازنشستگی نماید و شرکت باید قبول کند :
مستخدم زن با 25 سال تمام سابقه خدمت و یا حداقل 50 سال تمام سن و مستخدم مرد با 30 سال تمام سابق خدمت و یا حداقل 50 سال تمام سن و یا حداقل ده سال تمام کسور بازنشستگی مقرر پرداخت کرده باشند و یا پرداخت آن را طبق مقررات این آئین نامه تعهد نموده باشد .
تبصره 1- چنانچه سابقه خدمت پس از استخدام مستخدم در شرکت بیش از 20 سال تمام باشد و مستخدم درخواست بازنشستگی نماید شرکت میتواند بدون رعایت شرط سن با تصویب هیئت مدیره اورا طبق مقررات ماده 47 بازنشسته نماید .
تبصره 2- به سابقه خدمت مستخدم از نظر بازنشستگی و وظیفه به تناسب هر پنج سال سابقه کار در کارهای سخت و زیان آور یکسال افزوده میشود.
تبصره 3- کارهای سخت وزیان آور برطبق نظام نامه ای بتصویب هیئت مدیره خواهد رسید تعیین میشود .
ماده 44- شرکت میتواند مرد را با حداقل 60 سال سن و زن را با حداقل 55 سال سن بشرطی که لااقل ده سال سابقه پرداخت کسور بازنشستگی را داشته باشند و یا پرداخت آنرا طبق مقررات این آئین نامه تعهد کرده باشند بازنشسته نماید .
ماده 45 - شرکت باید مستخدمینی را که به 65 سال تمام رسیده باشند بازنشسته نماید .
تبصره – در صورتیکه سابقه خدمت موضوع این ماده در شرکت کمتر از پانزده سال باشد پانزده سال تمام محسوب میشود .
ماده 46 – ملاک تشخیص سن مستخدمینی را که در تاریخ تصویب این آئین نامه درخدمت شرکت هستند شناسنامه ای است که درتاریخ مزبور در دست دارند و در مورد مستخدمینی که بعد از تصویب این آئین نامه درخدمت شرکت هستند شناسنامه ای است که در بدو استخدام ارائه خواهند داد.
تبصره – اگر ماه تولد یا ماه تاریخ ورود به خدمت مستخدمین از روی مدرک رسمی مشخص نباشد اول مهر ماه ملاک محاسبه خواهد بود
ماده 47- حقوق بازنشستگی عبارت است از یک سی وپنجم متوسط حقوق مستخدم ضربدر سنوات پرداخت کسور بازنشستگی است مشروط بر آنکه :
الف –از حد اقل مقرری که برای مستخدمین بازنشسته مشمول قانون استخدام کشوری تعیین می گرددکمتر نباشد.
ب –از چهار پنجم آخرین مبلغ حقوق و حد اکثر 150000ریال تجاوز ننماید.
تبصره –منظور از سنوات پرداخت کسور باز نشستگی مقرردر این ماده عبارت از سنوات خدمتی است که مستخدم کسور بازنشستگی آن را تعهد نموده وملزم به پرداخت آن می باشد .
ماده 48- متوسط حقوق از لحاظ این آیین نامه عبارت از معدل حقوق سه سال آخر خدمت است ،ولی درصورتیکه مجموع سنوات خدمت مستخدم از سه سال کمتر باشد متوسط حقوق سنوات خدمت مذکور خواهدبود.
ماده 49- حقوق بازنشستگی ووظیفه از صندوق بازنشستگی ووظیفه مستخدمین هواپیمایی ملی ایران ((هما))پرداخت خواهد شدکه درآمد آنبه شرح زیر است :
الف – 7%حقوق وفوق العاده شغل ماهیانه کلیه مستخدمین مشمول این آیین نامه که بابت کسور بازنشستگی ازحقوق ماهانه آنان کسر می شود بعلاوه معادل 14%حقوق وفوق العاده شغل ماهانه کلیه مستخدمان مزبور که از بودجه شرکت هواپیمایی ملی ((هما ))تامین وپرداخت می گردد.
ب –سود حاصله از نحوه بهره برداری واستفاده از وجوه کسور بازنشستگی.
پ- وجوهی که به موجب تبصره 2 و4 ماده 34بصندوق واریز می گردد.
تبصره –وجوهی که بنحوی از انحابه صندوق بازنشستگی ووظیفه ریخته می شود اختصاص به بازنشستگان وموظفین شرکت هواپیمایی ملی ایران داشته وبه هیچ عنوان نباید به مصرف غیر مجاز برسد متخلفین در حکم مختلسین اموال دولتی محسوب خواهند شد.
ماده 50-درصورتیکه مستخدم به علت بیناری یا حادثه ای غیر ناشی از کارازکار افتاده شناخته شود ماهانه یک سی وپنجم متوسط حقوق ضربدر سنوات پرداخت کسور بازنشستگی را به عنوان حقوق وظیفه از کار افتادگی دریافت خواهدداشت واین حقوق درحداکثر حقوق بازنشستگی مقرر درماده 47تجاوز نخواهدکرد ودرصورتیکه سنوات پرداخت کسور بازنشستگی مستخدم کمتر از 15 سال باشد 15سال تمام محسوب خواهد شد .
ماده 51- درصورتیکه مستخدم به علت بیماری ناشی از کاریا حادثه ناشی از کاریا بسسبب انجام وظیفه از کارافتاده شناخته شود بدون رعایت سنوات پرداخت کسور بازنشستگی چهار پنجم آخرین مبلغ حقوق و حد اکثر 150000ریال تجاوز ننماید .به عنوان حقوق وظیفه از کار افتادگی درباره وی برقرار خواهدشد
تبصره - درصورتیکه بیماری ناشی از کاریا حادثه ناشی از کار منجر به نقص عضومستخدم شود لکن مستخدم ازکار افتاده شناخته نشده حقوق وظیفه از کار افتادگی موضوع این ماده درباره اوبرقرار نگرددغرامت متناسب بانقص عضو حاصله برطبق نظامنامه ای که به تصویب هییت مدیره می رسد به او پرداخت خواهد شد.
ماده 52-درصورتیکه مستخدم بازنشسته یااز کار افتاده فوت شود حقوق وظیفه بازماندگان اوبرطبق شروط زیر برقرار می شود :
الف- همسر دائمی و دختران متوفی تا زمانیکه شوهر اختیار نکرده اند و یا به استخدام یکی از مؤسسات دولتی و وابسته بدولت درنیامده باشند .
ب- شوهر در صورتیکه علیل و از کارافتاده و تحت کفالت همسر متوفی خود بوده باشد .
پ- فرزندان ذکور متوفی تا پایان بیست سالگی و درصورت ادامه تحصیل در مؤسسات عالی علمی تا پایان 25 سالگی .
ت- پدر و مادر متوفی مشروط براینکه تحت تکفل متوفی بوده و سن پدر 60 سال تمام و سن مادر 55 سال تمام یا بیشتر باشد و یا از کار افتاده باشند.
ث- فرزندان علیل ویا ناقص العضو مستخدم متوفی که از کارافتاده باشند مادام العمر .
تبصره 1- مجموع حقوق وظیفه بازماندگان معادل چهار پنجم بازنشستگی یا حقوق وظیفه از کارافتادگی مستخدم متوفی است که به تساوی بین بازماندگان واجد شرایط تقسیم میشود و درصورت قطع سهم هر یک از بزماندگان سهم قطع شده به تساوی به سهم سایر بازماندگان افزوده خواهد شد ولی هرگاه بازمانده مستخدم متوفی منحصر به فرد باشد سهم او معادل یکدوم حقوق بازنشستگی با حقوق وظیفه از کار افتادگی مستخدم متوفی خواهد بود .
تبصره 2- وراثت ، تکفل ، علیل بودن و ازکار افتادگی و نقص عضو بازماندگان موضوع این ماده باید بوسیله مقامات قانونی صلاحیت دار رسماً تصدیق شود .
ماده 53- اگر مستخدم قبل از برقراری حقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه از کارافتادگی فوت شود حقوق وظیفه بازماندگان وی برمبنای چهار پنجم حقوق بازنشستگی استحقاقی مستخدم متوفی بترتیب مقرردرماده 52 برقرار میشود در این مورد سنوات پرداخت کسور بازنشستگی مستخدم در صورتیکه کمتر از 15 سال باشد 15 سال تمام محسوب خواهد شد .
ماده 54- هرگاه مستخدم بعلت حادثه ناشی از کار یا بسبب انجام وظیفه فوت شود حقوق وظیفه بازماندگان وی برمبنای چهار پنجم وظیفه ای که طبق ماده 51 به مستخدم متوفی بترتیب مقرردرماده 52 برقرار میشود.
ماده 55- در مورد از کار افتادگی و فوت هرگاه سنوات پرداخت کسور بازنشستگی مستخدم کمتر از سه سال باشد متوسط حقوق مدتی که بازنشستگی را پرداخت کرده است ملاک محاسبه قرارخواهد گرفت
ماده 56- از کار افتادگی موضوع این مقررات این فصل عبارتند از عدم توانائی کامل و دائمی شخص با انجام دادن اموری که متعارفاً با آن اشتغال داشته است میباشد مستخدم به علت بیماری ناشی از کاریا حادثه ناشی از کاریا بسسبب انجام وظیفه از کارافتاده بوده است با کمیسیون پزشکی شرکت خواهد بود .
ماده 57- حقوق بازنشستگی و وظیفه از کار افتادگی و وظیفه بازماندگان که طبق مقررات این آئین نامه برقرارمیشود ، مانع از پرداخت سرمایه های بیمه عمر و حوادث نخواهد بود .
ماده 58- هرگاه مستخدمی که طبق این مقررات از حقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه از کارافتادگی استفاده میکند در مدت یکسال حقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه از کارافتادگی خود را مطالبه نکند عائله او در صورتی که طبق شرایط ماده 52 مشمول دریافت حقوق وظیفه باشند ، حق دارند موقتاً حقوق وظیفه خود را تقاضا و دریافت کنند .اگر بعداً معلوم شود مستخدم مذکور فوت شده حقوق وظیفه موقت از تاریخ فوت بطور دائم برقرار میشود و درصورتیکه معلوم گردد درحال حیات است وضع حقوقی او بحالت اول اعاده میگردد .
تبصره – منظور از عائله مذکور افرادی است که طبق ماده 52 وبا رعایت شروط مقرر درآن از حقوق وظیفه استفاده خواهند نمود .
ماده 59- هرگاه مستخدمی بموجب حکم قطعی دادگاه صلاحیت دار به انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم و طبعاً از حقوق اجتماعی محروم گردد درصورتیکه در تاریخ محرومیت از حقوق اجتماعی شروط بازنشسته شدن را دارا باشد بازنشسته خواهد شد وتا زمانی که از حقوق اجتماعی محروم است چهارپنجم حقوق بازنشستگی او بترتیب مقرر در ماده 52 دروجه عائله تحت تکفل او پرداخت میگردد و پس از اعاده حیثیت شخصاً از تمام حقوق بازنشستگی خود بترتیب مقرر درماده 47 برخوردار خواهد بود .
ماده 60- اشتغال موقت مستخدمین بازنشسته شرکت موجب قطع حقوق بازنشستگی آنان در مدت اشتغال خواهد شد ولی درهرحال اشتغال کسانیکه بیش از 65 سال دارند ممنوع است .
ماده 61- ترک تابعیت بازنشستگان ووظیفه بگیران و هریک از بازماندگان قانونی آنها موجب قطع حقوق آنان بنفع صندوق خواهد بود .
ماده 62- اشتغال مجدد مستخدمی که طبق ماده 50 یا 51 از حقوق وظیفه از کارافتادگی استفاده مینماید در صورتی که با تشخیص و تأیید کمیسیون پزشکی شرکت بهبودی حاصل نموده باشد فقط برای یکبار دیگر بلامانع است وشرکت میتواندمستخدم را حداکثر در آخرین پایه رتبه ای که قبل از از کارافتادگی داشته است منصوب نموده و حقوق وظیفه از کارافتادگی اورا استفاده نموده است جزو سنوات خدمت وی منظور و محسوب نخواهد شد .
ماده 63- توقیف حقوق بازنشستگی یا وظیفه در قبال مطالبات دولت یا محکومیت حقوقی یا عناوین دیگر از این قبیل فقط تا میزان یک چهارم حقوق بازنشستگی یا وظیفه براساس حکم دادگاه صلاحیت دار مجاز است .
ماده 64- درصورتیکه مستخدم طبق ماده 73 مستعفی و یا طبق مواد 77 و 78 از خدمت در شرکت معاف شود و مقررات مؤسسه جدید محل خدمت او اجازه دهد بنا به درخواست مستخدم صندوق کسور بازنشستگی را که طبق مقررات 65و68 به مستخدم تعلق میگیرد به صندوق مربوط به مؤسسه جدید انتقال خواهد داد.
ماده 65- هرگاه مستخدمی طبق ماده 77 و 78 از خدمت در شرکت معاف شود و از شمول مقررات این آئین نامه خارج گردد کسور بازنشستگی سهم کارمند با سودهای متعلقه بطور یکجا بوی پرداخت خواهد شد .
ماده 66- صندوق موظف است هرسال یکبار وضع مالی صندوق را از نظر تطبیق کسور بازنشستگی دریافتی با تعهدات صندوق در مورد حقوق بازنشستگی و وظیفه براساس محاسبات فنی مورد بررسی قرار داد ه و نتیجه را به هیئت مدیره شرکت گزارش نماید .
ماده 67- درصورتیکه بدلیل تغییر هزینه زندگی جداول حقوق مستخدمین شاغل تغییر کند شرکت باید نسبت به تغییر میزان حقوق وظیفه بازنشستگی پس از تصویب شورای حقوق و دستمزد اقدام لازم معمول دارد .
ماده 68- هرگاه مستخدمی طبق ماده 73 مستعفی شناخته شود و از شمول مقررات این آئین نامه خارج گردد کسور بازنشستگی پرداختی سهم او باضافه سودهای متعلقه بطور یکجا بوی پرداخت خواهد شد .
ماده 69-تاریخ برقراری حقوق بازنشستگی ووظیفه از کار افتادگی ووظیفه بازماندگان ضمن تصریح مبلغ و هویت ذوی الحقوق درحکم کارگزینی مربوط درج خواهد شد .
ماده 70- حقوق وظیفه از کار افتادگی و وظیفه بازماندگان مستخدمینی که تا قبل از تصویب این آیین نامه از کار افتاده یا فوت شده اندبمیزان وترتیب مقرر دراین فصل وبا احتساب مبالغی که شرکت تا قبل از اجرای مفاد این ماده به مستخدم یا بازماندگان او پرداخت نموده است از محل صندوق پرداخت خواهد شد.
ماده71 - مستخدمین بازنشسته شرکت وافراد تحت تکفل وبازماندگان قانونی آنان که مطابق قرارداد این آیین نامه از حقوق بازنشستگی ووظیفه برخورداراند می توانند براساس طرحهای مقرر از تسهیلات درمانی ،تعاونی و رفاهی شرکت استفاده کنند.
ماده 72- مستخدمین هواپیمائی ملی ایرا ن که مشمول قانون تامین اجتماعی می باشنداز تاریخ تصویب این آیین نامه از لحاظ بازنشستگی و وظیفه مشمول مقررات بازنشستگی و وظیفه این فصل میگردد و حق بیمه سهم آنان که به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت شده به صندوق بازنشستگی منتقل و از تاریخ تغییر وضع بازنشستگی شرکت خواهد بود .
فصل ششم – پایان خدمت
ماده 73- مستخدم شرکت میتواند با اعلام قبلی از خدمت استعفا کند مدت اعلام قبلی برای قبول استعفای مستخدم با توجه به شغلی که به او ارجاع شده توسط شرکت تعیین میشود که از سه ماه بیشتر نخواهد بود مگر در مورد متصدیان برخی از مشاغل تخصصی و مسئولان واحدهای شرکت که ممکن است با تصویب مدیر عامل مدت اعلام قبلی برای قبول استعفا تا شش ماه به او اعلام شود .در هیچ موردی استعفای مستخدم رافع تعهدات او در برابر شرکت نخواهد بود .استعفا از تاریخی تحقق مییابد که شرکت کتباً با آن موافقت کند و مستخدمی که استعفا داده موظف است در مدت مقرر اعلام قبلی درمحل خدمت خود حاضر شود ودر پایاین این مدت استعفای او قبول شده تلقی میگردد . چنانچه مستخدمی که استعفا داده در مدت مقرر اعلام قبلی در محل خدمت خود حاضر نشود عدم حضور مستخدم مزبور ترک خدمت محسوب و با او طبق ماده 74 این آئین نامه رفتار میشود .
تبصره1- به مستخدمی که طبق مفاد این ماده مستوفی شناخته شود کلیه حقوق ومزایای او شغل او بابت مدت مرخصی استحقاقی استفاده نشده پرداخت میشود .
تبصره 2- مستخدمی که طبق مقررات این ماده از خدمت شرکت معاف گردد ویا مستوفی شناخته شود و در صورت احتیاج استخدام مجدد او در شرکت فقط برای یکبار دیگر به اجازه مدیر عامل شرکت بلامانع است سوابق خدمت این قبیل مستخدمین از لحاظ بازنشستگی و وظیفه منظور و محسوب خواهد شد بشرط آنکه وجوهی را که طبق مواد 65 و 68 و 79 بابت کسور بازنشستگی و فوق العاده پایان خدمت دریافت داشته اند برحسب مورد به صندوق بازنشستگی یاشرکت مسترد دارند .
ماده 74- در صورتیکه مستخدم شرکت بمدت یکماه تمام بدون اطلاع و عذر موجه در محل خدمت خود حاضر نشود از تاریخ ترک خدمت از خدمت شرکت اخراج میشود .و استخدام مجدد او به هر عنوان ممنوع است .
تبصره – هرگاه مستخدم مذکور در این ماده مدعی شود به عللی که خارج از حدود قدرت و اختیار او بوده نتوانسته است در محل خدمت حاضر شود ویا عدم حضور خود را اعلام کند و ادعای او مورد قبول شرکت قرارنگیرد مستخدم میتواند شکایت خود را به ضمیمه مدارک مورد استناد به دادگاه بدوی اداری شرکت تسلیم کند .دادگاه بدوی اداری مکلف است در اسرع وقت به شکایات مزبور رسیدگی و رأی مقتضی صادر نماید .در صورتیکه رای دادگاه بدوی اداری حاکی از موجه بودن عذر مشارالیه باشد شرکت مکلف است مستخدم را به شغل قبلی و یا مشاغلی در ردیف شغل قبلی بازگردانیده و ایام غیبت را برحسب مورد جزو ایام مرخصی استحقاقی استعلاجی یا بدون حقوق وی منظور نماید ودر صورتیکه شغلی برای ارجاع به مستحدم موجود نباشد وی را از تاریخ پایان مرخصی آماده بخدمت نماید رأی دادگاه بدوی اداری اگر بر رد شکایات مستخدم صادر شده باشد ظرف سی روز از تاریخ صدور و ارسال ابلاغیه به آخرین نشانی محل سکونت مستخدم توسط مستخدم قابل ارجاع به دادگاه تجدید نظر اداری خواهد بود .
ماده 75 – در صورتیکه به تشخیص مجمع عمومی تقلیل فعالیت شرکت یا استفاده از روشهای فنی و اداری جدید ایجاد کند که مشاغل مستمر شرکت محدود شود و این محدودیت منجر به حسب مشاغل در شرکت شود و شغلی برای ارجاع به متصدیان این قبیل مشاغل موجود نباشد مستخدمین مشاغل مذکور به حال آماده بخدمت درمیآیند .
تبصره- شرکت مکلف است طبق نظامنامه ای که بتصویب هیئت مدیره شرکت خواهد رسید فهرست مستخدمین آماده بخدمت را تنظیم و تازمانی که مطتخدم آماده بخدمت در اختیار دارد برای تصدی مشاغلی که جدیداً ایجاد میشود ویا بدون متصدی است از مستخدمین مزبور استفاده نماید و از لحاظ تخصصی بای احراز مشاغل دیگر امکانات آموزشی در اختیار آنان قراردهد و درصورتی مجاز به استخدام جدید است که مستخدم آماده به خدمت واجد شرایط نداشته باشد .
ماده 76- به مستخدمین شرکت که به حال آماده بخدمت درمیآیند تا مدت ششماه حقوق رتبه و پایه مربوطه و به مدت شش ماه دیگر نصف مبلغ مزبور پرداخت خواهد شد .
ماده 77- شرکت مکلف است در صورتیکه نتواند در مدت یکسال دوران آمادگی به خدمت شغلی به مستخدمین آماده بخدمت ارجاع کند یا امکان انتقال آنان به سایر شرکتهای دولتی فراهم نشود اگر شروط بازنشسته شدن با دریافت حقوق بازنشستگی را طبق مقررات مربوطه دارا باشند آنان را بازنشسته کند و درغیر اینصورت از خدمت معاف نماید .
ماده 78- هرگاه شرکت منحل شود و امکان انتقال مستخدمین شرکت به سایر شرکتهای دولتی یا بازنشسته نموده آنها یا پرداخت حقوق بازنشستگی طبق مقررات مربوطه میسر نباشد مستخدمین مذکور از خدمت معاف و حقوق دوران آمادگی بخدمت موضوع ماده 76 بطور یکجا به آنان پرداخت خواهد شد .
ماده 79- به مستخدمینی که طبق مواد فوق الذکر از خدمت شرکت معاف میشوند ، مبلغی معادل یکماه آخرین حقوق ماهانه درازاء هریکسال خدمت در شرکت بعنوان فوق العاده پایان خدمت بعلاوه حقوق ومزایای شغل مرخصی استحقاقی استفاده نشده برمبنای دریافتی قبل از آمادگی بخدمت پرداخت خواهد شد . در احتساب سالهای خدمت موضوع این ماده کسر دوازده ماه خدمت یکسال تمام محاسبه خواهد شد .
تبصره – در صورتیکه سابقه خدمت مستخدم موضوع این ماده در شرکت کمتر از سه سال باشد ، سه سال تمام محسوب میشود .
ماده 80- اشتغال افرادیکه از حقوق بازنشستگی و وظیفه سایر سازمانها اعم از دولتی و غیر دولتی برخوردارند بعنوان مستخدم رسمی شرکت ممکن نیست .
ماده 81- هرگاه مستخدمی بموجب حکم قطعی دادگاه صلاحیتدار به انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم و تبعاً از حقوق اجتماعی محروم گردد در صورتیکه در تاریخ محرومیت از حقوق اجتماعی شروط بازنشسته شدن را دارا نباشند از خدمت شرکت اخراج خواهند شد .وتا زمانیکه از حقوق اجتماعی محروم است چهارپنجم حقوق او به ترتیب مقرردرماده 52 در وجه عائله تحت تکفل او پرداخت میگردد.
ماده 82- هرگاه مستخدمی بموجب حکم قطعی دادگاه صلاحیتدار به انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم و تبعاً از حقوق اجتماعی محروم گردد در زمانیکه از حقوق اجتماعی محروم است چهارپنجم حقوق او به ترتیب مقرردرماده 52 در وجه عائله تحت تکفل او پرداخت میگردد .دادگاه اداری شرکت نیز موظف است وضعیت خدمتی او را مورد رسیدگی قرارداده و با توجه به حکم صادره حکم اداری مقتضی صادر نماید
ماده 83-منظور از عایله تحت تکفل دراین آیین نامه افرادی می باشند که طبق ماده 52 و با رعایت شروط مقرر درآن از حقوق وظیفه استفاده خواهند کرد.
ماده 84-به مستخدمی که بموجب حکم قطعی دادگاه صلاحیتدارازخدمت اخراج گردید در صورتیکه شروط بازنشسته شدن را دارا نباشند ضمن اخراج از شرکت کسور بازنشستگی پرداختی سهم او بطور یکجا پرداخت خواهد شد.
ماده 85- منظور از کسور پرداختی سهم مستخدم وسهم شرکت از لحاظ اجرای مقررات این آیین نامه جمع مبلغی است که مستخدم یا شرکت بصندوق بازنشستگی ووظیفه پرداخت نموده ویا پرداخت آنرا تعهد نموده باشند.
فصل هفتم – مقررات مختلفه
ماده 86- مستخدمین شرکت مکلفند در ساعات تعیین شده از طرف شرکت در محل خدمت خود حضور یافته وظایف محوله را انجام دهند . مقررات مربوط به حضور وغیاب مستخدمین بموجب نظامنامه ای تعیین و پس از تصویب هیئت مدیره شرکت بموقع اجرا گذارده خواهد شد .
ماده 87- شرکت میتواند به تشخیص خود و براساس نظامنامه هائی که به تصویب هیئت مدیره شرکت خواهد رسید نسبت به اخذ یا تعیین میزان تضمین مستخدمینی که بصاحب نقدی جمعی یا جنسی شرکت منصوب میشوند و یا دربرابر هزینه های آموزشی تعهد و تصمین خدمت میسپارند تصمیم مقتضی اتخاذ کند .
ماده 88- مقررات و ضوابط مربوط به انتقال و همچنین اعزام مستخدمین شرکت به مأموریت بموجب نظامنامه هائی تعیین و پس از تصویب هیئت مدیره شرکت بموقع اجرا گذارده خواهد شد .
ماده 89- مستخدمینی که بخدمت زیر پرچم احضار میشوند ، هرگاه ظرف مدت 2 ماه پس از پایان خدمت زیر پرچم خود را برای خدمت در شرکت معرفی نمایند ، شرکت مکلف است مستخدمین مذکور را به کار گمارد . ولی در صورتیکه شغلی برای آنها موجود نباشد آماده بخدمت خواهند شد . مدت خدمت زیرپرجم این قبیل مستخدمین بشرطی که کسور بازنشستگی سهم خود را حداکثر در 60 قسط ماهانه برمبنای آخرین حقوق دریافتی قبل از خدمت زیر پرچم پرداخت کنند ، جزو سنوات خدمت آنان محسوب میشود که دراینصورت شرکت میز مکلف است کسور بازنشستگی سهم خود را پرداخت کند .
ماده 90- رسیدگی به تقصیر و تخلف اداری و یا قصور مستخدمین در انجام وظیفه و تعیین مجازات آنها و همچنین رسیدگی به شکایات و دادخواهی مستخدمین درباره تضییع حقوق استخدامی خود برحسب ترتیب با دادگاه بدوی اداری و دادگاه تجدیدی نظر اداری خواهد بود . هر گاه رأی صادره توسط دادگاه بدوی اداری بنفع مستخدم صادر شود قطعی و لازم الاجرا میباشد . در غیر اینصورت مستخدم میتواند ظرف مدت مقرر در نظامنامه نسبت به رأی صادره و اعتراض نموده و تقاضای تجدید نظر بنماید .
تبصره – ترتییب تشکیل و تعیین اعضای دادگاههای بدوی و تجدید نظر اداری و ترتیب رسیدگی و صدوررأی آنان و همچنین تعیین انواع خطاهای اداری و مجازاتهای اداری و ترتیب رسیدگی بآن در مورد مستخدمین خاطی و همچنین ترتیب رسیدگی به شکایات و دادخواهی مستخدمین بموجب نظامنامه ای خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره شرکت میرسد .
ماده 91- شرکت مکلف است در کلیه مواردیکه مستخدم شرکت در دادگاههای بدوی و تجدید نظر اداری و یا سایر مراجع صلاحیتدار قانونی کشور تحت تعقیب قرارگرفته و از اتهامات منتسب برائت حاصل نماید اورا در شغل قبلی و یا مشاغلی در ردیف شغل قبلی بازگردانیده و مدت برکناری از خدمت مستخدم را جزء سابقه خدمت وی محسوب و حقوق ایام برکناری از خدمت را باو پرداخت نماید .
ماده 92- شرکت مکلف است حداکثر ظرف مدت یکسال از تاریخ تصویب این آئین نامه نظامنامه ها و طرحها و دستورالعملهای اجرائی مذکور در این آئین نامه را تهیه و تسلیم مقامات تصویب کننده نماید .
تبصره – تا زمانیکه هریک از نظامنامه ها و طرحها و دستورالعملهای اجرائی مربوط به تصویب مقامات مذکور در این آئین نامه نرسیده است مقررات سابق شرکت در آن مورد کماکان معتبر و قابل اجرا خواهد بود .
ماده 93- هر گونه تغییرات بعدی در این آئین نامه با پیشنهاد هیئت مدیره شرکت و تصویب مراجع صلاحیتدار قانونی قابل اجرا خواهد بود .
ماده 94- این آئین نامه مشتمل بر 94 ماده و 48 تبصره میباشد و از تاریخ تصویب لازم الاجرا است و جانشین کلیه مصوبات قبلی میگردد .
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 10320

تاریخ تصویب : 1359/03/10

تاریخ ابلاغ : 1359/05/09

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.